اپل قبل از فلج‌کردن کسب‌‌و‌کار تبلیغاتی متا به درآمد فیسبوک چشم دوخته بود

شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
وال‌استریت ژورنال در ادعایی تأمل‌برانگیز می‌گوید اپل قبل از ضربه‌زدن به کسب‌و‌کار تبلیغاتی متا‌، به‌دنبال دریافت بخشی از درآمد تبلیغاتی شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک بود.
تبلیغات

اپل و متا بارها به‌صورت عمومی از سیاست‌های هم انتقاد کرده‌اند و رابطه‌ای خصومت‌آمیز با‌هم دارند؛ بااین‌حال، دو شرکت یادشده قبلاً تا این حد با یکدیگر مشکل نداشتند. وال‌استریت ژورنال در گزارشی خواندنی می‌گوید در مقطعی اپل مشغول مذاکره با متا بوده است تا از حضور این شبکه‌ی اجتماعی در اپ استور درآمد بیشتری به جیب بزند.

ظاهراً اپل گفته است که مستحق دریافت بخش‌هایی از درآمدی است که فیسبوک ازطریق تبلیغات کسب می‌کند. کوپرتینویی‌ها به‌طور مشخص‌تر به‌دنبال دریافت درآمد از پست‌هایی بوده‌اند که کاربران با پرداخت پول، باعث بیشتر دیده‌شدن آن‌ها می‌شوند.

اپل استدلال کرد که این پست‌ها شامل پرداخت درون‌برنامه‌ای می‌شوند؛ به‌همین‌دلیل، باید بخشی از هر تراکنش مربوط به این پست‌ها به تولیدکننده‌ی آیفون برسد. درمقابل، متا استدلال کرد که این پست‌ها محتوای تبلیغاتی‌اند و اپل حق ندارد بخشی از درآمد تبلیغات را دریافت کند. ظاهراً در‌نهایت متا برنده‌ی این مذاکره شد.

ظاهراً اپل این درخواست را صرفاً در مذاکره با متا مطرح نکرده است. مت مالن‌وگ، مدیرعامل Automattic (مالک تامبلر)، می‌گوید اپل ویژگی مشابهی را رد کرد که اخیراً برای تامبلر معرفی شده بود و تا زمانی‌که ویژگی مذکور در قالب خرید درون‌برنامه‌ای ارائه نشد، دردسترس قرار نگرفت.

گفته می‌شود اپل و متا با محوریت سرویس اشتراکی در فیسبوک مذاکراتی کرده‌اند که به حذف تمامی محتواهای تبلیغاتی از این شبکه‌ی اجتماعی منتهی می‌شد. سرویس اشتراکی نیز می‌توانست به‌نفع اپل باشد؛ چون این شرکت به‌دنبال دریافت بخشی از تراکنش‌هایی بود که کاربران اشتراکی فیسبوک ازطریق نسخه‌ی iOS این شبکه‌ی اجتماعی انجام می‌دهند.

دو شرکت اپل و متا در‌نهایت نتوانستند درباره‌ی ایده‌ی سرویس اشتراکی فیسبوک به جمع‌بندی نهایی برسند. وال‌استریت ژورنال می‌گوید مذاکرات غالباً در بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ برگزار شدند. اپل و متا به درخواست رسانه‌ی ورج برای شفاف‌سازی درباره‌ی گزارش وال‌استریت ژورنال پاسخ نداده‌اند. وقتی بحث به تبلیغات آنلاین می‌رسد، اپل و متا ایدئولوژی ضد یکدیگر دارند. اپل با کلیدواژه‌ی حفظ حریم خصوصی کاربران را به‌سمت سرویس‌ها و محصولاتش می‌کشاند؛ در‌حالی‌که متا بخش اعظم درآمدهای خود را ازطریق تبلیغات کسب می‌کند.

سال گذشته، اپل در نسخه‌ی ۱۴٫۵ سیستم‌عامل iOS قابلیت جدیدی معرفی کرد که ضربه‌‌ای میلیارددلاری به کسب‌و‌کار تبلیغاتی متا زد. متا به‌دلیل فعال‌شدن این قابلیت، صرفاً در سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار ضرر کرد.

وال‌استریت ژورنال می‌گوید مدیران اجرایی متا در سال ۲۰۱۸ به‌دنبال توقف جمع‌آوری داده‌های متفرقه بودند (همان داده‌هایی که برای تبلیغات هدفمند استفاده می‌شوند)؛ ولی مارک زاکربرگ،‌ مدیرعامل شرکت، تصمیم گرفت بخش عمده‌ای از شیوه‌های جمع‌آوری داده را تغییر ندهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات