شایعه: تصدی مدیریت اپل، شرط ایلان ماسک برای فروش تسلا در سال ۲۰۱۶

شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود ایلان ماسک طی تماس تلفنی با تیم کوک در سال ۲۰۱۶، شرط خود را برای فروش تسلا، تصدی سمت مدیرعاملی اپل عنوان کرده است.
تبلیغات

در سالیان اخیر شایعات حاکی از آن بوده که اپل خواستار خرید تسلا برای پیشبرد پروژه تایتان به‌منظور تولید خودروی خودران الکتریکی است. ایلان ماسک سال گذشته در توییتی اعلام کرد که در سخت‌ترین روزهای تسلا به فکر فروش این شرکت به اپل بوده است و از قرار معلوم، پیشنهاد فروش تسلا را به یک‌دهم قیمت کنونی به تیم کوک، مدیرعامل اپل، ارائه داده؛ اما در نهایت، کوک از دیدار با ایلان ماسک برای نهایی کردن خرید امتناع کرده است؛ اما طبق جدیدترین شایعه، خواسته‌ی ایلان ماسک از تیم کوک برای فروش تسلا، تصدی مدیرعاملی دو شرکت بوده است.

این ادعا در کتابی با عنوان «بازی قدرت؛ تسلا، ایلان ماسک و شرط‌بندی قرن» آمده و ابتدا توسط لس آنجلس تایمز بررسی شده است. بر اساس این کتاب، در تماس تلفنی سال ۲۰۱۶ بین ماسک و کوک با محوریت فروش تسلا، ماسک اعلام کرده که خرید تسلا توسط اپل تنها در صورتی امکان‌پذیر است که او مدیرعامل هر دو شرکت شود. ظاهراً تیم کوک از این خواسته ناراحت شده و گوشی را با عصبانیت قطع کرده است.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، ایلان ماسک پیش‌تر ادعا کرده بود که یک بار با تیم کوک تماس گرفته است تا درباره احتمال خرید تسلا توسط اپل بحث کند؛ اما کوک از شرکت در این جلسه خودداری کرده است. شاید دلیل امتناع کوک به همین موضوع مرتبط باشد؛ اما کتاب جدید برگزار نشدن جلسه برای خرید را تأیید و جزئیات آن را تنها در یک تماس تلفنی بین طرفین خلاصه می‌کند. چندی پیش کوک طی مصاحبه‌ای با کارا سویشر از نیویورک تایمز گفت هرگز با ماسک صحبت نکرده؛ اما احترام زیادی برای تسلا و ماسک قائل است.

پس از رسانه‌‌ای شدن کتاب مذکور ایلان ماسک در توییتی محتوای آن را بی‌پایه و اساس، دروغین و خسته‌کننده خوانده و به‌طور کلی جزئیات را تکذیب کرده است. او توییت دیگری به اشتراک گذاشت که صراحتاً رد می‌کرد که وی و کوک با یکدیگر صحبت کرده یا تماس تلفنی داشته‌اند و اظهارات ماه‌ها پیش خود را تکرار کرد که وی در مقطعی درخواست ملاقات با کوک برای بحث در مورد احتمال خرید تسلا توسط اپل داشته و این کوک بوده که از جلسه امتناع کرده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که برخی زمزمه‌ها از بازنشستگی تیم کوک با توجه به اقتضای سن حکایت دارند. تیم کوک در واقع یکی از موفق‌ترین مدیران اجرایی محسوب می‌شود که در آگوست سال ۲۰۱۱، به‌عنوان جایگزین استیو جابز فقید سکان هدایت اپل را در دست گرفت و با گذر از تمامی چالش‌ها و مدیریت پایدار، توانست اپل را به باارزش‌ترین شرکت جهان تبدیل کند. وی پس از یک دَهه خدمت در اپل، ۶۰ سال سن دارد و دوران بازنشستگی‌اش در حال نزدیک‌ شدن است. البته پیش‌بینی نمی‌شود در هیچ شرایطی با توجه به شیوه مدیریتی، ایلان ماسک یکی از گزینه‌های جایگزینی او باشد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات