ایلان ماسک: تسلا مانند اپل از اکوسیستم محصورشده برای اعمال فشار روی رقبا استفاده نمی‌کند

چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته ایلان ماسک، تسلا با ارائه اکوسیستم محصورشده رقبایش را محدود نمی‌کند و برخلاف تصورات، این اپل است که بیشترین ذخایر کبالت را استفاده می‌کند.
تبلیغات

روابط اپل و تسلا همواره با عشق و نفرت توأم بوده است؛ زیرا در مقطعی گفته می‌شد اپل به‌دنبال خرید تسلا است و بسیاری از تحلیلگران ساختار این دو شرکت را بسیار نزدیک به‌هم می‌دانستند. بااین‌حال، این دو شرکت از زمان آغاز کار پروژه اپل کار (Apple Car) با یکدیگر اختلاف دارند و نیروهای متبحر یکدیگر را شکار می‌کنند. در سال ۲۰۱۵، ماسک اعلام کرد که او اپل را «قبرستان تسلا» می‌نامد و به طعنه گفت کارمندانی که در تسلا به موفقیت نمی‌رسند، در اپل استخدام می‌شوند.

اکنون، در جدیدترین نمونه ایلان ماسک در گزارش مالی تسلا بار‌دیگر اپل را هدف قرار داده و به‌نوعی انحصارطلبی این شرکت را گوشزد کرده است. ماسک درباره برنامه‌های تسلا برای اجازه‌دادن به رقبا برای استفاده از شبکه شارژ وسایل نقلیه الکتریکی گفت تسلا نمی‌خواهد اکوسیستمی محصورشده را ایجاد کند تا رقبایش را زیر فشار قرار دهد. درواقع، سخنان ماسک خطاب به اپل و شیوه اداره فروشگاه نرم‌افزاری اپ استور است.

ماسک در پاسخ به پرسشی درباره اجازه‌دادن به رقبا برای استفاده از شبکه شارژر اختصاصی این شرکت گفت: «فکر می‌کنیم می‌خواهیم تأکید کنیم که هدفمان حمایت از ظهور انرژی پایدار است، نه ایجاد اکوسیستم بسته و استفاده از آن برای مقابله با رقبا که برخی از شرکت‌ها (اپل) استفاده می‌کنند.»

به‌طورکلی، از سیستم‌عامل iOS معمولا به‌عنوان پلتفرمی بسته یاد می‌شود که اپل کامل بر آن کنترل دارد. اپل تعیین می‌کند چه نرم‌افزاری را می‌توان روی آیفون نصب کرد و شرکت‌ها را به استفاده از اپ استور ملزم می‌کند. در بحث باتری‌های تسلا، ماسک بار‌دیگر اپل را مخاطب قرار داد و گفت مردم به‌اشتباه معتقدند که تسلا مقدار زیادی کبالت استفاده می‌کند؛ اما در‌حقیقت این اپل است که بیشترین کبالت را استفاده می‌کند.

کبالت عنصری شیمیایی است که برای سلول‌های باتری لیتیوم‌یون استفاده‌شده در دستگاه‌های الکترونیکی مورد‌نیاز است. درواقع، اپل از کبالتی استفاده می‌کند که در گذشته با قوانین نقض حقوق بشر مرتبط بوده است. بااین‌حال، اپل فهرستی از تمام کارخانه‌های ذوب و تصفیه‌خانه‌های کبالتش را ارائه داده است و به‌طور منظم روی آن‌ها نظارت می‌کند و در سال ۲۰۲۰، تمامی تأمین‌کنندگان کبالت این شرکت بازرسی شدند.

به‌گفته رویترز، اپل قصد دارد سال ۲۰۲۴ خودرو خودران را با فناوری به‌اصطلاح سطح بعدی باتری‌ روانه بازار کند که می‌تواند نیاز به منابع کبالت غول دنیای فناوری را به‌شدت افزایش دهد. باتری یادشده مبتنی‌بر طراحی «تک‌سلولی» است و این امکان را به مهندسان می‌دهد که سلول‌های منفرد را در یک باتری جمع و فضای بسته و استفاده‌ناپذیر در باتری را آزاد کنند. این طراحی به‌معنای ماده‌ای فعال‌تر است که می‌تواند پیمودن مسافت بیشتر را به‌ارمغان آورد. همچنین، گفته می‌شود اپل در حال ساخت ترکیب شیمیایی جدیدی برای استفاده در باتری به نام لیتیوم فسفات آهن (LFP) است که ایمنی بیشتری دارد و احتمال گرم‌شدن آن کمتر است.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات