افزایش درآمد TSMC در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱ به لطف رشد تقاضا برای تراشه

دوشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس گزارش‌ مالی TSMC، درآمد این شرکت در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ در مقایسه با بازه‌ی زمانی مشابه در سال گذشته‌ی میلادی، با رشد ۲۰ درصدی همراه بوده است.
تبلیغات

شیوع ویروس کرونا بسیاری از معادلات بازارهای مختلف را تغییر داد و با خانه‌نشین شدن بسیاری از دانش‌آموزان، دانشجویان و کارکنان کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک، نیاز به ادامه‌ی فعالیت از خانه به وجود آمد. دانش‌آموزان و دانشجویان به ادامه‌ی تحصیل در خانه ادامه دادند و کارکنان شرکت‌های مختلف به‌صورت دورکاری به انجام وظایفشان پرداختند. 

طبیعتا در چنین شرایطی، بسیاری از کاربران از تجهیزات لازم برخوردار نبودند و همین امر به رونق گرفتن بازار محصولاتی مانند تبلت‌، لپ‌تاپ‌، لوازم جانبی رایانه‌ی شخصی و موارد مشابه ختم شد. البته با خانه‌نشینی مردم مناطق مختلف دنیا، درآمدها نیز کاهش یافت و به همین علت، تمایل برای خرید برخی از محصولات مانند دوربین عکاسی به‌شدت کم شد.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های سازنده‌ی دوربین‌ عکاسی و فیلم‌برداری با شرایط بسیار سختی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، عرضه‌ی بسیاری از محصولات جدید لغو شده است و حتی برخی از شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند فعالیت خود را در بازار محدود کنند.

شیوع ویروس کرونا چالش‌های دیگری نیز به همراه داشته است. تعطیلی کارخانه‌های تولید قطعات مورد نیاز برای گجت‌های هوشمند و همچنین افزایش چشمگیر تقاضا برای محصولات الکترونیکی سبب شده است شرکت‌های سازنده با کمبود برخی از تجهیزات مورد نیاز برای تولید محصولاتشان از جمله تراشه‌ مواجه شوند.

مشکلات پیش‌آمده در بازار قطعات نیمه‌رسانا به حدی است که برخی از تحلیلگران و حتی سران شرکت‌های مطرح مانند اینتل از کمبود محصولات در بازار یا حتی افزایش قیمت آن‌ها خبر می‌دهند. البته چنین اتفاقی در حال حاضر رخ داده است و برخی از گجت‌ها و دستگاه‌ها مانند کنسول‌های نسل نهمی پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس کمیاب یا در تعدادی از بازارهای دنیا نایاب شده‌اند.

در این بین شرکتی که بتواند اطلاعات کلی از وضعیت بازار قطعات نیمه‌رسانا بدهد، TSMC است. PhoneArena در گزارشی به اسناد منتشرشده توسط شرکت تایوانی پرداخته و گزارش مالی سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ TSMC را بررسی می‌کند که اهمیت فراوانی در بازار قطعات نیمه‌رسانا دارد. تقریبا اکثر تراشه‌های موجود در بازار که در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها استفاده می‌شود توسط TSMC به مرحله‌ی تولید انبوه رسیده‌اند.

اگر شناختی از TSMC ندارید باید گفت  شرکت‌های مطرحی مانند اپل و کوالکام تنها طراحی تراشه‌های جدید خود را به عهده‌ی مهندسانشان قرار می‌دهند و به علت اینکه تولید انبوه چنین تراشه‌هایی پرهزینه است، این وظیفه به شرکت‌هایی مانند سامسونگ و TSMC سپرده می‌شود. البته TSMC تولید انبوه تراشه‌هایی در سطوح مختلف را به عهده دارد که می‌توان به تراشه‌های مورد استفاده در صنعت خودرو اشاره کرد و درواقع تولید تراشه‌ی گجت‌های قابل حمل مانند گوشی هوشمند، تبلت، دستبند سلامت و ساعت هوشمند تنها بخشی از فعالیت‌های TSMC محسوب می‌شود.

شرکت تایوانی در گزارش اخیر خود آورده است که نسبت به سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰، توانسته در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۱ با رشد ۲۰ درصدی درآمد همراه شود. TSMC توانسته است در مدت‌زمان ذکرشده به درآمدی معادل ۱۳/۳ میلیارد دلار  برسد؛ رقمی که بسیاری از تحلیلگران انتظار رسیدن به آن را داشتند. شرکت تایوانی در ماه ژوئن (خرداد - تیر) توانسته است درآمد خود را نسبت به ژوئن ۲۰۲۰، در حدود ۲۳ درصد افزایش بدهد.

افزایش درآمد TSMC به دلیل افزایش تولید نبوده است. درواقع به دلیل کمبود تراشه در بازار، شرکت تایوانی تصمیم گرفته قیمت تولید تراشه را افزایش بدهد. این افزایش قیمت به TSMC اجازه می‌دهد بودجه کافی برای برنامه‌های آینده‌ی خود نیز داشته باشد. شرکت تایوانی در نظر دارد کارخانه‌هایی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در آریزونای آمریکا احداث کند.

پیشتاز بودن TSMC در زمینه‌ی تولید تراشه با مدرن‌ترین فناوری‌ها مانند لیتوگرافی ۵ نانومتری، اجازه می‌دهد شرکت تایوانی به یکی از گزینه‌های اصلی برای شرکت‌های سازنده‌ی گجت‌های مختلف شود. همین امر سبب شده است مشتریان شرکت تایوانی نتوانند در برابر افزایش قیمت‌ها مقاومت کنند و برای تأمین قطعات مورد نیازشان همچنان مشتری TSMC باقی بمانند. البته باید گفت شرکت‌های دیگری نیز مانند سامسونگ در زمینه‌ی تولید انبوه تراشه‌ها فعالیت دارند؛ اما از نظر فناوری توان رقابت با TSMC را ندارند.

انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک، TSMC سفارش تراشه‌هایی را به عهده بگیرد که با لیتوگرافی ۴ نانومتری تولید خواهند شد. البته شرکت تایوانی برای آینده نیز برنامه دارد و گفته می‌شود احداث کارخانه‌هایی را در نظر گرفته است که  تولید تراشه‌ با لیتوگرافی ۳ نانومتری را به عهده بگیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات