اپل به‌عنوان سومین شرکت پردرآمد سال ۲۰۲۰ از دید مجله فورچن انتخاب شد

پنج‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مجله‌ی فورچن در آخرین رتبه‌بندی شرکت‌های بزرگ براساس درآمد، اپل را با درآمد بالغ بر ۲۷۵ میلیارد دلار در جایگاه سوم قرار داده است.
تبلیغات

فورچن یک مجله تجاری چندملیتی آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک قرار دارد. این نشریه توسط هلدینگ گروه رسانه‌ای فورچن، متعلق به تاجر تایلندی چتچوال جیاروانون اداره می‌شود و به‌طور مستمر فهرست‌هایی از رتبه‌بندی شرکت‌های برتر از حوزه‌های مختلف را منتشر می‌کند. فهرست فورچن ۵۰۰ یکی از آن‌ها است و رتبه‌بندی شرکت‌ها را براساس درآمدشان منتشر می‌کند. در آخرین رتبه‌بندی این مجله، اپل توانسته است بار دیگر خود را به جمع سه شرکت پردرآمد در سال ۲۰۲۰ بازگرداند. غول دنیای فناوری مقام سوم را در سال ۲۰۱۹ به اکسون موبیل واگذار کرده بود؛ اما اکنون بعد از والمارت و آمازون در جایگاه سوم قرار گرفته است.

طبق داده‌های فورچن، اپل در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۲۷۵ میلیارد دلار درآمد و ۵۷٫۴ میلیارد دلار سود داشته است که یک رکورد درآمد بزرگ برای غول فناوری کوپرتینو محسوب می‌شود. فورچن خاطرنشان می‌کند که عملکرد مالی اپل به سهام این شرکت کمک کرده است تا در سالی که با همه‌گیری ویروس کرونا و چالش‌های آن همراه بود، تقریباً ۸۰٫۷ درصد اوج بگیرد.

اپل سال ۲۰۲۰ را با چالش‌های متعددی پشت سر گذاشت؛ اما گزارش‌های مالی آن حاکی از درآمد بسیاری خوبی تقریباً از تمامی بخش‌ها، به‌ویژه آیپد و کامپیوترهای مک است. این دو محصول به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تبعاتش، یعنی فضای کار از خانه و آموزش از راه دور، وضعیت بسیار خوب و تقریباً بی‌سابقه‌ای تجربه کردند. فورچن در این باره می‌گوید:

همه‌گیری، چالش‌ها و فرصت‌هایی برای اپل ایجاد کرد. تیم کوک، مدیر اجرایی اپل، مجبور شد فروشگاه‌های خرده‌فروشی را تعطیل کند و مهندسان را به خانه بفرستد؛ اما با توجه به اینکه مشتریان اپل در سراسر جهان مشغول کار و یادگیری از خانه هستند، فروش رایانه‌های مک و آیپد به بالاترین سطح خود رسیده است.

در لیست فورچن، آمازون با درآمد ۳۸۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ در رتبه‌ی دوم قرار گرفته و والمارت با ۵۵۹ میلیارد دلار درآمد رتبه‌ی نخست را به خود اختصاص داده است. اپل در ابتکار جدید فورچن موسوم به «Fortune Measure Up» که شرکت‌ها را براساس شرایط اجتماعی محیط کار رتبه‌بندی می‌کند، در رتبه‌ی بسیار پایین‌تری قرار دارد.

فهرست مذکور براساس ۱۴ معیار، از جمله دردسترس بودن خدمات مراقبت‌های روزانه و درصد اقلیت‌ها در بین مدیران یک شرکت است. اهالی کوپرتینو در جایگاه ۱۸۸ این فهرست قرار گرفته‌اند؛ تنوع نژادی و اقلیتی کارکنان اپل در مقایسه با سال‌های گذشته بهبود نشان می‌دهد؛ اما هنوز اختلافاتی در زمینه‌هایی مانند مدیریت بخش‌های مختلف وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات