ICP چیست؛ هر چه درباره‌ی رمزارز Internet Computer می‌دانیم

چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
رمزارز Internet Computerا(ICP) که توسط بنیاد دفینیتی عرضه شده است؛ در عرض تنها ۴ روز وارد فهرست ۱۰ ارز دیجیتال برتر شد؛ اما این پروژه درباره‌ی چیست؟
تبلیغات

توکن اینترنت کامپیوتر (ICP) که در روز جمعه منتشر شد؛ تنها چهار روز پس از انتشار جایگاه چهارم برترین ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار را به خود اختصاص داد. ظهور ناگهانی این توکن در بین برترین رمزارزها و فهرست شدن آن در صرافی‌های معتبر دنیا، جامعه‌ی بلاک‌چین را شگفت‌زده کرد. توکن ICP توسط سازمان غیر انتفاعی دفینیتی (Dfinity) که دفتر آن در زوریخ است، پس از حدود پنج سال توسعه منتشر شد. 

بیشتر بخوانید: واژه نامه ارز دیجیتال

این پروژه همراه شرکت‌های چند اکوسیستمی شامل Enso Finance (صرافی غیر متمرکز)، Distrikt (شبکه‌ی اجتماعی تخصصی)، Fleek (زیرساختی برای وب غیر متمرکز) و Origyn (پلتفرم کالاهای تجملاتی) منتشر شد. این پروژه اهداف جسورانه‌ای دارد. دومینیک ویلیامز، محقق ارشد دفینیتی، در مصاحبه‌ای با کوین‌دسک گفته است: «می‌خواهیم مردم IT سنتی را ترک و تمامی سیستم‌ها و خدمات را به قراردادهای هوشمند منتقل کنند.»

البته این پروژه انتقادهایی از جانب اعضای جامعه‌ی کریپتو دریافت کرده است. بعضی آن را تنها بازاریابی و بعضی دیگر آن را قاتل اتریوم خوانده‌اند، اما حامیان این بلاک‌چین جدید گفته‌اند می‌توان از آن برای محافظت از اتریوم استفاده کرد.

Internet Computer یا ICP چیست

ICP، «توکنی کاربردی» است که به کاربران امکان تصمیم‌گیری در شبکه‌ی بلاک‌چین Internet Computer را می‌دهد. طبق گفته‌ی وب‌سایت رسمی این پروژه، توکن ICP اولین بلاک‌چینی خواهد بود که می‌تواند میزبان وب‌سایت‌ها، سیستم‌ها، خدمات اینترنتی و تمامی سیستم‌های مالی باشد که تماماً بر اساس قراردادهای هوشمند و نه سیستم‌های خصوصی ساخته شده است.

برای مثال اگر می‌خواهید با استفاده از ICP وب‌سایتی ایجاد کنید، نیازی به پرداخت به خدمات هاستینگ برای میزبانی آن ندارید و این کار داخل خود بلاک‌چین اتفاق خواهد افتاد. اگر ICP بتواند قول‌هایی که داده است عملی کند، ICP حداقل از نظر ارزش بازار به یکی از توکن‌های باارزش تبدیل خواهد شد.

تکنولوژی Chain Key ارائه‌شده توسط پروژه‌ی Internet Computer

پروژه‌ی اینترنت کامپیوتر ایجاد و استفاده از تکنولوژی Chain Key را معرفی کرده است؛ روشی که در آن تراکنش‌ها روی شبکه‌ تأیید می‌شوند. طبق گفته‌ی وب‌سایت پروژه، این تکنولوژی «به اینترنت کامپیوتر اجازه می‌دهد تراکنش‌هایی که وضعیت قراردادهای هوشمند را به‌روزرسانی می‌کند، در ۱ تا ۲ ثانیه نهایی کند.» جالب است بدانید که ICP به صفر تأیید تراکنش نیاز دارد.

علاوه بر این، تکنولوژی Chain Key به اینترنت کامپیوتر این امکان را می‌دهد که تنها با یک کلید عمومی کار کند. این امر «به دستگاه‌هایی از قبیل ساعت‌ هوشمند و موبایل این امکان را می‌دهد تا اصالت محصولات (artifact) را از طریق اینترنت کامپیوتر تأیید کنند»؛ به عبارت دیگر این بلاک‌چین از تمامی بلاک‌چین‌های کنونی، در تأیید تراکنش‌ها و اشیای دیجیتال، روشی مقیاس‌پذیرتر خواهد داشت. 

پروژه‌ی اینترنت کامپیوتر در ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۱۰ می ۲۰۲۱) منبع باز شد، طبق گفته‌ی پروژه، این حرکت امکان «ساخت کد و تأیید آن را طبق همان تصویر باینری که در پروپوزال به‌روزرسانی ذکر شده است»، به توسعه‌دهندگان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات