رکوردشکنی دوباره گوگل در سه ماهه سوم سال جاری

چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل بار دیگر موفق شد رکورد درآمد خود را در سه‌ماهه سوم سال جاری بشکند.
تبلیغات

بار دیگر گوگل موفق شد در دوران کرونا، برای سه‌ماهه دوم متوالی، بیش از هر زمان دیگری پول به جیب بزند. آمار سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ آلفابت درآمد ۶۵٫۱ میلیارد دلاری و سود ۱۸٫۹ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. همان‌طور که در گزارش مالی سه‌ماهه پیش اشاره شد، رشدی که در ۲۰۲۱ شاهد آن هستیم به‌طور غیرعادی نسبت به ۲۰۲۰ افزایش یافته است. براساس آمار، درآمد نسبت به سال گذشته ۴۱ درصد و سود این شرکت نزدیک به ۶۹ درصد افزایش یافته است!

به گزارش ورج، به نظر می‌رسد تلاش گوگل در این بازه زمانی با آنچه در سه‌ماهه گذشته انجام می‌داده یکسان بوده و تنها کمی در بعضی بخش‌ها بهتر عملکرد کرده است. برای مثال جستجوی گوگل، که یکی از مهم‌ترین بخش‌های تجاری آن است، در این سه‌ماهه ۳۷٫۹ میلیارد دلار سود کسب کرده که در مقابل ۳۵٫۸ میلیارد دلار به‌دست‌آمده توسط این قسمت، افزایش داشته است. اما این جهش سالیانه گوگل است که ذهن را بیشتر از دیگر موارد درگیر می‌کند. برای مثال، دوباره به آمار جستجوی گوگل نگاهی می‌اندازیم؛ براساس آمار، این بخش شاهد رشد ۱۱ میلیارد دلاری نسبت به سال گذشته بوده است.

همچنین درآمد تبلیغات یوتیوب از ۷ میلیارد دلار در سه‌ماهه گذشته به رکورد ۷٫۲ میلیارد دلار در این سه‌ماهه رسیده است. جالب است که این افزایش درآمد زمانی رخ داده که برخی نگران بودند Ad Tracking Transparency سیستم‌عامل iOS به یوتیوب ضربه بزند، اما این اتفاق رخ نداد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که به نظر می‌رسد یوتیوب می‌توانست در صورت نبود این ویژگی به دستاوردهای بزرگ‌تری در این سه‌ماهه برسد. روث پورات، مدیر مالی شرکت، گفته است که قابلیت جدید iOS تأثیر «نسبی» بر درآمد تبلیغاتی داشته است. سه‌ماهه گذشته، شاهد رشد تقریبا دو برابری درآمد یوتیوب نسبتا به سال پیش و ۱ میلیارد دلار نسبت به سه‌ماهه قبل از آن بودیم، بنابراین این رشد چندان چشمگیر نیست.

گوگل

در این میان، Google Cloud هنوز سودآور نیست و طبق نتایج حتی ضرر آن نیز بیشتر شده است. زیان عملیاتی این بخش در سه‌ماهه کنونی ۶۴۴ میلیون دلار اعلام شده که نسبت به ۵۹۱ میلیون دلار سه‌ماهه گذشته بیشتر است. بااین‌حال، درآمد خدمات ابری گوگل ۱٫۵ میلیارد دلار افزایش یافته و به ۴٫۹۹ میلیارد رسیده که نسبت به ۳٫۴۴ میلیارد دلار ۲۰۲۰ بیشتر است. همچنین در این بخش شاهد رشد درآمد نسبت به سه‌ماهه گذشته هستیم.

طبق معمول، نحوه انتشار گزارش درآمدهای گوگل، تشخیص اینکه آیا محصولات سخت‌افزاری این شرکت مانند سری پیکسل پیکسل، نست (Nest) و کروم‌کست به‌طور کلی خوب هستند یا خیر را غیرممکن می‌کند. اندروید، کروم و همه ابتکارات سخت‌افزاری گوگل در دسته‌ای به نام «خدمات گوگل» که شامل بخش‌های بزرگی مانند جستجو و یوتیوب نیز می‌شود، کنار هم قرار گرفته‌اند.

فیلیپ شیندلر، مدیر ارشد بازرگانی گوگل توضیح می‌دهد، درحالی‌که خریداران در حال بازگشت به فروشگاه‌های فیزیکی هستند، این شرکت شاهد «رشد قوی در درخواست‌های خرید محلی» است. روث پورات، مدیر مالی گوگل، دلیل این رشد را تبلیغات گسترده و ادامه علاقه مصرف‌کنندگان اعلام کرده است. وی همچنین افزود این شرکت در سه‌ماهه آینده انتظار رشد کمتری را از فروشگاه برنامه گوگل پلی دارد. دلیل این امر نیز کاهش هزینه اشتراک اپ‌ها است که هفته پیش گوگل درباره آن صحبت کرده بود.

اکنون گوگل با انبوهی از شکایت‌های ضدانحصاری مواجه است؛ همین مسئله باعث می‌شود که فکر کنیم بخشی از سودهای این شرکت غیرقانونی است. شکایات انجام شده ادعا می‌کنند که گوگل سیستم خرید تبلیغات (ad buying system) خود را نسبت به رقبا تقویت کرده است و اکنون می‌تواند کاربران را حتی در حالت ناشناس نیز ردیابی کند. گفته می‌شود این شرکت می‌تواند حتی زمانی که کاربران اشتراک‌گذاری مکان را خاموش کرده‌اند، داده‌های آن‌ها را جمع‌آوری کرده و به شرکت‌های تبلیغاتی و توسعه‌دهندگان بفروشند.

نظر شما درباره این مسئله چیست؟ به نظر شما همراهان زومیت آیا واقعا بخشی از درآمد گوگل به شکل غیرقانونی به دست می‌آید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات