ایلان ماسک: کارمزد اپ استور عملا مالیات جهانی از اینترنت است

شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ایلان ماسک در توییت جدیدش با طرفداری از اپیک گیمز، کارمزد اپ استور را مالیات جهانی از اینترنت عنوان و به‌نوعی از سیاست‌های اپل انتقاد کرده است.
تبلیغات

اگر اخبار را دنبال کرده باشید، ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، باردیگر توییت‌های جنجالی‌اش را آغاز کرده و این بار نه درباره بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، بلکه با انتقاد از اپل در کانون توجهات قرار گرفته است. اواخر هفته گذشته، ماسک در گزارش مالی تسلا گفت که قصد دارد به شرکت‌های دیگر اجازه دهد از شبکه شارژ تسلا استفاده کنند؛ زیرا این شرکت نمی‌خواهد اکوسیستمی محصورشده ایجاد و از آن برای اعمال فشار روی رقبا استفاده کند. سخنان ماسک درواقع پلتفرم اپل را خطاب قرار می‌داد و انحصار‌طلبی کوپرتینویی‌ها را گوشزد می‌کرد.

اکنون، ایلان ماسک باردیگر از اپل انتقاد کرده و با پشتیبانی از اپیک گیمز، صراحتا سیاست‌های اپل در‌قبال اپ استور را هدف قرار داده است. وی می‌گوید حق با اپیک گیمز است و شیوه اپل به‌گونه‌ای است که گویا از اینترنت مالیات می‌گیرد. برای یادآوری، سال گذشته اپیک گیمز برای پرداخت‌نکردن کارمزد ۳۰ درصدی اپل، از درگاه پرداخت خود در بازی فورتنایت استفاده کرد و به‌نوعی قوانین اپل را دور زد. درمقابل، غول دنیای فناوری برای تلافی فورتنایت را از اپ استور کنار گذاشت و در بیانیه‌ای، دلیل این کار را نقض قوانین فروشگاهش اعلام کرد.

آگوست ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹) نیز، اپیک گیمز بعد از حذف فورتنایت از اپ استور در اقدامی تلافی‌جویانه با طرح دادخواست و کمپین مطبوعاتی علیه اپل، این شرکت را به رفتارهای ضد‌رقابتی متهم کرد و درنهایت اکتبر ۲۰۲۰ (مهر ۱۳۹۹)، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده از بازگرداندن فورتنایت به فروشگاه اپ‌استور خودداری و با صدور حکمی، از اقدام اپل علیه موتور بازی‌سازی Unreal Engine جلوگیری کرد.

دادگاه استماع اپل و سازنده بازی فورتنایت در اوایل سال جاری برگزار شد و در آن، اپیک گیمز سعی کرد با ادله خود برنامه‌های جایگزین اپ استور یا گزینه‌های بارگذاری برنامه را در‌اختیار داشته باشد؛ درحالی‌که اپل می‌خواست وضعیت موجود را حفظ کند. در‌حقیقت، این جدال قانونی طولانی‌مدتی است و احتمالا به این زودی‌ها حل نخواهد شد. بااین‌حال، این پرونده نیز به الگویی برای اتهامات متعدد و بین‌المللی برای اقدامات ضدرقابتی اپل در اپ استور تبدیل شده است.

افزون‌براین، اپیک گیمز در حال گسترش شکایت‌های خود در اروپا است. اروپا درباره مباحث ضدانحصاری در‌مقایسه‌با ایالات متحده آمریکا از استانداردهای متفاوتی استفاده می‌کند و بیشتر بر انصاف بین رقبا متمرکز است؛ د‌رحالی‌که کانون توجه ایالات متحده بیشتر به حقوق مصرف‌کنندگان معطوف است. همچنین، اپیک پرونده‌های مشابهی در استرالیا و انگلیس تشکیل داده و اپل را به سوءاستفاده از سلطه و موقعیت حاکم بر بازار متهم کرده است.

کمیسیون اروپا هنوز درباره شکایت اپیک اظهارنظری نکرده و مفاد طرح دعوی همچنان محرمانه مانده است. باوجوداین‌‌، تحقیقات مداوم کمیسیون در زمینه سیستم پرداخت مالی اپل موسوم به Apple Pay می‌تواند دلیل و انگیزه اصلی استدلال اپیک برای نمایان‌کردن رفتار ضدرقابتی اپل درمقابل سایر فروشگاه‌های نرم‌افزاری باشد.

ایلان ماسک در تویبت جداگانه‌ای می‌گوید:

معمولا فشار رقابتی اپل را به کاهش هزینه‌ها مجبور می‌کند؛ اما اپل و اندروید دو پلتفرم را در‌اختیار دارند. هنگامی‌که کاربران با رابط کاربری عجین می‌شوند، اساسا انحصار ایجاد می‌شود. تاکنون، مالیات فروش ۳۰ درصدی اپل از‌نظر کاربران مخفی مانده است؛ وگرنه اعتراضی در پی خواهد داشت. 

تسلا و اپل از زمان آغاز کار پروژه تایتان با یکدیگر اختلاف دارند و نیروهای متبحر یکدیگر را شکار می‌کنند؛ اما این نخستین‌بار است که ایلان ماسک مستقیما درباره سیاست‌های فروشگاه نرم‌افزاری اپل صحبت می‌کند و کمی عجیب به‌نظر می‌رسد؛ زیرا تسلا برنامه پولی و اشتراکی در اپ استور ندارد و تحت‌تأثیر کارمزدها قرار نمی‌گیرد.

ماسک امروز در توییتر نیز ادعاهای مبنی‌بر پیش‌شرط تَصَدی سمَت مدیرعاملی اپل به‌منظور فروش تسلا را رد کرد. این ادعا در کتابی با عنوان «بازی قدرت؛ تسلا، ایلان ماسک و شرط‌بندی قرن» آمده و ابتدا لس آنجلس تایمز آن را بررسی کرده است. بر‌‌‌اساس این کتاب، در تماس تلفنی سال ۲۰۱۶ بین ماسک و تیم کوک با محوریت فروش تسلا، ماسک اعلام کرده بود فروش اپل به تسلا، تنها در‌صورتی امکان‌پذیر است که او مدیرعامل هر دو شرکت شود. ظاهرا تیم کوک از این خواسته ناراحت شده و گوشی را با عصبانیت قطع کرده است.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات