اشاره اپل به مشکلات لجستیکی تأمین قطعات در آستانه رونمایی از آیفون ۱۳

پنج‌شنبه ۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
مدیران ارشد اپل تأیید کرده‌اند که همانند شرکت‌های دیگر، با مشکلات لجستیکی در تأمین قطعات مواجه هستند و این در حالی است که تقاضا برای محصولات جدید افزایش پیدا می‌کند.
تبلیغات

مدتی است بسیاری از شرکت‌ها با کمبود برخی قطعات همچون تراشه، مدارهای مجتمع و... دست‌وپنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر، همه‌گیری ویروس کرونا سبب شده است که مردم به دورکاری روی بیاورند و اغلب کارهایشان را به کمک دستگاه‌های الکترونیکی انجام بدهند. این دقیقاً همان موضوعی است که چالش‌ها را دوچندان می‌کند و مزیدی بر علت کمبود تراشه محسوب می‌شود. بسیاری از شرکت‌ها نمی‌توانند پاسخ‌گوی نیاز و تقاضای روزافزون باشند. در این میان، شرکت بزرگی همچون اپل نیز با چالش‌هایی مواجه است و اخیرا سران این شرکت در گزارشی مالی سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ این موضوع را تأیید کرده‌اند.

گمان می‌رود مشکلات لجستیکی غول دنیای فناوری به تولید برخی آیپدها و مک‌های قدیمی مربوط می‌شود؛ زیرا گروه‌های قدیمی بیشتر از نمونه‌های پیشرفته‌ تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. برای مثال، گفته می‌شود مدارهای مجتمع نمایشگر مینی ال‌ای‌دی که با توجه به لیتوگرافی قدیمی ساخته می‌شوند، با محدودیت‌های متعدی مواجه هستند و به همین دلیل، اپل عرضه برخی محصولات جدید نظیر مک‌بوک پرو ۱۴ و ۱۶ اینچی را به انتهای سال جاری میلادی موکول کرده است. تیم کوک، مدیرعامل اپل، درباره مشکلات لجستیکی می‌گوید:

اکثر محدودیت‌هایی که ما مشاهده می‌کنیم، همان‌هایی هستند که دیگران را تحت تأثیر قرار داده‌اند؛ اما ما احتمالاً کمتر از برخی از سایر شرکت‌ها تحت تأثیر قرار گرفته‌ایم؛ زیرا از تراشه‌های پیشرفته بیشتری در محصولاتمان استفاده می‌کنیم؛ [اما نمی‌توانم منکر شوم] که کمبود نداریم.

با توجه با آنچه‌ تیم کوک بیان می‌کند، به نظر نمی‌رسد نسل بعدی گوشی‌های هوشمند این شرکت متأثر از کمبودها با تأخیر عرضه شود. شواهد نشان می‌دهد که کوپرتینویی‌ها پس از عرضه دومرحله‌ای سری آیفون ۱۲ در سال گذشته، قصد دارند امسال به بازه‌ی سُنتی رونمایی از آیفون بازگردند. البته حتی اگر نسل بعدی آیفون به‌موقع عرضه شود‌، بعید به نظر می‌رسد که در سال جاری شاهد رویدادهای حضوری باشیم؛ زیرا اخیرا شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا موسوم به دلتا محدودیت‌ها را بازگردانده و منجر به نگرانی مردم شده است.

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که اپل به همین دلیل، برنامه بازگشت کارمندان به دفاتر را تا ماه اکتبر به تأخیر انداخته است. به اذعان لوکا مائستری، مدیر مالی اپل، محدودیت‌‌های تأمین که در اوایل سال جاری روی رایانه‌های مک و آیپدها تأثیر گذاشت، می‌تواند بدتر شود. همچنین به نظر می‌رسد کمبود قطعات باعث شده است شرکت‌ها مجبور شوند هزینه‌ی بیشتری برای حمل و نقل محصولات بپردازند تا محصولات را در اسرع وقت به مشتریان برسانند. کوک با تأکید بر تلاش برای کاهش محدودیت‌ها، خاطرنشان کرد که هزینه‌های اجزای سازنده به‌طور کلی کاهش یافته؛ اما ظاهراً هزینه‌های حمل و نقل اپل افزایش یافته است‌.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات