شایعه: اپل به دلیل مشکلات لجستیکی، تولید مدل‌های آیفون ۱۳ را کاهش خواهد داد

چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
گوشی آیفون ۱۳ پرو مکس اپل در دست یک زن
گفته می‌شود اپل اهداف تولید آیفون ۱۳ را به دلیل مشکلات لجستیکی کاهش خواهد داد؛ زیرا برخی از تأمین‌کنندگان با مشکل متعددی در فرایند تولید قطعات مواجه هستند.
تبلیغات

مدتی است که گفته می‌شود زنجیره تأمین خانواده آیفون ۱۳ با وجود گستردگی کم‌نظیر، به‌واسطه‌ی برخی مسائل همچون اعمال محدودیت دولت چین بر مصرف برق کارخانه‌های تولیدی، کمبود جهانی قطعات نیمه‌هادی و همه‌گیری کووید-۱۹ و نوع جهش‌یافته آن، با مشکلاتی در تولید به‌موقع قطعات دست‌وپنجه نرم می‌کند. همین امر سبب شده است که سفارش خرید آنلاین مدل‌های آیفون جدید با تأخیر گاهی چندهفته‌ای به‌ دست مشتریان برسد که قطعاً موضوع خوشایندی برای اپل نیست.

به گزارش اپلاینسایدر و با استناد به اطلاعات به‌دست‌آمده از منابع بلومبرگ، مسائل مربوط به عرضه عمدتاً از طرف برودکام و تگزاس اینسترومنتس است. این گزارش هیچ اطلاعاتی در مورد تراشه خاصی که از هر دو شرکت تأمین می‌شود، ارائه نمی‌دهد. در ابتدا پیش‌بینی می‌شد که اپل تا پایان سال ۲۰۲۱ حداکثر ۹۰ میلیون دستگاه آیفون ۱۳ به فروش برساند؛ اما گزارش‌های اخیر از آن حکایت دارند که موانع احتمالی ممکن است بر ۵ تا ۱۰ میلیون دستگاه از ۱۴۳ میلیون دستگاه آیفون برنامه‌ریزی‌شده برای نیمه دوم ۲۰۲۱ تأثیر بگذارد. البته حتی اگر رقم کاهش ۱۰ میلیون دستگاه درست باشد، اپل رشد سالانه فروش تجربه خواهد کرد.

سمیک چاترجی، تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان، معتقد است که سیاست اپل در قبال آیفون ۱۳ تحت‌ تأثیر افزایش احتمال شیوع موج‌های بعدی کووید ۱۹ و مشکلات اخیر تولید در چین ناشی از محدودیت‌های مصرف برق قرار گرفته است. وی ادعا می‌کند افزایش عرضه در آیفون جدید بسیار کُندتر از سال‌های گذشته بوده است؛ مسئله‌ای که احتمالا به مشکلات لجستیکی در تأمین به‌موقع ماژول‌‌های دوربین بازمی‌گردد.

تحلیلگر یادشده بیان می‌کند که تولید ماژول دوربین همچنان گلوگاه اصلی تولید آیفون ۱۳ محسوب می‌شود. به‌طور خاص، مسائل مربوط به تثبیت‌کننده اپتیکال از نوع سنسورشیفت با مشکلات تأمین‌کنندگان مواجه است. افزون ‌بر این، عواملی نظیر همه‌گیر ویروس کرونا و محدودیت‌های قرنطینه در ویتنام بر دلایل تأخیرهای متوالی در تأمین قطعات آیفون‌های جدید افزوده است.

مدل‌های آیفون ۱۳ اپل از ماژول جلویی AFEM-8215 و گیرنده برق بی‌سیم BCM59365 ساخت برودکام به همراه IC مدیریت توان نمایشگر، آرایه درایور و درایور LED فلش ساخت تگزاس اینسترومنتس استفاده می‌کنند. گفته می‌شود تولید قطعات از سوی تگزاس اینسترومنتس حتی تا ۵ هفته به طول می‌انجامد!

همچنین باید دید کمبود تراشه چگونه بر مدل‌های بعدی مک‌بوک پرو مجهز به تراشه M1X که قرار است هفته آینده به‌طور رسمی معرفی شود، تأثیر خواهد گذاشت. اخیراً مینگ‌چی کو اعلام کرده است که اپل به دلیل کمبود قطعات، سفارش ساخت محموله‌های مک‌بوک خود را به نصف کاهش می‌دهد. اعتقاد بر این است که این امر به فقدان مدارهای مجتمع مدیریت توان مربوط می‌شود.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با آیفون به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات