ارزش بازار ای‌ام‌دی برای اولین بار در تاریخ از اینتل پیشی گرفت

چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
ای‌ام‌دی با بزگترین خرید نیمه‌هادی‌ها در تاریخ و تصاحب شرکت زایلینکس به قیمتی معادل ۴۹ میلیارد دلار، به ارزش بازاری بیشتر از اینتل دست پیدا کرد.
تبلیغات

رقابت ای‌ام‌دی و اینتل در حال حاضر به اوج خود رسیده و حالا ای‌ام‌دی از نظر ارزش بازار، شرکتی بزرگتر از اینتل است؛ در واقع تیم قرمز برای اولین بار در تاریخ این شرکت توانست با ارزش بازاری برابر با ۱۹۷٫۷۵ میلیارد دلار در مقایسه با ارزش بازار ۱۹۷٫۲۴ میلیارد دلاری اینتل، از تیم آبی پیشی بگیرد.

به گزارش Tomshardware، افزایش ناگهانی ارزش بازار ای‌ام‌دی پس از خرید ۴۹ میلیارد دلاری شرکت زایلینکس اتفاق افتاد.

زایلینکس یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنند‌گان قطعات نیمه‌هادی است و ای‌ام‌دی با تبدیل ۲۴۸٫۳۸ میلیون سهم از این تأمین‌کننده به ۴۲۸ میلیون سهم خود و اضافه کردن آن به ۱٫۲ میلیارد سهم قبلی، تعداد کل سهام تیم قرمز را ۱٫۶۲۸ میلیون رساند و به ارزش بازاری برابر با ۱۹۷‌٫۷۵ میلیارد دلار دست پیدا کرد؛ این ارزش بازار تنها ۵۱ میلیون دلار از ارزش بازار اینتل بیشتر است.

ای‌ام‌دی شش سال پیش، زمانی که برای اولین بار از ریزمعماری Zen برای طراحی پردازنده‌های خود رونمایی کرد در آستانه ورشکستگی بود و حالا پس از گذشت ۶ سال این شرکت سهم بالایی از بازار پردازنده‌ها را در‌ اختیار دارد و بزرگ‌ترین معامله‌ی قطعات نیمه‌رسانا را در تاریخ امضا می‌کند.

بااین‌حال، باید به خاطر داشت که اینتل به‌هر‌حال شرکتی بزرگ‌تر از ای‌ام‌دی است و حدود ۷۵ درصد از سهم بازار تراشه‌های x86 را در‌ اختیار دارد. تیم آبی هنوز سالانه درآمد و سود بیشتری نسبت به ای‌ام‌دی دارد و امسال برای ششمین سال پی‌در‌پی رکورد درآمد خود را پشت سر می‌گذارد؛ این شرکت برای تولید تراشه‌های خود، کارخانه‌ای جداگانه دارد، درحالی‌که ای‌ام‌دی تنها وظیفه‌ی طراحی تراشه‌های خود را بر عهده دارد و تولید آن‌ها را برون‌سپاری می‌کند.

ارزش‌گذاری ای‌ام‌دی نشان می‌دهد که بازار به‌طور کلی نسبت به چشم‌انداز رشد این شرکت در مقایسه با اینتل خوش‌بینی بیشتری دارد؛ در واقع خرید اخیر زایلینکس، شرایط جدید و سودآوری بالایی را در زمینه‌های مختلف مانند رانندگی خودکار، هوافضا، شبکه‌ی 5G/ارتباطات و بازارهای اینترنت اشیا را در برای ای‌ام‌دی فراهم می‌کند.

زایلینکس، از بزرگ‌ترین سازندگان مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA) است که مجموعه‌ی وسیعی از محصولات سیلیکونی متمایز را در‌ اختیار ای‌ام‌دی قرار می‌دهد.

درآمدهای سه‌ماهه‌ی اخیر زایلینکس با ثبت درآمد سه‌ماهه‌ی یک میلیارد دلاری، ۲۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. در‌ مقابل واحد مشابه در اینتل، یعنی گروه PSG در چند سال گذشته با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم کرده است.

این گروه با خرید ۱۶٫۷ میلیارد دلاری Altera ایجاد شده که از سازندگان تجهیزات سیلیکونی و رقیب زایلینکس محسوب می‌شود. اینتل به‌تازگی اعلام کرد که واحد PSG خود تحت‌تأثیر محدودیت‌های عرضه در طول سال ۲۰۲۱ حدودا ۵۰۰ میلیون دلار ضرر برای این شرکت به همراه داشته است؛ در این میان ای‌ام‌دی با تصاحب زایلینکس در نظر دارد تا محصولات ترکیبی خود، یعنی محصولاتی سازگار با منطق ای‌ام‌دی و زایلینکس را در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه کند.

تیم قرمز از نظر ارزش بازار از کوالکام نیز پیشی گرفت، اما انویدیا با عملکردی درخشان و ارزش بازاری معادل ۶۶۲٫۳۸ میلیارد دلار در مجموع از ای‌ام‌دی و اینتل موفق‌تر است.

ارزش بازار جدید ای‌ام‌دی در مقایسه با گزارش خرداد ۲۰۲۰ فاصله‌ی بسیاری دارد، در آن زمان قیمت سهام این شرکت با ۶۱٫۷۹ دلار برای اولین بار در طول ۱۵ سال گذشته از قیمت سهام ۶۱٫۵۷ دلاری اینتل پیشی گرفت، اما هنوز در مقایسه با ارزش بازار ۲۶۰ میلیارد دلاری اینتل، تنها ارزش بازاری ۷۴ میلیارد دلاری داشت؛ اما اکنون شرایط متفاوت است، ارزش سهام اینتل به ۴۸٫۴۴ دلار سقوط کرده و در‌ مقابل ارزش سهام ای‌ام‌دی به ۱۲۱٫۴۷ دلار رسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات