ضرر هنگفت سرمایه‌گذاران دنیای مجازی؛ قیمت زمین در متاورس ۸۰ درصد افت کرده است

یک‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌زمان با افت قیمت رمزارزها در چند وقت اخیر، قیمت زمین در متاورس نیز کاهش یافته است. آیا اکنون بهترین زمان برای خرید زمین در متاورس است؟
تبلیغات

قیمت زمین در متاورس از ماه‌ها پیش روندی نزولی گرفته است و برخی از کارشناسان می‌گویند که ممکن است اکنون زمان مناسبی برای خرید زمین در متاورس باشد. قیمت زمین در Otherside، محبوب‌ترین پروژه‌ی متاورس در چند وقت اخیر، افت محسوسی تجربه کرده است. به‌طورمشابه، قیمت زمین در سایر پروژه‌های متاورس که ارزش زیادی دارند، در حال کاهش است. این گفته برای پروژه‌هایی نظیر The Sandbox و Decentraland و Axie Infinity نیز صدق می‌کند.

هم‌زمان با روند نزولی قیمت زمین در متاورس، ارزش بسیاری از رمزارزها نیز کاهش یافته است. برای نمونه، اتریوم در اواخر سال ۲۰۲۱ به بیشترین رکورد قیمتی خود، یعنی ۴٬۸۰۰، دلار رسید؛ اما اکنون با قیمت تقریباً ۱٬۷۰۰ دلار معامله می‌شود؛ یعنی ۶۵ درصد افت درمقایسه‌با اواخر سال ۲۰۲۱.

در پایان سال ۲۰۲۱، فیسبوک نام خود را به متا تغییر داد. مارک زاکربرگ با معرفی پروژه‌ی جدید دنیای مجازی تلاش کرد با کاهش درآمد فیسبوک مقابله کند. تغییر نام فیسبوک در ابتدا باعث شد قیمت سکه‌های دیجیتالی بلاک‌چین متاورس رشد کند. در آن دوران، قیمت پروژه‌هایی نظیر The Sandbox ،Decentraland ،Enjin ،CEEK ،Bloktopia و Pavia افزایش پیدا کرد. بااین‌حال، زمان زیادی نگذشته بود که زاکربرگ از ضرر سه‌میلیارد‌دلاری پروژه‌ی جدید متا خبر داد و قیمت زمین‌های مجازی روندی نزولی گرفت. متا در ماه‌های بعد هم نتوانست عملکردی درخشان در پروژه‌های مربوط به متاورس نشان دهد.

در نیمه‌ی اول ۲۰۲۲، شماری از پروژه‌های مبتنی‌بر NFT عملکردی موفقیت‌آمیز از خود نشان دادند. تعداد زیادی مجموعه‌ی NFT در داخل اکوسیستم اتریوم ایجاد شد و سود بسیار خوبی عاید سرمایه‌گذاران کرد. در همین حین، اکثر NFTهایی که روی اکوسیستم Solana و سایر شبکه‌ها دردسترس قرار گرفتند، با کاهش ارزش مواجه شدند.

چرا قیمت زمین در متاورس در حال کاهش است؟

کارشناسان می‌گویند افت فعلی در قیمت زمین‌های متاورس احتمالاً به کاهش عمومی ارزش بازار متاورس ارتباط دارد. البته قبل از اینکه کاهش عمومی ارزش بازار متاورس مشاهده شود، قیمت زمین مجازی در چندین پروژه روندی نزولی به خود گرفته بود. Axie Infinity در آغاز سال ۲۰۲۲ بیشترین حجم تراکنش مبتنی‌بر متاورس را داشت؛ ولی پس از حمله‌ی سایبری عظیمی، بسیاری از کاربران تصمیم گرفتند Axie Infinity را ترک کنند. توسعه‌دهندگان Axie Infinity حتی پس از اعلام جبران خسارت ۶۵۰ میلیون دلاری هرگز نتوانستند گیمرها را در پلتفرم خود نگه دارند.

رمزارزها نیز در وضعیت مطلوبی به‌سر نمی‌برند. بیت کوین که در اواخر سال ۲۰۲۱ قیمتش به بیش از ۶۸٬۰۰۰ دلار رسیده بود، اکنون با قیمت ۲۳٬۱۵۵ دلار معامله می‌شود. افت قیمت بیت کوین به کاهش شدیدتر ارزش پروژه‌های مربوط به NFT منجر شده است. آلت‌کوین‌هایی نظیر SAND و MANA و AXS نیز بخش مهمی از ارزش خود را از دست داده‌اند.

قیمت پلات‌های Otherside از ۲ به ۷ اتریوم رسید تا رکورد جدیدی ثبت شود؛ اما زمان زیادی نگذشته بود که قیمتش به ۴ اتریوم کاهش یافت. قیمت زمین در Sandbox نیز افت کرده است. قیمت پلات‌های SAND در بازارگاه‌های NFT نظیر OpenSea و LooksRare به کمتر از ۱٫۲ اتریوم رسیده و قیمت زمین در Decentraland نیز افت کرده است. حجم معامله‌ی زمین‌های متاورسی در ۶ پلتفرم اصلی نظیر Decentraland و The Sandbox درمقایسه‌با اواخر سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۹۷ درصد کاهش یافته است. در آن زمان، حجم معامله به ۲۲۹ میلیون دلار رسید و رکورد جدیدی ثبت شد؛ اما گفته می‌شود در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد و تیر ۱۴۰۱) حجم معامله، تنها به ۸ میلیون دلار رسیده است.

مجموع فروش و میانگین قیمت زمین نیز افت کرده است و بررسی‌ها از افت ۸۰ درصدی میانگین قیمت زمین خبر می‌دهد. در اواخر سال ۲۰۲۱، مجموع فروش ۱۶٬۰۰۰ بود؛ ولی در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد و تیر ۱۴۰۱) به ۲٬۰۰۰ رسید. میانگین قیمت زمین در همین ماه به ۳٬۳۰۰ دلار افت کرد؛ درحالی‌که چهار ماه پیش قیمت میانگین زمین ۱۶٬۳۰۰ دلار بود.

حتی با وجود افت محسوس قیمت‌ها، شرکت‌های مالی بزرگ نظیر Ark Investment و Morgan Stanley می‌گویند صنعت گیمینگ و بلاک‌چین در دهه‌ی پیش رو رشد سریعی تجربه خواهد کرد. Ark Investment حتی ادعا می‌کند که در آینده پروژه‌های GameFi به‌عنوان ابزار جدید شبکه‌های اجتماعی استفاده خواهند شد.

شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ همچنان در حال خرید زمین مجازی‌اند تا ازطریق محیط مجازی کالاهای خود را به مشتریان در متاورس بفروشند. برندسازی و فروش کالا در فضای متاورس همچنان مقوله‌ای جذاب است و احتمالاً افت قیمت زمین در متاورس نمی‌تواند تأثیر خیلی زیادی روی وضعیت فعلی بگذارد. با درنظرگرفتن این موضوع شاید به‌زودی مجدداً قیمت زمین در متاورس افزایش یابد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات