AMD تمام مجوزهای لازم را برای تصاحب زایلینکس دریافت کرد

جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
AMD اعلام کرد مجوزهای لازم را دریافت کرده است تا تصاحب زایلینکس رسمی شود. زایلینکس در حوزه‌ی تولید مدارهای مجتمع FPGA تخصص دارد.
تبلیغات

AMD روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد مجوز لازم برای نهایی کردن تصاحب زایلینکس (Xilinx) را از تمامی نهادهای لازم دریافت کرده است. بر‌ اساس آنچه ویدئوکاردز به نقل از صفحه‌ی توییتر AMD News می‌نویسد، ای ام دی می‌گوید به‌ غیر از برخی موارد مرسوم، تمامی شرایط بسته شدن قرارداد فراهم شده و انتظار دارد این قرارداد در ۱۴ فوریه‌ی ۲۰۲۲ (۲۵ بهمن ۱۴۰۰) یا حول و حوش همین تاریخ به‌صورت رسمی منعقد شود. گفته می‌شود این قرارداد ۳۰ میلیارد دلار ارزش دارد.

خبر تمایل AMD به تصاحب زایلینکس نخستین بار توسط وال‌استریت ژورنال رسانه‌ای شد. کارشناسان در آن زمان می‌گفتند تیم قرمز برای رقابت همه‌جانبه‌تر با رقبای بزرگش یعنی انویدیا و اینتل تصمیم گرفته سراغ تصاحب زایلینکس برود. زایلینکس در حوزه‌ی تولید مدارمجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA) فعالیت دارد. AMD و زایلینکس حتی پیش از بسته شدن قرارداد، همکاری‌هایی با هم داشتند و روی پروژه‌‌های یادگیری عمیق فعالیت می‌کردند.

زایلینس در طول چند سال فعالیت در بازار قطعات نیمه‌هادی توانسته فناوری‌های پیشرفته‌ی متعددی را توسعه دهد و AMD در صورت تصاحب این شرکت به تمامی فناوری‌ها دسترسی پیدا خواهد کرد. یکی از دستاوردهای زایلینکس معماری ACAP (پلتفرم شتاب‌بخش رایانشی انطباق‌پذیر) است که بر‌ پایه‌ی لیتوگرافی هفت نانومتری توسعه داده شده است.

کارشناسان می‌گویند ترکیب دستاوردها و تخصص دو شرکت AMD و زایلینکس در نهایت ممکن است به تولید قطعاتی ختم شود که مشخصه‌های CPU و FPGA را دارا هستند. AMD مدتی است سراغ استراتژی چیپلت رفته و از این موضوع مستقیماً منتفع می‌شود. دور از انتظار نیست که در آینده پردازنده‌های دیتاسنتر سری اپیک با چیپلت‌های مجتمع FPGA به مرحله‌ی تولید برسند.

ناگفته نماند اینتل در سال ۲۰۱۵ رقیب بزرگ زایلینکس یعنی Altera را با پرداخت ۱۶٫۷ میلیارد دلار تصاحب کرده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات