کانترپوینت: اپل همچنان با اختلاف پرسودترین برند بازار گوشی‌های هوشمند است

پنج‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس برآورهای شرکت تحقیقاتی کانترپوینت، اپل با در اختیار داشتن سه چهارم از سود بازار گوشی‌های هوشمند، همچنان حاکم بالا منازع بازار گوشی‌های پریمیوم است.
تبلیغات

بنابر گزارش اپل‌اینسایدر و با استاد به داده‌های کانترپوینت، غول دنیای فناوری با وجود فروش کم‌تر گوشی‌های هوشمند در مقایسه با رقبایی همچون سامسونگ، بیشترین سود را از این بازار در سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی از آن خود کرده است. اعتقاد بر این است که این مهم عمدتا به دلیل فروش بسیار بالای گوشی‌های پریمیوم اپل با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار رقم خورده است؛ چراکه این گوشی‌ها معمولا بیشترین سود را برای شرکت‌ها به همراه دارند و اپل نیز طبق تخمین‌های پیشین، بیش از ۵۰ درصد این بازار را در اختیار دارد!

پیش‌ازاین گزارش شده بود که فروش اپل در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به دلیل تقاضا برای مدل‌های 5G آیفون ۱۲ افزایش یافته است. اکنون تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این شرکت همچنین بیشترین سود و درآمد را از بازار به‌دست آورده است. طبق تحقیقات کانترپوینت، در بخش پرفروش‌ترین برندهای گوشی‌های هوشمند تغییرات زیادی رخ داده و جایگاه نخست دائما بین سه بازیگر اصلی صنعت، یعنی سامسونگ، اپل و شیائومی جابه‌جا شده است. بااین‌حال، کانترپوینت در تعیین پردرآمدترین برند بازار کار دشواری نداشته؛ زیرا اپل طبق سالیان گذشته با اختلاف بسیار قابل توجهی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.

در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱، اپل ۷۵ درصد از کل سود عملیاتی بازار گوشی‌های هوشمند و ۴۰ درصد از درآمد را به‌رغم رشد کلی ۱۳ درصدی درآمد این صنعت، در بازه یادشده به‌دست آورده است. در حقیقت، آمار یادشده ارزش نشان تجاری اپل را نشان می‌دهد؛ اما هر دو بخش همچنان پایین ‌تر از سهم درآمد ۵۰ درصدی و سود ۸۶ درصدی اپل در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی است. شرکت تحقیقاتی مذکور اشاره می‌کند که سامسونگ با وجود اینکه بزرگ‌ترین فروشنده جهانی گوشی‌های هوشمند از نظر میزان فروش سالانه محسوب می‌شود، معمولا از نظر در سهم سود و درآمد دنباله‌رو اپل است.

کانترپوینت با صرف‌نظر از ارائه ارقام درآمدی سامسونگ، می‌گوید که اپل ۲۵ درصد درآمد بیشتری در مقایسه با غول کره‌ای کسب کرده است و در سود عملیاتی نیز کوپرتینویی‌ها ۶۲ درصد از رقیب خود جلوتر هستند. کانترپوینت خاطرنشان می‌کند که بازار تحت تأثیر تقاضای 5G در آیفون‌های اپل و هم سقوط هواوی قرار گرفته است. این شرکت تحقیقاتی می‌گوید که با وجود ثبات نسبی در جایگاه‌های نخست، در پی اعمال تحریم‌های ایالت متحده بر هواوی، تغییر درخور توجهی در بازار ایجاد شده است. از قرار معلوم، سقوط هواوی با افزایش سهم سایر تولیدکنندگان چینی، به‌ویژه اپو، شیائومی و ویوو همراه بوده که به ترتیب بعد از اپل و سامسونگ در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱، بیشترین درآمد را داشته‌اند.

گفته می‌شود کانون توجه شیائومی بر افزایش تعداد فروش محموله‌ها معطوف شده است و ظاهرا هدف بعدی این است که تجارت گوشی‌ها هوشمند با فوش زیاد را به یک تجارت بسیار سودآور تبدیل کند. ناگفته نماند شرکت‌هایی مانند کانترپوینت از زنجیره‌ی تأمین یا خرده‌فروشی اپل مطلع نیستند و اغلب بر اساس تحقیقات مستقل تخمین می‌زنند. افزون‌براین در گذشته، به روش و ارائه‌ی نتایج شرکت‌های تحقیقاتی نقدهایی وارد شده است؛ به‌طوری‌که مدیران اپل بارها داده‌ها را به‌دلیل نادرست‌بودن رد کرده‌اند.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات