انویدیا به‌جرم مخفی‌کاری در گزارش درآمد فروش گرافیک به ماینرها، ۵٫۵ میلیون دلار جریمه شد

شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا انویدیا را به پنهان‌‌کردن آمار فروش کارت‌های گرافیک گیمینگ خود به ماینرها محکوم و این شرکت را ۵٫۵ میلیون دلار جریمه کرد.
تبلیغات

انویدیا اواخر سال ۱۳۹۹ در پاسخ به افزایش تقاضا برای کارت گرافیک با هدف استخراج اتریوم، به‌طور خاص کارت‌های گرافیکی را برای استخراج ارز‌های دیجیتال طراحی و عرضه کرد. این سری از محصولات CMP HX نام داشتند و ازآن‌‌جاکه خروجی تصویر نداشتند، به‌هیچ‌وجه برای گیمرها مناسب نبودند.

حالا به‌گزارش Verge، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا (SEC) روز ۱۶ اردیبهشت مدارکی منتشر کرد که نشان می‌دهد انویدیا میزان اتکا و سود‌آوری خود از بازار بسیار پرنوسان ارزهای دیجیتال را پنهان کرده و با ربط‌دادن افزایش درآمد‌های خود به بخش گیمینگ، سرمایه‌گذاران را گمراه کرده است.

در همین زمینه، انویدیا حاضر است ۵٫۵ میلیون دلار برای رفع این اتهامات پرداخت کند. پرداخت این جریمه به منزله‌ی اعتراف تیم سبز به تخلفات و اتهامات وارد‌شده نیست؛ بلکه تنها از افشای اطلاعات نادرستی از عملکرد این شرکت در بازار ارزهای دیجیتال جلوگیری می‌کند. این جریمه براساس گزارش‌های مالی انویدیا در سال ۲۰۱۸ تعیین شده است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده خاطرنشان می‌کند که هم‌زمان با افزایش چشمگیر ارزش استخراج اتریوم، انویدیا رشدی انفجاری از فروش محصولات خود به ماینرها را تجربه کرد.

در آن زمان، استخراج ارزهای دیجیتال یکی از دلایل مهم کمبود پردازنده‌های گرافیکی در جهان معرفی شد و انویدیا با راه‌اندازی خط‌تولید کارت‌های گرافیک CMP HX به‌طور خاص برای استخراج سعی کرد تا از کمبود این محصولات برای گیمرها جلوگیری کند. بااین‌حال، طبق گفته‌ی کارمندان این شرکت، ماینر‌ها همچنان از کارت‌های گرافیکی گیمینگ این شرکت برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌کردند. در بخشی از دستور کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا خطاب به انویدیا این‌گونه نوشته شده است:

کارمندان بخش فروش انویدیا معتقدند افزایش چشمگیر حجم تقاضا برای محصولات گیمینگ، به‌خصوص در کشور چین، به استخراج ارزهای دیجیتال مربوط می‌شود.

بازار ارزهای دیجیتال همواره با ماهیت رونق و رکود همراه است و افزایش فروش محصولات انویدیا و سودآوری این شرکت از این حوزه لزوماً نشان‌دهنده‌ی آینده‌ی قابل‌اتکایی برای این بازار نیست و حتی ریسک سرمایه‌گذاری در این بازار را افزایش می‌دهد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار ادعا می‌کند:

تحلیلگرها و سرمایه‌گذارهای انویدیا به‌طور مداوم خواستار درک میزان اثرگذاری محصولات گیمینگ این شرکت در بازار رمزارزها بودند و بارها از مدیران ارشد درباره‌ی درآمدهای انویدیا از این بازار و اتکا به آن سؤال کردند.

انویدیا در گزارش‌های خود، به فروش محصولات ماینینگ در بازار ارزهای دیجیتال به‌عنوان عاملی در موفقیت این بخش اشاره‌ای نکرد؛ اما ارزهای دیجیتال را عاملی مهم در بازا‌رهای دیگر دانست. همین امر باعث شد تا کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا به عملکرد تیم سبز شک کند و درنهایت نیز مشخص شد که نگرانی سرمایه‌گذارها کاملاً بجا بوده است: سقوط ارزش ارزهای دیجیتال در اواخر سال ۲۰۱۸ همراه با تضعیف بازار چین، کاهش ۵۰۰ میلیون دلاری درآمدهای انویدیا و درنتیجه شکایت سهام‌داران را به‌همراه داشت.

کریستینا لیتمن، مدیر بخش دارایی‌های دیجیتال و واحد سایبری کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا، در‌این‌باره گفت:

پنهان‌کاری‌های انویدیا در ارا‌ئه‌ی اطلاعات شفاف از درآمد‌های این شرکت به سرمایه‌گذاران باعث شد تا تحلیلگران نتوانند کسب‌و‌کار انویدیا را به‌درستی ارزیابی کنند. تمامی شرکت‌ها از جمله آن‌هایی که در زمینه‌های فناوری نوظهور فعالیت می‌کنند، موظف هستند گزارش‌های مالی خود را به‌موقع و کامل و دقیق منتشر کنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات