مشکلات زنجیره تأمین آیفون ۱۳ می‌تواند گریبان‌گیر اپل شود

چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌گفته جی‌پی مورگان، وضعیت زنجیره تأمین برای تولید آیفون ۱۳ اپل در حال بهبود است؛ اما هنوز خطرهای احتمالی ممکن است بر درآمد و فروش اپل در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ تأثیر بگذارد.
تبلیغات

سمیک چاترجی، تحلیلگر بانک سرمایه‌گذاری جی‌پی مورگان، در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران می‌گوید سیاست اپل درقبال آیفون ۱۳ به‌دلیل افزایش احتمال شیوع موج‌های بعدی کووید ۱۹ و مشکلات اخیر تولید در چین ناشی از محدودیت‌های مصرف برق تحت‌تأثیر قرار گرفته است. وی خاطرنشان می‌کند افزایش عرضه در آیفون جدید بسیار کُندتر از سال‌های گذشته بوده است؛ مسئله‌ای که احتمالا به مشکلات لجستیکی در تأمین به‌موقع ماژول‌‌های دوربین باز می‌گردد.

تحلیلگر یادشده بیان می‌کند که تولید ماژول دوربین همچنان گلوگاه اصلی تولید آیفون ۱۳ محسوب می‌شود. به‌طور خاص، مسائل مربوط به تثبیت‌کننده اپتیکال از نوع سنسورشیفت با مشکلات تأمین‌کنندگان مواجه است. افزون‌براین، عواملی نظیر بیماری همه‌گیر کرونا و محدودیت‌های قرنطینه در ویتنام نیز بر دلایل تأخیرهای متوالی در تأمین قطعات آیفون‌های جدید افزوده است. چاترجی درادامه می‌گوید:

با کاهش محدودیت‌های قرنطینه در اول اکتبر و انعطاف‌پذیری در استفاده از تأسیسات ال‌جی اینوتک در ویتنام یا مرکزی ثانویه در کره‌جنوبی، تخمین می‌زنیم تولید ازاین‌پس به‌طور مداوم افزایش می‌یابد. به‌نظر می‌رسد تأثیر مقررات برق چین روی اجزا و قطعات بزرگ و فرایند مونتاژ تأثیرگذار باشد. بااین‌حال، تولید قطعات کوچک‌تر و زنجیره نیز می‌تواند مختل شود.

موانع احتمالی ممکن است بر ۵ تا ۱۰ میلیون دستگاه از ۱۴۳ میلیون دستگاه آیفون برنامه‌ریزی‌شده برای نیمه دوم ۲۰۲۱ تأثیر بگذارد. درنهایت، مشکلات یادشده احتمال دارد سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی را برای اپل دشوار کند و با وجود استقبال کاربران از آیفون‌های جدید، بر فروش آن‌ها تأثیر بسزایی بگذارد.

گفتنی است اپل هم‌اکنون با تأخیر در حمل‌ونقل تمام مدل‌های آیفون ۱۳ در ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلستان و برخی دیگر از نقاط جهان دست‌وپنجه نرم می‌کند و حتی مدل‌های قدیمی نیز روند مشابهی دنبال می‌کنند. برای مثال، در ایالت متحده آمریکا سفارش‌های آنلاین آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی با تأخیر حمل یک تا دوهفته‌ای مواجه می‌شوند؛ درحالی‌که سفارش آیفون ۱۱ تا پنج هفته تأخیر دارند!

تیم کوک، مدیرعامل اپل، نیز در گذشته هشدار داده بود که مشکلات لجستیکی ممکن است بر تولید آیفون در ماه‌های آینده تأثیر بگذارد و افزایش تقاضا برای آیفون‌های جدید، شاید مشکلات عرضه را تشدید کند. گزارش تحلیلگران نشان می‌دهد خانواده آیفون ۱۳ با تقاضای اولیه بسیار زیادی روبه‌رو بوده‌اند و همین امر به‌ دلایل تأخیر آیفون‌ها در بازارهای جهانی افزوده شده است.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات