هزینه ساخت آیفون ۱۳ پرو، ۲۱ دلار گران‌تر از نسل گذشته برآورد می‌شود

سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
طبق برآوردهای انجام‌شده، هزینه ساخت آیفون ۱۳ پرو عموماً به دلیل افزایش قیمت اجزایی نظیر پردازنده، حافظه فلش و نمایشگر پیشرفته‌تر، کمی بیشتر از آیفون ۱۲ پرو سال گذشته است.
تبلیغات

اپل ماه گذشته با برگزاری رویداد کالیفرنیا استریمینگ، چهار مدل گوشی از خانواده‌ی آیفون ۱۳ را با زبان طراحی مشابه نسل گذشته رونمایی و روانه‌ی بازار کرد. مدل‌های پرو گوشی‌های مذکور برای نخستین بار به نمایشگر مبتنی بر فناوری LTPO مجهز شده‌اند که این امکان را فراهم می‌کند محتوای بصری بسته به نیاز بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز قابل تنظیم باشد. در بطن سری آیفون ۱۳ تراشه‌ی قدرتمند A15 وظیفه‌ی پردازش‌های سنگین را بر عهده گرفته است و امسال شاهد قدرتمندترین آیفون‌ها از لحاظ دوربین و قابلیت‌های فیلم‌برداری هستیم. به گزارش اپلاینسایدر و با استناد به آمار تک‌اینسایتز، این ویژگی‌ها باعث افزایش هزینه‌ی تولید آیفون ۱۳ پرو در مقایسه با مدل سال گذشته شده است و درمجموع، ارزش فهرست مواد اولیه (BoM) این گوشی بالغ بر ۵۷۰ دلار برآورد می‌شود که در مقایسه با آیفون ۱۲ پرو، جهشی ۲۱٫۵۰ دلاری دارد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، اجزا و سیستم‌های جدید در آیفون ۱۳ پرو بخش عمده‌ای از افزایش قیمت را به خود اختصاص داده‌اند. برای مثال، در گزارش امروز از پردازنده A15 Bionic، حسگرهای دوربین عقب، آرایه TrueDepth جدید و نمایشگر پروموشن به‌عنوان عوامل اصلی افزایش قیمت یاد شده است. افزون بر این، گفته می‌شود زیرسیستم نمایشگر هزینه بیشتری به همراه دارد و پنل LTPO نیز گران‌تر از پنل LTPS استفاده‌شده در مدل‌های استاندارد است.

بررسی عمیق پردازنده داخلی آیفون نشان می‌دهد که غول دنیای فناوری به‌طور بالقوه به استراتژی خود برای غیر فعال کردن پردازنده‌های گرافیکی در تراشه‌های سری A مجهز به سخت‌افزار ضعیف‌تر ادامه می‌دهد؛ چراکه امسال مدل پایه آیفون ۱۳ با چهار هسته گرافیکی (GPU) تغذیه می‌شود؛ درحالی‌که پردازنده مشابه تعبیه‌شده در نسخه پرو دارای پنج هسته گرافیکی است. شواهد نشان می‌دهد که هر دو تراشه به‌کاررفته در مدل‌های استاندارد و پرو مشابه هستند و اندازه یکسانی دارند که ظاهرا هر دو از تعداد هسته‌های گرافیکی یکسانی بهره می‌گیرند؛ بنابراین اپل در مدل‌های استاندارد یکی از هسته‌ها را غیر فعال کرده است.

جهش قیمت بین آیفون ۱۲ پرو و ​​آیفون ۱۳ پرو بسیار کمتر از افزایش قیمت آیفون ۱۱ نسبت به آیفون ۱۲ است. بررسی مشابهی که توسط جامعه آماری کانترپوینت در ماه ژانویه انجام شد، ارزش فهرست مواد اولیه آیفون ۱۲ را ۴۱۵ دلار برآورد می‌کرد که عمدتاً به دلیل ارتقاء سخت‌افزاری زیاد از جمله اجزای 5G و تغییر از نمایشگر LCD به فناوری OLED حدود ۲۱ درصد گران‌تر از نسخه قبلی است.

البته باید به این نکته توجه داشت که شرکت‌هایی مانند تک‌اینسایتز به چشم‌انداز زنجیره تأمین تولید اپل، معاملات تأمین قطعات یا سفارش‌های تولید دسترسی ندارند. برآوردها معمولاً بر اساس نرخ‌های استاندارد بازار انجام می‌شوند که ممکن است در مورد شرکت‌هایی که در مقیاس اپل، نادرست باشد. مدیرعامل اپل، تیم کوک نیز بارها این نوع تجزیه‌وتحلیل‌ها را نادرست و به دور از حقیقت خطاب کرده است.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با آیفون به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات