کره جنوبی ۴۵۰ میلیارد دلار در صنعت تراشه سرمایه گذاری می‌کند

شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کره‌ی جنوبی از برنامه‌ی جاه‌طلبانه‌ی خود برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین قطب تولید تراشه‌ی جهان طی ۱۰ سال آینده پرده برداشت.
تبلیغات

بلومبرگ در گزارشی از طرحی با ارزش ۴۵۰ میلیارد دلار در کره‌ی جنوبی خبر می‌دهد. طی این طرح ده‌ساله، کره‌ی جنوبی تلاش خواهد کرد با پیشی گرفتن از چین و ایالات متحده، تبدیل به بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده‌ی قطعات نیمه‌رسانا و تراشه در جهان شود. 

سامسونگ با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵۱ میلیارد دلاری بیشترین نقش در این طرح را خواهد داشت و پس از آن SK Hynix با متعهد شدن به سرمایه‌گذاری ۹۷ میلیارد دلاری در رتبه‌ی بعدی ایستاده است. در این طرح تنها سامسونگ و SK Hynix مشارکت نخواهند داشت و ۱۵۳ شرکت دیگر کره‌ای (البته با سرمایه‌گذاری‌های به‌مراتب کمتر) به دولت کره‌ی جنوبی در رسیدن به اهدافش کمک خواهند کرد.

مون جه-این، رئیس‌جمهور کره‌ی جنوبی، در حالی از طرح بلندمدت این کشور رونمایی کرد که روز پنج‌شنبه به یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کارخانه‌های تولید تراشه در سئول، پایتخت کره‌ی جنوبی سفر داشته است. این کارخانه که به سامسونگ تعلق دارد عموماً تراشه‌های اگزینوس را تولید می‌کند.

در رویداد معرفی طرح ده‌ساله‌ی کره‌ی جنوبی، گفته شد سامسونگ تا سال ۲۰۳۰ در نظر دارد بودجه مخصوص تولید تراشه را ۳۰ درصد افزایش بدهد و تا سال ۲۰۳۰ آن را به رقم ۱۵۱ میلیارد دلار برساند. Hynix بودجه‌ای ۹۷ میلیارد دلاری در نظر گرفته که در کنار بودجه ۱۰۶ میلیارد دلاری ساخت چهار کارخانه‌ی بزرگ در شهر یونگین قرار می‌گیرد. مون جه-این طی رویداد در مصاحبه‌ای گفت: «شرکت‌های بزرگ دنیا با سرمایه‌گذاری کلان در نظر دارند جایگاه نخست را به دست آورند و سهم قابل‌ توجهی از بازارهای آینده داشته باشند. شرکت‌های ما در کره‌ی جنوبی با تحمل خطرات مختلف به این رقابت پیوسته‌اند و خود را برای چالش‌های متعدد در این مسیر پرفرازونشیب آماده می‌کنند.»

تصمیمات سران کشور کره‌ی جنوبی و ارائه‌ی طرح ده‌ساله در حالتی شکل گرفته است که دنیا با مشکل کمبود تراشه دست‌وپنجه نرم می‌کند. ایالات متحده، چین و اتحادیه‌ی اروپا هر یک در تلاش هستند تا توانمندی تولید تراشه را افزایش بدهند. این موضوع در حالی رخ داده است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک دنیا برای تولید محصولاتشان به شرکت‌های آسیایی وابسته هستند.

تمامی مشکلات ذکرشده از زمانی شروع شد که کشورها با مشکل گسترش ویروس کرونا مواجه شدند. در طی شیوع ویروس COVID-19 بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده‌ی قطعات مورد نیاز به تعطیلی کشانده شدند و عرضه یا معرفی محصولات مختلف در حوزه‌ی فناوری با تأخیر مواجه شد. کمبود قطعات نیمه‌رسانا تنها در زمینه‌ی گوشی‌ هوشمند و تبلت نیست و محصولات دیگر ازجمله کنسول‌های خانگی مانند پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس نیز با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند؛ چالش‌هایی که همچنان ادامه دارد و خرید کنسول‌های نسل نهمی در برخی از بازارهای دنیا را بسیار دشوار ساخته است.

سهم کشورها از بازار قطعات نیمه رسانا

مقام‌های کره‌ی جنوبی معتقد هستند که طرح ده‌ساله می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ درآمد این کشور از فروش قطعات نیمه‌رسانا شامل فروش مستقیم یا دریافت سفارش از شرکت‌های دیگر را تا دو برابر افزایش بدهد. کره‌ی جنوبی در زمینه‌ی تولید قطعات نیمه‌رسانا جایگاهی مهم دارد. این کشور از طرفی یکی از شرکای استراتژیک ایالات متحده محسوب می‌شود و از طرفی محصولات شرکت‌های کره‌ی جنوبی، مشتریان بسیاری در چین دارند.

شاید همین امر سبب شده باشد که سران کره‌ی جنوبی بر اهمیت حضور پررنگ و گرفتن جایگاه نخست در بازار تراشه‌های نیمه‌رسانا تأکید داشته باشند و حتی از آن به‌عنوان سلاح استراتژیک یاد کنند. طرح ده‌ساله‌ی کره‌ی جنوبی تنها به اختصاص بودجه بیشتر شرکت‌ها در زمینه‌ی تولید قطعات نیمه‌رسانا خلاصه نمی‌شود؛ بلکه سران این کشور در نظر دارند تمامی افراد یا شرکت‌هایی که در زمینه‌ی تولید تراشه فعال هستند، با یکدیگر همکاری پررنگ‌تری داشته باشند.

در حال حاضر شرکت‌های کره‌ای مانند سامسونگ و Hynix نقش مهمی در تولید تراشه را ایفا می‌کنند و جایگاه ویژه‌ای در بازار قطعات نیمه‌رسانا دارند؛ اما آنچه کره‌ی جنوبی از نبود آن رنج می‌برد دانش تولید تراشه‌های مدرن برای پردازش محاسبات پیچیده مانند هوش مصنوعی و تحلیل داده است؛ نقطه‌ضعفی که برای شرکتی مانند TSMC مؤلفه‌ی برتری بر شرکت‌های کره‌ای محسوب می‌شود و در این زمینه بازار را به دست گرفته است.

در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها از جمله اپل، اینتل، کوالکام، انویدیا و AMD تولید انبوه تراشه‌های مهمشان را به TSMC می‌سپارند؛ برای مثال اپل برای تولید بخشی از تراشه‌های خود که پردازنده‌ی مخصوص هوش مصنوعی می‌شود، کاملا به TSMC وابسته است و شرکتی مانند سامسونگ نمی‌تواند با منابعی که در اختیار دارد در شرایط کنونی چنین پردازنده‌ای بسازد.

بااین‌حال سامسونگ و Hynix در تلاش هستند تا از نظر تولید تراشه‌های پیچیده به TSMC برسند. سامسونگ در نظر دارد تولید پردازنده برای برخی از کارت‌های گرافیکی انویدیا را به عهده بگیرد و سهم بیشتری از تولید تراشه‌های کوالکام را به دست آورد. Hynix نیز برنامه‌های بسیاری برای افزایش سهم خود از بازار تراشه‌ دارد؛ اما هنوز مشخص نشده است که با کدام‌یک از شرکت‌ها همکاری خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات