ماینرها در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ بیش از ۷۰۰ هزار واحد کارت گرافیک خریده‌اند

پنج‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تحلیلگران JPR با ارائه‌ی گزارش‌هایی گفته‌اند که بیش از ۲۵ درصد از کارت‌های گرافیک فروخته‌شده در سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ را ماینرها خریداری کرده‌اند.
تبلیغات

Tom'sHardware در خبری به گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی جان پدی (JPR) پرداخته است که در زمینه‌ی تحلیل بازار محصولات حوزه‌ی فناوری فعالیت دارد. JPR در گزارش خود به تأثیر فعالیت ماینرها روی بازار پردازنده‌ی گرافیکی پرداخته است و می‌گوید خرید کارت‌ گرافیک توسط ماینرها سود قابل توجهی را نصیب شرکت‌هایی مانند AMD، انویدیا و شرکای آن‌ها کرده است.

در گزارش JPR آمده است که ماینرها در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ با خرید بیش از ۷۰۰ هزار واحد کارت گرافیک رونق خاصی به بخش محصولات بالارده و میان‌رده داده‌اند؛ رقمی که ۲۵ درصد از کارت‌های گرافیک فروخته‌شده در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ را تشکیل می‌دهد. JPR به ارزش خریدهای صورت‌گرفته نیز پرداخته است و می‌گوید ارزش خرید کارت‌ گرافیکی توسط ماینرها در بازه‌ی زمانی ذکرشده به مرز ۵۰۰ میلیون دلار می‌‌رسد.

چنین بازاری در حالی شکل گرفته است که گفته می‌شود شرکت‌های سازنده با مشکل کمبود قطعات نیمه‌رسانا مواجه هستند؛ مشکلی که در آینده می‌تواند باعث افزایش قیمت محصولات در کنار کمیاب یا نایاب شدن برخی از محصولات عرضه‌شده به بازار شود. حتی شرکت‌های مطرح از مشکلات پیش‌آمده به خاطر کمبود تراشه و قطعات نیمه‌رسانا ابراز نگرانی کرده‌اند. موارد ذکرشده در حالی رخ می‌دهد که بازار کارت‌ گرافیک با افزایش ارزش بیت کوین و سایر رمزارزها طی ماه‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه شد. البته انتظار می‌رود با روند نزولی که ارزش رمزارزها به خود می‌بینند، خرید کارت گرافیک و سایر ادوات ماینینگ کاهش چشمگیری داشته باشد.

اصولاً ماینرها از روش‌های مختلفی برای خرید کارت‌ گرافیک در تعداد بالا استفاده می‌کنند که برای مثال می‌توان به استفاده از ربات‌ اشاره کرد. درواقع حتی سخت‌گیرانه‌ترین سیاست‌های اعمال‌شده توسط خرده‌فروشی‌ها نتوانسته است مانع رسیدن ماینرها به اهدافشان شود؛ اقدامی که به‌شدت مورد انتقاد کاربران و به‌خصوص گیمرها قرار گرفته است.

درواقع کارت‌های گرافیکی که ماینرها به آن علاقه‌ی شدیدی دارند مدل‌هایی هستند که برای اجرای هرچه بهتر بازی‌ ویدئویی طراحی و توسعه یافته‌اند؛ اما هجوم ماینرها برای خرید چنین محصولاتی باعث شده  است بسیاری از گیمرها نتوانند کارت گرافیک ایده‌آل خود را خریداری کنند. البته انویدیا و AMD سیاست‌های متفاوتی در برابر ماینرها دارند.

درحالی‌که AMD نشان داده مشکلی با ماینرها برای استفاده از کارت‌های گرافیکی خود در زمینه‌ی استخراج رمزارز ندارد و به ماینرها اجازه‌ی استفاده از تمام توان کارت‌های گرافیکی مبتنی بر معماری RDNA 2 (بیگ ناوی) را می‌دهد، انویدیا کمی پا را فراتر گذاشته و پردازنده‌های مختص استخراج رمزارز (CMP) را معرفی کرده است. درواقع کارت‌های گرافیکی انویدیا که در رده‌ی CMP قرار می‌گیرند به‌صورت تخصصی برای استخراج رمزارزها به‌خصوص اتریوم توسعه داده شده‌اند

انویدیا اقدام دیگری نیز انجام داده است. این شرکت توان پردازشی کارت گرافیک‌های دیگر خود به‌خصوص سری RTX 30 را در زمان استخراج رمزارز محدود کرده تا ماینرها نتوانند از تمام توان کارت گرافیک در زمان استخراج رمزارز بهره بگیرند. در این بین بیشترین آسیب را گیمرها دیده‌اند؛ زیرا در اغلب موارد به دلیل اتمام موجودی نمی‌توانند کارت گرافیکی مورد نظرشان را خریداری کنند. از طرف دیگر در کنار ماینرها افرادی سودجو وجود دارند که محصولات محبوب مانند برخی از مدل‌های کارت‌های گرافیکی را خریده و سپس در وب‌سایت‌هایی مانند eBay به قیمت به مراتب بالاتری به فروش می‌گذارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات