اپل با کنار زدن آرامکو، به‌عنوان پرسودترین شرکت فهرست فورچن ۵۰۰ انتخاب شد

چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
در جدیدترین رتبه‌بندی شرکت‌های بزرگ بر اساس سودآوری در فهرست فورچن ۵۰۰، اپل سودآورترین شرکت دنیا است و از نظر درآمد، در رتبه ششم قرار دارد.
تبلیغات

بر اساس گزارش اخیر مجله فورچن، درآمد اپل در سال جاری میلادی به ۲۷۴,۵۱۵ میلیارد دلار و سود آن به ۵۷‌,۴۱۱ میلیارد دلار رسیده است و بهبود عملکرد هرچند ناچیز در مقایسه با سال گذشته، سبب شده است غول فناوری کوپرتینو جایگاه نخست سودآورترین شرکت‌های دنیا را به خود اختصاص بدهد. فورچن یک مجله تجاری چندملیتی است که دفتر مرکزی آن در نیویورک قرار دارد. این نشریه توسط هلدینگ گروه رسانه‌ای فورچن، متعلق به چتچوال جیاروانون (تاجر تایلندی) اداره می‌شود و به‌طور مستمر فهرست‌ رتبه‌بندی شرکت‌های برتر از حوزه‌های مختلف را منتشر می‌کند.

فهرست فورچن ۵۰۰ یکی از رتبه‌بندی‌های نشریه یادشده است که شرکت‌ها را بر اساس درآمدشان به‌صورت موشکافانه‌ای بررسی می‌کند و در آخرین رتبه‌بندی این مجله، اپل بار دیگر خوش درخشیده و جایگاه خود را بهبود داده است. بعد از اپل، شرکت نفتی آرامکو، واقع در عربستان سعودی با ۴۹,۲۸۷ میلیارد دلار سود در رتبه دوم قرار دارد و هلدینگ سافت‌بانک با ۴۷,۰۵۳ میلیارد دلار و بانک صنعت و تجارت چین با ۴۵,۸۷۳ میلیارد دلار جایگاه سوم تا چهارم را از آن خود کرده‌اند.

اپل جایگاه خود را از نظر درآمد نیز بهبود داده و در آخرین به‌روزرسانی، از رتبه‌ی دوازدهم به ششمین شرکت پردرآمد دنیا صعود کرده است. جلوتر از اپل، والمارت، استیت گرید، آمازون، شرکت ملی نفت چین و سینوپک گروپ قرار دارند.

سال گذشته با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، اپل با چالش‌های متعدی در زنجیره تأمین و محدودیت‌های عبور و مرور در مراکز خرده‌فروشی مواجه شد؛ اما گزارش‌های مالی اخیر این شرکت از درآمد بسیاری خوب تقریبا از تمامی بخش‌ها، به‌ویژه آیپد و کامپیوترهای مک حکایت دارند. این دو محصول به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تبعاتش، یعنی کار از خانه و آموزش از راه دور، وضعیت بسیار خوب و تقریبا بی‌سابقه‌ای تجربه کردند. از سوی دیگر، گفته می‌شود سری آیفون ۱۲ نیز در یک چرخه کم‌سابقه فروش قرار گرفته‌ است. فورچن در این باره می‌گوید:

همه‌گیری، چالش‌ها و فرصت‌هایی برای اپل ایجاد کرد. تیم کوک، مدیر اجرایی اپل، مجبور شد فروشگاه‌های خرده‌فروشی را تعطیل کند و مهندسان را به خانه بفرستد؛ اما با توجه به اینکه مشتریان اپل در سراسر جهان مشغول کار و یادگیری از خانه هستند، فروش رایانه‌های مک و آیپد به بالاترین سطح خود رسیده و درآمد سال مالی نیز به رکورد بی‌سابقه ۲۷۵ میلیارد دلار افزایش یافته است.

فورچن همچنین خاطرنشان می‌کند که قیمت سهام اپل در سال گذشته ۸۰,۷ درصد افزایش یافته است. این نشریه علاوه بر برجسته کردن عملکرد مالی و سهام اپل، به نبردهای حقوقی علیه کوپرتینویی‌ها در نیمه دوم سال گذشته اشاره کرده است. فورچن می‌گوید:

کانون توجهات و مقررات نظارتی تا پایان سال ۲۰۲۰ بر سوءاستفاده احتمالی اپل از قدرتش در فروشگاه نرم‌افزاری iOS معطوف بود. گزارش کمیته فرعی ضد انحصار قوه قضاییه در ماه اکتبر به این نتیجه رسید که اپل قدرت انحصاری را در اپ استور اعمال می‌کند تا به رقبا آسیب برساند و منجر به افزایش قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان شود. در همین حال، شهادت در یک دعوی ضد انحصار که توسط توسعه‌دهنده بازی فورتنایت (اپیک گیمز) تنظیم شده است، احتمالاً فشار بر قانون‌گذاران را برای محدود کردن قدرت اپل افزایش می‌دهد.

فهرست فورچن در حالی منتشر می‌شود که اپل در سه‌ماهه منتهی به ژوئن، درآمد بی‌سابقه ۸۱,۴ میلیارد دلار و سود خالص ۲۱,۷ میلیارد دلار را گزارش کرد. در حقیقت اپل هشت سال است که در میان ۲۰ شرکت بزرگ فهرست فورچن ۵۰۰ قرار دارد. این شرکت اخیرا در لیست ۵۰۰ شرکت پردرآمد ایالات متحده نیز رتبه سوم را کسب کرده است.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات