رشد بازار رایانه‌ی شخصی تحت تأثیر مشکلات جاری عرضه

سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
گزارش منتشرشده توسط IDC مشخص کرد که رشد فروش رایانه‌ی شخصی توسط مشکلات و مسائل مربوط به عرضه، تحت تأثیر قرار گرفته است.
تبلیغات

نرخ پذیرش محصولات از سوی خریداران در صنایع مختلف هنگام قرنطینه کرونایی جهان افزایش یافت. بازار کامپیوتر یکی از دسته‌هایی بود که به دلیل پاندمی رشد چشمگیری تجربه کرد؛ اما شتاب فروش تحت تأثیر مسائل زنجیره تأمین قرار گرفته است.

به گزارش تک‌اسپات و به نقل از IDC، فروش جهانی رایانه‌ی شخصی که شامل رایانه‌ی رومیزی، نوت‌بوک‌ و ورک‌استیشن‌ می‌شود، در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به ۸۶٫۷ میلیون دستگاه رسیده است. این رقم نسبت به سال گذشته ۳٫۹ درصد افزایش یافته و همچنین ششمین فصل متوالی است که شاهد پیشرفت در این بخش هستیم. بازار رایانه‌ی شخصی رشد کرده است؛ اما برای فروش رایانه در آمریکا چشم‌انداز متفاوتی وجود دارد.

نها ماهاجان، تحلیلگر ارشد تحقیقاتی IDC، می‌گوید:

زنجیره‌های عرضه با تنگناها و چالش‌های لجستیکی مداوم، باعث شد بازار رایانه‌ی شخصی ایالات متحده آمریکا در اولین سه‌ماهه کاهش فروش سالانه خود از ابتدای همه‌گیری کرونا قرار بگیرد.

پس از یک سال فروش بالا ناشی از تغییر روند کار و آموزش از راه دور، هزینه‌های رایانه‌ی شخصی نیز کاهش نسبی داشته و همین امر باعث نرم‌ شدن بازار رایانه‌ ایالات متحده آمریکا شده است؛ اما عرضه به‌وضوح در بخش‌های اصلی پشت سر تقاضا باقی مانده و موجودی کالا نیز زیر سطح نرمال است.

دل یکی از تولیدکنندگان رایانه‌ی شخصی است که در مقایسه با رقبای خود، تا حد زیادی تحت تأثیر قرار نگرفته و با فروش ۱۵٫۱۸ میلیون دستگاه ۲۶٫۶ درصد در سه‌ماهه سوم رشد کرد است. اپل نیز با فروش ۷٫۶۴۵ میلیون دستگاه مک، ۹٫۹ درصد رشد کرده است.

اما HP به خوبی رقبای خود عمل نکرده است و با کاهش ۵٫۸ درصدی روبه‌رو شده؛ درحالی‌که فروش لنوو ۳٫۱ درصد رشد کرده است. ایسوس و ایسر به ترتیب ۳٫۶ و ۱٫۴ درصد رشد داشته‌اند.

جیتش اوبرانی، مدیر تحقیقات IDC، می‌گوید:

صنعت رایانه همچنان با چالش‌های عرضه و لجستیک دچار مشکل است و متأسفانه این مسائل در ماه‌های اخیر پیشرفت چندانی نداشته‌اند. با توجه به شرایط فعلی، ما شاهد این هستیم که برخی از فروشندگان محموله‌ها را در بین بازارهای مختلف اولویت‌بندی می‌کنند و به بازارهای نوظهور اجازه می‌دهند سرعت رشد خود را حفظ کنند؛ درحالی‌که برخی از بازارهای بالغ شروع به کند شدن می‌کنند.

قرنطینه‌ای که به دلیل همه‌گیری کرونا رخ داد، به حدی منجر به افزایش فروش رایانه‌ی شخصی در سال ۲۰۲۰ شد که از یک دهه قبل در سال ۲۰۱۰ مشاهده نشده بود؛ اما کمبود نیمه‌رساناها بر قیمت قطعات تأثیر گذاشته و ناگزیر فروش صنعت کامپیوتر را کاهش داده است.

به‌عنوان مثال، قیمت مادربرد به دلیل کاهش عرضه مس می‌تواند افزایش یابد. تقاضای بیش از حد برای پردازنده‌ی گرافیکی و مرکزی باعث افزایش قیمت تراشه‌ شده است و قبلاً نیز شاهد افزایش قیمت کارت‌ گرافیک بودیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات