آیفون برای دومین ماه متوالی پرفروش‌ترین گوشی در چین شد

شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
آیفون با ۲۳٫۶ درصد از سهم فروش گوشی در چین برای دومین ماه متوالی به پرفروش‌ترین گوشی در این کشور تبدیل شد. ویوو نیز با سهم ۱۷٫۸ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد.
تبلیغات

براساس تحقیقات مؤسسه‌ی پژوهشی نام‌آشنای کانترپوینت (Counterpoint)، آیفون در دسامبر ۲۰۲۱ (آذر ‍۱۴۰۰) با ۲۳٫۶ درصد از سهم فروش گوشی در چین،‌ بازهم به پرفروش‌‌ترین گوشی در بازار چین تبدیل شد. این محصول ماه گذشته نیز با سهم ۲۲ درصدی از میزان فروش در این کشور جایگاه اول فروش گوشی را به خود اختصاص داده بود. پس از اپل، ویوو با سهم ۱۷٫۸ درصد از سهم فروش پرفروش‌ترین برند بعدی در چین بود.

محبوبیت آیفون در چین

مؤسسه‌ی کانترپوینت محبوبیت سری آیفون 13، قابلیت‌های عکاسی، عمر باتری و عرضه در همان بازه قیمتی آیفون 12 را دلایل صعود اپل به جایگاه اول فروش گوشی در چین می‌داند. ناگفته نماند که «روز مجردها» در چین (مشابه جمعه سیاه در کشورهای دیگر) نیز در نتایج فروش ماه نوامبر بی‌تأثیر نبوده و پلتفرم محبوب این کشور، JD.com، تنها در این روز توانست چندین مدل آیفون جدید و قدیمی را در فهرست ده محصول پرفروش روزانه خود در آن روز قرار دهد.

به‌گزارش Phonearena، با اینکه فروش ماهانه اپل در چین از اکتبر تا نوامبر ۲۰۲۱ (آبان تا آذر ۱۴۰۰) ۱۵/۵ درصد افزایش یافته، کانترپوینت معتقد است که نمایش قدرتمند اپل در چین به‌زودی به پایان خواهد رسید.

به‌گفته‌ی ایتان کی،‌ تحلیلگر کانترپوینت، با توقف ارتقای سیستم‌عامل iOS برای آیفون‌های قدیمی‌تر، انتظار می‌رود فروش اپل در چین از دسامبر یا ژانویه (دی یا بهمن) کاهش پیدا کند.

زمان تحویل سفارش‌های آیفون کاهش یافته و دوره‌ی انتظار ۲۰ روزه در نوامبر حالا به کمتر از یک هفته رسیده است. این بهبود می‌تواند به دو دلیل اتفاق افتاده باشد: یا تعداد آیفون‌های بیشتری دردسترس است یا سفارش‌های کمتری برای این محصولات وجود دارد. با وجود بهبود زمان تحویل آیفون 13، چندین وب‌سایت فروش در چین محدودیت فروش تنها دو دستگاه را برای برخی مدل‌های محبوب آیفون در نظر گرفته‌اند.

تحریم‌های وضع‌شده برای گوشی‌های هواوی نیز از دیگر عوامل مؤثر رسیدن اپل به این جایگاه در چین محسوب می‌شود؛ زیرا این تحریم‌ها دسترسی هواوی به زنجیره‌ی تأمین ایالات متحده، مانند میکرون (تأمین‌کننده‌ی تراشه‌های حافظه)، گوگل (توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزارها)، کوالکام (سازنده‌ی تراشه)‌ و برخی دیگر را قطع کردند و هواوی را برای تأمین قطعات، توسعه سیستم‌عامل و رابط کاربری‌اش با مشکل مواجه کردند.

علاوه‌بر اپل، شیائومی و اوپو و ویوو هم از ذی‌نفعان سقوط هواوی بودند؛ اما هواوی با وجود موانع بسیار، موفق شد به‌تازگی نسخه‌ی محدود کالکتور میت X2 تاشو 5G خود را آغاز کند.

ویوو پیشتاز سه‌ماهه‌ی سوم چین

طبق تحقیقات کانترپوینت، درحالی‌که اپل در دو ماه اکتبر و نوامبر ۲۰۲۱ (آذر و دی ۱۴۰۰) در بازار فروش گوشی در چین هوشمند چینی پیشتاز بود، ویوو در کل سه‌ماهه‌ی سوم، با ۲۳ درصد از سهم کل بازار فروش و پس‌ازآن اوپو با ۲۰ درصد سهم بیشترین فروش را به خود اختصاص داده بودند.

بعد از این دو برند،‌ آنر با ۱۵ درصد سهم در جایگاه سوم قرار دارد. همچنین، شیائومی با ۱۴ درصد، اپل با ۱۳ درصد، هواوی با ۸ درصد و ریلمی با ۴ درصد بیشترین سهم بازار فروش گوشی را در سه‌ماهه‌ی سوم در چین داشتند.

باید دید که با شروع سال میلادی جدید و منتشرشدن اعداد سه‌ماهه‌ی چهارم ۲۰۲۱ (آبان و آذر و دی ۱۴۰۰) بازهم اپل در صدر جدول باقی خواهد ماند یا طبق تخمین کانترپوینت، تعداد فروش گوشی‌های آیفون کاهش پیدا می‌کند.

شما درباره‌ی آمار مؤسسه‌ی پژوهشی کاننترپوینت از فروش آیفون در چین چه دیدگاهی دارید؟ آیا اپل می‌تواند این جایگاه خود را حفظ کند؟‌

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات