دارندگان رمزارز لونا یک‌شبه به خاک سیاه نشستند؛ افت قیمت از ۸۵ دلار به زیر یک سنت

جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
قیمت رمزارز لونا در مدت‌زمانی کوتاه از ۸۵ دلار به نزدیک صفر دلار افت کرده است. چه عاملی باعث شد لونا در مدت‌زمانی کوتاه ضرر عظیمی به سرمایه‌گذاران وارد کند؟
تبلیغات

لونا (Luna)، رمزارز مرتبط به استیبل‌کوین TerraUSD، اخیراً با افت شدید قیمت مواجه شده و قریباً به صفر دلار سقوط کرده است. TerraUSD یا UST نوعی استیبل‌کوین بحث‌برانگیز است که در روزهای اخیر مورد توجه قرار گرفته، چون این استیبل‌کوین باید نسبتی یک‌به‌یک با دلار آمریکا داشته باشد بااین‌حال در چند روز اخیر ارزشش پایین آمده و به زیر یک دلار سقوط کرده است.

براساس آنچه CNBC می‌نویسد، UST استیبل‌کوینی الگوریتمیک است که از کد برای نگه‌داشتن قیمتش در حول و حوش یک دلار استفاده می‌کند. توکن‌های UST با از بین بردن بخشی از رمزارز وابسته‌ی لونا ایجاد می‌شوند تا نسبت یک‌به‌یک با دلار آمریکا حفظ شود.

UST برخلاف استیبل‌کوین‌های رقیب نظیر Tether و USD Coin تحت حمایت دارایی‌های دنیای واقعی نظیر اوراق قرضه نیست؛ در عوض مؤسسه‌ی غیر انتفاعی Luna Foundation Guard که توسط بنیان‌گذار Terra ایجاد شده حدوداً ۳٫۵ میلیارد دلار بیت کوین در حالت رزرو دارد.

بااین‌حال در زمان نوسانات بازار نظیر آنچه در هفته‌ی اخیر رخ داد، UST تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

نسبت یک‌به‌یک UST به دلار آمریکا از دست رفته و اکنون سرمایه‌گذاران در تلاش‌اند سرمایه‌ی خود را از لونا بیرون بکشند. مطابق داده‌های Coin Metrics قیمت لونا تا یک هفته پیش ۸۵ دلار بود و در اتفاقی غیرمنتظره با افت شدید روبه‌رو شد تا ارزشش در زمان نوشتن مقاله به 0.0021 دلار برسد. با این اتفاق،‌ رمزارز لونا ارزش خود را تقریباً به‌طور کامل از دست داده است.

صرافی بایننس پنج‌شنبه‌ی گذشته گفت شبکه‌ی Terra (بلاک‌چین مرتبط به توکن لونا) در حال تجربه‌ی «کندی و ازدحام» است و به‌عنوان نتیجه‌ی این اتفاق حجم زیادی از تراکنش‌های برداشت سرمایه‌ی مربوط به شبکه‌ی Terra در حالت تعلیق به سر می‌برد. این مورد نشان داد سرمایه‌گذاران به‌شدت تلاش می‌کنند لونا را بفروشند. بایننس مجبور شد به‌مدت چند ساعت در روز پنج‌شنبه تراکنش‌های برداشت سرمایه‌ی لونا را تعلیق کند و سپس وضعیت را به حالت عادی برگرداند.

جنجال پیرامون TerraUSD نگرانی‌های زیادی در بین سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها ایجاد کرده است. دلیل اصلی نگرانی‌ها به ۳٫۵ میلیارد دلار بیت کوینی که Luna Foundation Guard ذخیره کرده مربوط می‌شود. سرمایه‌گذاران نگران‌اند Luna Foundation Guard مجبور شود برای حفظ نسبت یک‌به‌یک توکنش با دلار آمریکا، بیت کوین‌هایش را بفروشد.

در یک هفته‌ی اخیر قیمت بیت کوین بیش از ۲۹ درصد افت کرد و در روز پنج‌شنبه به زیر ۲۷٬۰۰۰ دلار رسید تا پایین‌ترین قیمت بیت کوین از سال ۲۰۲۰ تاکنون ثبت شود. روز گذشته استیبل‌کوین Tether نیز نسبت‌ یک‌به‌یک خود با دلار آمریکا را از دست داد و بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثر ارزهای رمزنگاری‌شده با افت قیمت مواجه شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات