کاردانو، هاردفورک آلونزو را با موفقیت اجرا کرد

سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کاردانو اتمام هارد فورک آلونزو خود را رسما اعلام کرد و حالا فرصت مناسب برای اجرای قراردادهای هوشمندی فراهم شده است. که مدت‌ها مورد انتظار بودند.
تبلیغات

کاردانو در ۱۲ آگوست ۲۰۲۱ (۲۱ مرداد ۱۴۰۰) با انتشار توییتی از اجرای موفق هاردفورک آلونزو در دوره epoch 290 خبر داد و اعلام کرد که با این به‌روز‌رسانی، قراردادهای هوشمند برای اولین بار روی بلاک‌ چین عمومی این ارز دیجیتال ایجاد و اجرا خواهند شد. تقسیم‌بندی دوره‌های زمانی در شبکه کاردانو، epoch نام دارد. 

به گزارش کوین تلگراف،‌ با وجود خوشحالی جامعه طرفداران کاردانو از این به‌روز‌رسانی، کاردانو با انتشار پستی خاطرنشان کرد که این شبکه هنوز در اول راه قرار دارد و مأموریت پروژه کاردانو تازه آغاز شده است:

چشم‌انداز کاردانو ایجاد سیستمی غیر متمرکز بود که فرصت رشد و هویتی اقتصادی برای همه افراد در همه جا فراهم کند؛ مأموریت ما تازه آغاز شده است؛ چرا که چشم‌اندازی که مدت‌ها برایش تلاش کرده بودیم حالا محقق شده است.

هاردفورک آلونزو این امکان را فراهم می‌کند تا قراردادهای هوشمند برای کاردانو با استفاده از اسکریپت‌های پلوتوس روی بلاک چین کاردانو نوشته شود. تیم توسعه‌دهنده کاردانو، این اسکریپت را زبانی توسعه‌یافته برای قراردادهای هوشمند و پلتفرمی برای اجرای برنامه‌ها با استفاده از زبان برنامه‌نویسی هَسکِل (Haskell) معرفی می‌کند.

این تیم ضمن تشویق جامعه طرفدارانش به داشتن انتظارات معقول از آلونزو، اظهار داشت:

بخشی از انتظاراتی که از این به‌روز‌رسانی وجود دارد، نامعقول است؛ برای مثال ناظران فعالیت‌های این شبکه ممکن است انتظار داشته باشند بلافاصله بعد از هاردفورک به اکوسیستمی آماده مصرف برای برنامه‌های غیر متمرکز دسترسی پیدا کنند. باید انتظارات را مدیریت کرد.

کاردانو بلاک چینی عمومی است که توسط چارلز هاسکینسون، یکی از بنیان‌گذاران اتریوم، تأسیس شده و توسط شرکت تحقیقاتی IOHK توسعه یافته است.

کاردانو برای رقابت با اتریوم متعهد شده بود از برنامه‌های مالی غیر متمرکز (DeFi) و وب ۳ میزبانی کند؛ اما این پروژه به دلیل ارائه نشدن عملکرد قراردادهای هوشمند از زمان راه‌اندازی در سپتامبر ۲۰۱۷ (شهریور ۱۳۹۶) تا به امروز، انتقاداتی به دنبال داشت.

دومینیک ویلیامز، بنیان‌گذار پلتفرم اینترنت کامپیوتر (ICP)، با انتقاد از کاردانو برای تأخیر در راه‌اندازی قرارداد‌های هوشمند، اظهار داشت:

اینکه بلاک چینی بعد از دو سال حضور در بازار تازه قراردادهای هوشمند را به شبکه خود اضافه کرده باشد و کاربرانش از این جریان خوشحال باشند، من را متعجب می‌کند.

کاردانو در اوایل سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) و بعد از راه‌اندازی اولین برنامه غیر متمرکز در شبکه آزمایشی خود، با مشکلاتی در پردازش تراکنش‌های هم‌زمان مواجه شده بود.

آنتونی ساسانو، طرفدار سرسخت اتریوم، با انتشار توییتی در واکنش به این مشکلات نوشته بود:

بعد از ۶ سال پیاپی تحقیقات تخصصی و ارزش بازاری بیش از ۹۰ میلیارد دلار، اولین برنامه غیر متمرکز کاردانو حتی نمی‌تواند به‌صورت هم‌زمان تراکنش‌‎ها را با موفقیت پردازش کند؛ این دقیقا همان چیزی است که برای برنامه‌های مالی غیر متمرکز نیاز دارید!

کاردانو از آن پس در تلاش بوده است تا با اثبات محدود نبودن برنامه‌های غیر متمرکز به هر تراکنش‌ در بلاک، این انتقادات را از بین ببرد. 

با وجود انتقاداتی که به این شبکه وارد شده است، هیجانات ناشی از اجرای هاردفورک آلونزو، ارزش توکن بومی کاردانو (ADA) را با ۱۹۲ درصد افزایش، از کف قیمتی ۱٫۰۶ دلاری به اوج ۳٫۱ دلاری در تاریخ ۳ سپتامبر (۱۲ شهریور) رساند. این رمزارز از ابتدای سال ۲۰۲۱ (زمستان ۱۴۰۰) بیش از ۱۶۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

البته به نظر می‌رسد این افزایش ارزش تنها به خاطر هیجانات ناشی از خبر اجرای هارد فورک بوده باشد؛ چرا که در طول هفته اخیر کاردانو عملکرد چندان خوبی نداشته و قیمت آن بین ۲٫۳ تا ۲٫۸ دلار نوسان داشته است.

شما آینده رقابت اتریوم و کاردانو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ کدام ارز دیجیتال در نهایت پیروز خواهد شد؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات