احتمال غلبه رمزارزهای دیگر به بیت کوین چقدر است؟

شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
آیا پیشرفت‌های نوآورانه در بلاک‌چین‌ آلت‌کوین‌های رقیب کافی است تا بر موفقیت چشمگیر بیت کوین غلبه کند و از آن پیشی بگیرد؟
تبلیغات

روزی که ساتوشی ناکاموتو اولین‌بار شاهکار خود، یعنی بیت‌کوین، را طراحی و عرضه کرد، افراد کمی می‌توانستند اوج‌گیری ۶۳،۵۰۰ دلاری آن را متصور شوند. حتی این روزها هم که بیت‌کوین با سقوط درخورتوجهی روبه‌رو شده، گاهی باورکردن ارزش آن دشوار است و سرمایه‌گذاران هر‌از‌چند‌گاهی برای اطمینان از اینکه خواب نمی‌بینند، ممکن است خود را نیشگون بگیرند.

حالا در صندلی‌های کناری بیت‌کوین روی ترن هوایی رمزارز، آلت‌کوین‌هایی چون لایت کوین، اتر، بیت‌کوین کش و اخیرا غول‌های دیفای (DeFi)، یعنی پولکادات و کاردانو نشسته‌اند که با هدف حذف واسط‌های مالی ایجاد شده‌اند. با‌این‌حال، خیره‌شدن به گوی پیش‌گویی برای دیدن آینده رمزارزی که همواره در هاله‌ای از ابهام و قطعی‌نبودن فرو‌ رفته، کار دشواری است.

ری دالیو، کارشناس مالی و سرمایه‌گذار‌ آمریکایی، به نکات منصفانه‌ای در نقد خود از بیت‌کوین اشاره کرده است. او می‌گوید ناآگاهی و تردید درباره واکنش دولت‌ها به دارایی‌های دیجیتال که پول فیات کنونی را با رمزارز جایگزین می‌کنند، در درازمدت نگرانی‌هایی به‌وجود خواهد آورد. او معتقد است بلاک‌چین بیت‌کوین به‌زودی منسوخ می‌شود و در نبود حاکمیت مرکزی برای انطباق آن با تکنولوژی بلاک‌چین جدید، رمزارز بهتری می‌تواند از آن سبقت بگیرد.

طبق تحلیل cointelegraph، پروتکل‌های بلاک‌چین بیت‌کوین ازلحاظ ارائه کاربردهای مالی گسترده‌تر بسیار محدود هستند. با‌توجه‌به الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) بیت‌کوین، اصلا نمی‌توان تصور کرد اکوسیستم عظیمی مثل DeFi بتواند در این بلاک‌چین کار کند.  اجماع گواه بر کار بیت‌کوین روشی است که مشارکت‌کنندگان بر سر تراکنش‌ها و بلاک‌ها به اجماع واحد می‌رسند.

با وجود محدودیت‌های بلاک‌چین بیت‌کوین، پیش‌بینی این موضوع دشوار است که پیشرفت‌های نوآورانه در بلاک‌‌چین‌ آلت‌کوین‌های رقیب بتواند روزی از موفقیت بیت‌کوین پیشی بگیرد یا خیر؛ زیرا همه این پیش‌بینی‌ها به عامل «مطلوبیت» و جواب این سؤال بستگی دارد: آیا ارز دیجیتال همچنان جایگاهش را به‌عنوان ذخیره ارزش حفظ خواهد کرد یا به جایگزینی برای مبادله ارزش تبدیل خواهد شد؟

تکنولوژی‌های نوظهور بلاک‌چین و موفقیت DeFi 

دیفای - امور مالی غیرمتمرکز

از زمان ظهور بیت‌کوین، یعنی بیش از یک دهه پیش، صنعت بلاک‌چین به شکل‌گیری صدها پروژه مختلف منجر شده که هدف هریک از آن‌ها خلق رمزارزی جدید و رساندن آن به محبوبیت بوده است. در درازمدت، بسیاری از این پروژه‌ها به هدف خود رسیدند. اتر، ارزشمندترین رمزارز پس از بیت‌کوین، در آوریل ۲۰۲۱ همچنان به ثبت رکورد قیمت ادامه داد و بدین‌ترتیب، نه‌تنها ظرفیت این کوین را به‌عنوان ذخیره ارزش نشان داد؛ بلکه ظرفیت پلتفرم اتریوم را به‌عنوان شبکه مطمئن بلاک‌چین تأیید کرد.

تعدادی از پروژه‌ها هم به تقلید از ویتالیک بوترین، هم‌بنیان‌گذار محبوب‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمند، یعنی بلاک‌چین اتریوم، سعی کردند رمزارزهایی چون ایاس (EOS) و کاردانو (Cardano) و پولکادات (Polkadot) را طراحی کنند که به‌شدت محبوب شده است. هر پروژه سعی می‌کند محدودیت‌های پروژه دیگر را تا حدی برطرف کند. البته آنچه تاکنون به کاربران ارائه شده، تنها در حد های‌وهوی تبلیغاتی است و فقط گذر زمان اعتبار واقعی آن‌ها را مشخص خواهد کرد.  

این پروژه‌های بلاک‌چین با نام‌های خلاقانه‌شان، چه موفق باشند چه ناموفق، به ایجاد اکوسیستمی برای توسعه مشترک کمک کرده‌اند. این پروژه‌ها درکنارهم، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موسوم به DApp را ایجاد کرده‌اند که می‌توانند افراد بدون حساب بانکی را از زیر خط فقر بالا بکشند و فرصت‌های جدیدی به افرادی ارائه دهند که از حوزه مالی کنار گذاشته شده‌ان و راه‌های جدید سرمایه‌گذاری را به افرادی معرفی کنند که در این زمینه تخصص دارند.

رونق بازار رمزارزها و DAppها آینده امیدبخش و خوش‌بینانه‌ای برای افراد بسیاری ترسیم می‌کند که از بیرون به این بازار نگاه می‌کنند و به آن‌ها این امید را می‌دهد که برای پرورش اکوسیستم مالی غیرمتمرکز موفق یا دست‌کم ترکیبی از این اکوسیستم با بازارهای متمرکز کنونی، ظرفیت واقعی وجود دارد. همه این‌ها تنها به‌لطف اعتقاد به ارزش بیت‌کوین ممکن است که نگاه بسیاری از سرمایه‌گذاران به آن دوخته شده.

ذخیره ارزش؛ عامل جذابیت بیت‌کوین

طرح گرافیکی بیت کوین / Bitcoin لوگو بیتکوین

آنچه کنجکاوی سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتالی را برانگیخت، جذابیت بیت‌کوین به‌عنوان ذخیره ارزش بود. ذخیره ارزش نوعی دارایی‌ است که ارزشش را بدون استهلاک حفظ می‌کند. بیت‌کوین در‌برابر ارزهای فیات و اعتباری، تورم منفی ایجاد می‌کند؛ بنابراین، در دوره‌هایی مانند همه‌گیری کرونا، جذابیت بیت‌کوین به‌طور چشمگیری افزایش یافت.

درحالی‌که مباحث مربوط به اتریوم و پولکادات و سایر پلتفرم‌های بلاک‌چین توجه دنیای DeFi را به خود جلب کرد، بسیاری از افراد بیرون از این بازار، دربرابر این پلتفرم‌ها واکنشی نشان نداند و تمام توجهشان را به قیمت خود رمزارز معطوف کردند. همین بی‌توجهی عمومی به پیشرفت‌های بلاک‌چین و تمرکز بر رمزارزها، دلیل عمده جذابیت بیت‌کوین به‌عنوان ذخیره ارزش باقی خواهد ماند. 

تا وقتی توجه به ارزش کوین معطوف باشد و نه بلاک‌چین، بیت‌کوین ارزشمندترین رمزارز باقی خواهد ماند

بسیاری از سرمایه‌گذاران خُرده‌فروشی عادی و سرمایه‌گذاران نهادی درک کاملی از سازوکار ارز دیجیتال ندارند. طبق نظرسنجی Cardify، تنها ۱۶٫۹ درصد سرمایه‌گذاران رمزارز آن را «کاملا درک می‌کنند»؛ درحالی‌که دانش بیش از ۳۳ درصد آن‌ها درباره رمزارزها محدود یا «صفر» است. بیش از ۴۰ درصد سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال افراد تازه‌واردی هستند که بر موج محبوبیت این کوین‌ها سوار شده‌اند و دانش تخصصی درباره آن ندارند. 

علاوه‌بر‌این، سرمایه‌گذاران نهادی به‌دلیل پیش‌بینی‌های مداوم ترکیدن قریب‌الوقوع حباب ارزش رمزارزها (نشان دیگر از اینکه تکنولوژی بلاک‌چین از اولویت کمتری درمقایسه‌با رمزارز برخوردار است)، دربرابر نوسان‌های پیش روی بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتالی احتیاط می‌کنند و دقیقا به‌همین‌دلیل سایر کوین‌ها نخواهند توانست از بیت‌کوین پیشی بگیرند. تا وقتی توجه عموم به ارزش کوین معطوف باشد و نه ارزش بلاک‌چین، بیت‌کوین در صدر رمزارزهای ارزشمند باقی خواهد ماند. 

این دانش سرمایه‌گذاران از سازوکار دنیای DeFi است که ارزش تکنولوژی‌های بلاک‌چین برای ارزهای جدید و نوظهور را تعیین خواهد کرد. فعلا بیت‌کوین صدرنشین است و با افزایش ارزش و ورود سرمایه‌گذران عمومی به این بازار، تا مدت‌ها این جایگاه را حفظ خواهد کرد.

دیدگاه شما کاربر زومیت درباره آینده‌ بیت‌کوین در سایه ظهور بلاک‌چین‌های نوآوارنه چیست؟ آیا بیت‌کوین همچنان به صدرنشینی‌اش در فهرست رمزارزهای ارزشمند ادامه خواهد داد؟

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات