قیمت اتریوم می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۰ هزار دلار برسد

دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
به‌گفته‌ی تحلیلگران، قیمت رمزارز شبکه‌ی اتریوم می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۱ به بیش از ۱۰ هزار دلار برسد.
تبلیغات

نسل اول ارز دیجیتال با عرضه‌ی بیت کوین بنیان نهاده شد و جهان را با سیستم نقدی غیر متمرکز و ایمن آشنا کرد. اندکی پس از انتشار بیت کوین، اتریوم (Ethereum) با تمرکز کلی بر توسعه‌ی برنامه‌ی غیر‌متمرکز و قرارداد هوشمند وارد میدان شد. این هدفِ رمزارزهای نسل دوم بود و به‌دنبال اتریوم، دَه‌ها رمزارز دیگر با اهداف مشابه راه‌اندازی شدند. سرعت پیشرفت و ارائه مفاهیم و ایده‌های جدید اتریوم به‌قدری چشمگیر بود که بسیاری از رمزارزها و توکن‌ها پیدایششان را به اتریوم و بلاک‌چین آن مدیون هستند.

اِتر همچنان پس از بیت کوین به‌عنوان دومین رمزارز مهم بازار شناخته می‌شود و توانسته است سقف‌های قیمتی جدیدی ثبت کند. در هفته گذشته، قیمت اِتر رمزارز شبکه‌ی اتریوم به‌طور‌مداوم رشد کرد و پس از ثبت رکورد تاریخی ۳،۲۰۴ دلار، در زمان نگارش این مقاله با اندکی کاهش قیمت مواجه شده است و هر کوین آن به مبلغ ۳،۱۶۴ دلار معامله می‌شود. افزون‌براین، حجم معمالات نیز به بیش از ۳۳۱ میلیارد دلار رسیده است که آینده‌ی درخشانی برای این رمزارز نوید می‌دهد.

به‌گزارش پلتفرم تجزیه‌وتحلیل داده Skew، افزایش قیمت اخیر اِتر با افزایش حجم معاملات نقدی‌اش از اواسط آوریل همراه بوده است. دیدگاه تحلیلگران درباره افزایش قیمت اِتر کاملا صعودی است و معتقدند رشد اتریوم همچنان ادامه خواهد داشت.

ده دلیل افزایش قیمت اتریوم تا پایان ۲۰۲۱

اکثر فعالان بازار معتقدند قیمت اِتر می‌تواند تا پایان بازار گاوی به بیش از ۱۰ هزار دلار نیز برسد؛ ازاین‌رو، تحلیلگر بازارهای مالی، اِسپنسر نون، دَه دلیل اصلی ارائه داده است که چرا قیمت رمزارز شبکه‌ی اِتریوم می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۱۰ هزار دلار برسد. در‌ادامه، دلایل اِسپنسر را بررسی می‌کنیم. با زومیت همراه باشید. 

  • در‌حال‌حاضر، تقاضای گسترده‌ای برای فضای بلوک اِتر وجود دارد؛ زیرا بلاک چین اتریوم با متوسط ​​هزینه روزانه پرداخت‌شده درحدود ۱۸ میلیارد دلار، با فاصله از تمامی رقبایش پیشی می‌گیرد.
  • شبکه بلاک‌چین اِتریوم روزانه معاملاتی بالغ‌بر ۳۰٫۵ میلیارد دلار را میزبانی می‌کند که دو برابر بیشتر از شبکه‌ی بلاکچین بیت کوین است.
  • آدرس‌های فعال روزانه برای اِتریوم در حال افزایش مداوم هستند و در چند وقت اخیر، به بیشترین سطح همیشگی‌اش رسیده‌اند.
  • اِتریوم با رشد چشمگیر فعالیت پلتفرم‌های دیفای (DeFi) در سال جاری به‌آرامی به‌عنوان فناوری نهادینه‌شده ظاهر می‌شود. اکثر پروژه‌های DeFi با انباشت سرمایه‌ی چندین‌میلیارددلاری در اکوسیستم اتریوم حضور دارند.
  • حجم DEX ماهانه مبتنی‌بر اِتریوم با عبور از ۶۰ میلیارد دلار، تقریبا ۶۰ برابر شده است.
  • به‌دلیل حجم نقدینگی انبوه اِتر، رمزارزهای مصنوعی (synthetic) ازجمله بیت کوین در بلاک‌چین اتریوم گسترش یافته‌اند. عرضه بیت کوین مصنوعی در بلاک‌چین اتریوم از مرز ۲۰۰ هزار دلار عبور کرده است.
  • فروش توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) در بستر اِتریوم به‌صورت سرسام‌آور افزایش یافته و اخیرا از ۶۰۰ میلیون دلار نیز عبور کرده است.
  • شبکه پالیگان (ماتیک سابق) مستقر در بلاک‌چین اتریوم درحال‌حاضر بیش از یک‌میلیون دلار معاملات روزانه را پردازش می‌کند. همچنین، از بزرگ‌ترین پروژه‌های DeFi مانند Aave بهره گرفته است.
  • شبکه بلاک‌چین اِتریوم در‌حال‌حاضر بیش از ۵۰ میلیارد دلار از منابع برجسته پایدار بیت‌کوین برخوردار است.
  • بلاک‌چین اِتریوم پس از به‌روزسانی  EIP-1559، به‌دنبال این امر است که به‌طور درخورتوجهی هزینه‌های گس (کارمزد تراکنش‌ها) را برای کاربران کاهش دهد.

با استناد به آنچه‌ گفته شد، چشم‌انداز شبکه بلاک‌چین اتریوم بسیار روشن است و با درنظرگرفتن فعالیت‌هایی همچون به‌روزرسانی بزرگ اتریوم ۲، احتمالا قیمت رمزارز اِتر بسیار زودتر از تصور سرمایه‌گذاران افزایش خواهد یافت. ناگفته نماند به‌روزرسانی اتریوم ۲ در چند مرحله تکمیل و به‌موجب آن، شبکه‌ی بلاک‌چین با پیشرفت‌های چشمگیری مواجه می‌شود. در این به‌روزرسانی هزینه‌ی تراکنش‌ها بسیار کاسته می‌شود و پروتکل اجماع گواه بر کار (PoW) به گواه بر سهم (PoS) تغییر می‌کند.

گفتنی است پروتکل گواه بر کار نوعی اثبات دانش صفر رمزنگاری است که در آن یک طرف (اثبات‌کننده) به دیگران (تأیید‌کنندگان) ثابت می‌کند که مقدار مشخصی از تلاش محاسباتی برای به‌نتیجه‌رسیدن اهداف مثبتی صرف شده است. متعاقبا تأییدکنندگان می‌توانند با حداقل تلاش، این اهداف صحیح را بسنجند و آن‌ها را تأیید کنند.

در فرایند گواه بر کار، ماینرها (استخراج‌کنندگان) برای تولید هر بلاک باید صداقتشان را با ارائه‌ی قدرت سخت‌افزاری به دیگران ثابت کنند. به‌نوعی ماینرها با دراختیار‌گذاشتن سخت‌افزارشان به شبکه، نیت خود را ثابت و به حفظ امنیت آن کمک می‌کنند و با حل معماهای فشرده‌ی محاسباتی و اعتبارسنجی به معاملات، پاداش دریافت خواهند کرد.

گواه بر سهام (PoS) نوعی دیگری از سازوکار اجماع است و مطابق آن، شخص می‌تواند معاملات بلوکی را با‌توجه‌به تعداد کوینی که در اختیار دارد استخراج یا تأیید کند. به‌عبارت‌دیگر، هرچه تعداد سکه‌های متعلق به یک ماینر بیشتر باشد، قدرت استخراج آن نیز بیشتر خواهد شد.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات