آیا مایکروسافت می‌تواند نتفلیکس را بخرد؟

شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
به‌گفته‌ی یک از تحلیلگران، مایکروسافت احتمالاً قصد دارد نتفلیکس را بخرد؛ اما این ادعا چقدر می‌تواند واقعیت داشته باشد؟
تبلیغات

مایکروسافت با رقم چشمگیر ۷۲ میلیارد دلار در حال خرید اکیتیوژن بلیزارد است. این معامله‌ باعث خواهد شد ردموندی‌ها و بخش بازی‌های ایکس‌باکس آن‌ها کنترل برخی از فرانچایزهای محبوب‌ بازی‌های ویدئویی جهان ازجمله Call Of Duty ،Warcraft ،Candy و نیز بسیاری از عناوین دیگر را به‌دست بگیرند. کل منطق حول این خرید درنهایت به ایکس‌باکس Game Pass، سرویس اشتراک بازی نوپای مایکروسافت بازمی‌گردد. این شرکت انتظار دارد سرویس مذکور فراتر از کنسول‌های بازی ایکس‌باکس به نیروی محرکه‌ی گسترش آن تبدیل شود.

غول فناوری مستقر در ردموند به‌شدت روی قابلیت‌های استریم ابری خود در حوزه‌ی بازی تمرکز کرده است و سرویس ایکس‌باکس Cloud Gaming آن روی گوشی‌های هوشمند و تلویزیون‌های سامسونگ ارائه می‌شود. این سرویس به شما اجازه می‌دهد عناوینی مثل Halo و Flight Simulator را بدون نیاز به خرید کنسو، روی دستگاه خود اجرا کنید.

این سرویس‌ها تغییراتی هستند که مایکروسافت سعی می‌کند با ارائه‌ی آن‌ها بررسی کند که چگونه می‌تواند عادت‌های ما را درباره‌ی گوش‌دادن به موسیقی و رسانه‌‌ها از کپی‌های خُرده‌فروشی سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌ها به‌سمت سرویس‌های استریم مثل اسپاتیفای و نتفلیکس تغییر دهد.

سرویس ایکس‌باکس Game Pass مایکروسافت پلتفرمی فشرده‌تر و مدیریت‌شده‌تر است که از کتابخانه‌ای شامل ۳۰۰ تا ۴۰۰ عنوان بهره خواهد برد و از فروش نسخه‌های بسیار گران‌قیمت در خُرده‌فروشی‌ها جلوگیری خواهد کرد. بااین‌حال، مقایسه‌ها با شرکت‌هایی مثل نتفلیکس بسیار زیاد است و احتمالاً این مقایسه‌ها در هفته‌های آینده بیشتر خواهد شد.

نتفلیکس روی تبلت

درواقع، چند روز قبل خبری درباره آغاز همکاری میان مایکروسافت و نتفلیکس منتشر شد. این شرکت به‌عنوان بستر تبلیغاتی انحصاری و شریک فناوری سرویس جدید و مقرون‌به‌صرفه‌تر نتفلیکس انتخاب شده است. در این سرویس کاربران با پرداخت هزینه‌ی کمتر می‌توانند از محتوای نتفلیکس بهره ببرند و در ازای آن، تبلیغاتی مشاهده خواهند کرد.

این یکی از دیگر از ویژگی‌های مهم کسب‌وکار تبلیغاتی روبه‌رشد مایکروسافت خواهد بود که در سال گذشته، درآمدی ۱۰ میلیارد دلاری برای این شرکت به‌ارمغان آورد؛ البته درآمد تبلیغاتی این شرکت هنوز‌هم درمقایسه‌با رقبای بزرگی مثل گوگل بسیار ناچیز است. در مقام مقایسه، غول جست‌وجوی اینترنت سال گذشته بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی به جیب زده است.

اکنون یکی از تحلیلگران در گفت‌وگو با یاهو فاینانس مدعی شده که مشارکت مایکروسافت و نتفلیکس احتمالاً در راستای هدفی بلندمدت است. این خبر در حالی مطرح شده است که کاهش تعداد مشترکان این سرویس در سال‌های اخیر به مهاجرت انبوه سرمایه‌گذاران منجر شده؛ به‌طوری‌که ارزش سهام این شرکت از اوج ۶۹۰ دلاری خود به‌طور‌مطلق شکست خورد و درحال‌حاضر، به ۱۷۷ دلار کاهش یافته است.

نتفلیکس مایکروسافت

لورا مارتین، تحلیلگر ارشد Needham می‌گوید:

نتفلیکس تلاش می‌کند به مایکروسافت نزدیک‌تر شود تا شاید بعد از خرید اکتیویژن، ردموندی‌ها این سرویس استریم آنلاین را نیز بخرند.

مارتین اعلام کرده است که فقط مایکروسافت می‌تواند ارزش بالقوه‌ی ۱۰۰ میلیارد دلاری نتفلیکس را پس از بسته‌شدن قرارداد اکتیویژن بلیزارد تأمین کند. مطمئناً بسیاری از شرکت‌های دیگر مانند آمازون یا گوگل نیز می‌توانند نتفلیکس را بخرند؛ اما این شرکت‌ها از قبل سرویس‌های پخش ویدئو بزرگی دراختیار دارند.

سهم سرویس های استریم آنلاین

مطمئناً پیشنهاد مایکروسافت برای خرید نتفلیکس بسیار جالب است. ترکیب ارائه‌ی ایکس‌باکس Game Pass و نتفلیکس در سرویسی واحد امکان دسترسی به ده‌ها‌میلیون کاربر بالقوه‌ی جدید را دراختیار توسعه‌دهندگان بازی‌های ایکس‌باکس قرار می‌دهد. درحال‌حاضر، نتفلیکس چند بازی اندرویدی را ازطریق سرویس خود ارائه می‌دهد؛ اما ارائه‌ی بازی‌های ایکس‌باکس در این پلتفرم مطمئناً به افزایش محبوبیت آن کمک خواهد کرد.

همچنین، نتفلیکس پلتفرم بزرگی برای تجارت تبلیغات مایکروسافت خواهد بود و دسترسی به میلیون‌ها کاربر جدید را برای غول فناوری مستقر در ردموند به‌دنبال خواهد داشت. ناگفته نماند این شرکت می‌تواند خلاقیت خود را در ساخت نمایش‌ها و فیلم‌های درباره‌ی حق امتیاز‌های مایکروسافت ازجمله Halo نشان دهند.

تعامل بین رسانه‌های سنتی و بازی‌های ویدئویی حلقه‌ی بازخورد بازاریابی را فراهم خواهد کرد؛ جایی‌که شرکت‌های بزرگ هرروز بیشتر به آن علاقه نشان می‌دهند. ما می‌توانیم ببینیم که استودیوهای ایکس‌باکس با استفاده از فرانچایزهایی مثل Stranger Things یا Squid Game، عناوین جدیدی به دنیای بازی‌های ویدئویی ارائه دهند و دستگاه‌های سرفیس نیز در فیلم‌ها و سریال‌های نتفلیکس به‌نمایش درخواهند آمد.

حتی تحلیلی بسیار ابتدایی و سطحی از احتمال معامله‌ی نتفلیکس و مایکروسافت احتمالات جالبی را ارائه می‌دهد. خریدی با این مقیاس ممکن است حتی از خرید اکتیویژن بلیزارد نیز فراتر رود. درحال‌حاضر، ارزش بازار نتفلیکس تقریباً ۸۰ میلیارد دلار است و مایکروسافت بی‌شک باید علاوه‌بر آن، حق بیمه را نیز پرداخت کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات