گارتنر می‌گوید فروش رایانه‌های شخصی در سال جاری ۹٫۵ درصد کاهش می‌یابد

پنج‌شنبه ۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گارنتر پیش‌بینی کرده است که فروش رایانه‌های شخصی در سال جاری به‌دلیل تورم در اقتصاد جهانی تا ۹٫۵ درصد کاهش خواهد یافت.
تبلیغات

براساس آخرین پیش‌بینی‌های گارنتر، میزان فروش رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند همگی درحال کاهش است. این شرکت تحقیقاتی اعلام کرده است میزان عرضه‌ی رایانه‌های شخصی در سال ۲۰۲۲ تا ۹٫۵ درصد کاهش خواهد یافت.

Ranjit Atwal، تحلیل‌گر ارشد گارنتر می‌گوید طوفان تحولات سیاسی-جغرافیایی، تورم بالا، نوسانات ارز و اختلالات زنجیره‌ی تأمین در سراسر جهان باعث کاهش تقاضای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان شده است و بیشترین تأثیر این موارد در سال ۲۰۲۲ بر بازار رایانه‌های شخصی خواهد بود.

گانتر اعلام کرده است اگر شرایط جنگ روسیه و اوکراین، افزایش قیمت‌ها و دردسترس نبودن محصولات چین به‌دلیل قرنطینه‌های مداوم را درنظر بگیریم، شاید عرضه‌ی رایانه‌های شخصی در اروپا، خاورمیانه و آفریقا در سال جاری حتی تا ۱۴ درصد نیز کاهش پیدا کند.

به گزارش ComputerWorld، انتظار می‌رود میزان فروش تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند نیز در سال جاری میلادی کاهش یابد و طبق پیش‌بینی گارتنر، محموله‌های این محصولات نیز به‌ترتیب ۹ و ۷ درصد کاهش خواهد یافت. همچنین گفته می‌شود فروش گوشی‌های هوشمند 5G نیز به‌دلیل سقوط این بازار در چین و رکود موجود، کاهش خواهد یافت.

Atwal اظهار داشت ابتدای سال جاری پیش‌بینی شد که بازار گوشی‌های 5G چین، رشد دورقمی را تجربه خواهد کرد؛ اما تأثیر سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی این کشور برای کنترل کووید ۱۹ و قرنطینه‌های ناشی از آن، تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان را از خرید اقلام غیرضروری ازجمله گوشی‌های سازگار با فناوری 5G منع کرده است. او گفت:

نرخ رشد نسبت به افزایش پیش‌بینی شده‌ی ۴۷ درصدی در ابتدای سال، به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته و درنتیجه باعث کاهش ۹۵ میلیونی عرضه‌ی گوشی‌های 5G شده است.

کاهش فروش رایانه‌های شخصی، تبلت و گوشی‌های هوشمند بر فعالیت تراشه‌سازان نیز تأثیر خواهد گذاشت. دیوید زیمر، مدیرمالی اینتل پس از انتشار نتایج مالی سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۲ این شرکت در آوریل، به تحلیل‌گران گفت که محدودیت‌های تأمین قطعات، چالشی مستمر بوده و قرنطینه‌های اخیر ناشی از کرونا در شانگهای، خطر زنجیره‌ی تأمین را افزایش داده است و این عامل به فشارهای تورمی کمک می‌کند که تأثیر منفی بیشتری روی بازار رایانه‌های شخصی داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات