تعداد مشترک‌های اسپاتیفای به ۱۵۸ میلیون نفر رسید

پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس جدیدترین گزارش مالی اسپاتیفای، تعداد مشترک‌های پریمیوم این پلتفرم به ۱۵۸ میلیون نفر رسیده است. گفته می‌شود اسپاتیفای توانسته سود ۲۳ میلیون یورویی کسب کند.
تبلیغات

اسپاتیفای (Spotify) در جدیدترین گزارش مالی خود که روز گذشته منتشر شد، اعلام کرد ۱۵۸ میلیون مشترک پریمیوم و ۳۵۶ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. بدین ترتیب تعداد مشترک‌های و کاربران فعال ماهانه‌ی اسپاتیفای به‌ ترتیب با رشد سالانه‌ی ۲۱ درصد و ۲۴ درصد مواجه شده است. اسپاتیفای در گزارش مالی قبلی (سه‌ماهه‌ی منتهی به پایان سال ۲۰۲۰) گفته بود ۱۵۵ میلیون مشترک پریمیوم و ۳۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

آن‌طور که ورج می‌نویسد، اسپاتیفای که محبوب‌ترین پلتفرم استریم موسیقی دنیا محسوب می‌شود طی چند وقت اخیر توجه ویژه‌ای به پادکست‌ها نشان داده است. این پلتفرم از طریق پادکست تلاش می‌کند کاربران نسخه‌ی رایگان را به کاربر اشتراکی تبدیل کند و هم‌زمان درآمد بیشتری از طریق تبلیغات بخش پادکست به جیب بزند.

اسپاتیفای می‌گوید درآمد ناشی از تبلیغات بیشتر از انتظارات اولیه‌ی این شرکت بوده است و دلیل این اتفاق تا حدی به تلاش‌ در حوزه‌ی پادکست مربوط می‌شود. به‌طور مشخص اسپاتیفای می‌گوید پادکست Joe Rogan Experience که به‌صورت انحصاری صرفا در این پلتفرم پخش می‌شود «فراتر از انتظارات ظاهر شده است.»

بر اساس گزارش مالی اسپاتیفای، مدت‌زمان پخش پادکست در این پلتفرم با «رشد قدرتمندی» مواجه شده است؛ اما تعداد کاربرانی که در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ به پادکست گوش داده‌اند «هم‌سو» با سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۲۰ بوده است.

اسپاتیفای اکنون ۳۵۶ میلیون نفر کاربر فعال ماهانه دارد

اسپاتیفای همچنین میزبان سرویس اشتراکی پادکست شده است تا مستقیما با سرویس اشتراکی پادکست اپل رقابت کند. سرویس اشتراکی در حال حاضر به‌صورت گسترده در تمام پادکست‌های اسپاتیفای دیده نمی‌شود و در دسترس «شرکای منتخب» قرار دارد.

بر اساس گفته‌ی اسپاتیفای، تولیدکنندگان پادکست در دو سال اول (یعنی تا ۲۰۲۳) ملزم‌ به پرداخت هیچ هزینه‌‌ای به این پلتفرم نیستند. بدین ترتیب سرویس اشتراکی پادکست تا حداقل دو سال دیگر قرار نیست هیچ درآمدی برای اسپاتیفای به ارمغان بیاورد.

سرویس اشتراکی پادکست اسپاتیفای رویکردی مثل موزیک پلیر Car Thing این شرکت دارد که فعلا به‌صورت محدود در دسترس قرار می‌گیرد. جالب است که اسپاتیفای در حال حاضر Car Thing را به رایگان در دسترس برخی افراد قرار می‌دهد و آن را نمی‌فروشد. 

گزارش مالی جدید اسپاتیفای در حالی منتشر می‌شود که این شرکت فردا قیمت اکثر پلن‌های اشتراکی خود را افزایش می‌دهد. افزایش قیمت اسپاتیفای در آمریکا صرفا پلن Family را شامل می‌شود؛ اما ساکنین بخش‌هایی از اروپا و بریتانیا شاهد افزایش قیمت‌ پلن‌های Duo و Student هم خواهند بود.

آمار عملکرد مالی اسپاتیفای تا حدی نشان می‌دهد که چرا این شرکت سراغ افزایش قیمت پلن‌های اشتراکی رفته است. طبق آمار، میانگین درآمد اسپاتیفای به ازای هر مشترک در فصل اول ۲۰۲۱ کاهش پیدا کرده است. اسپاتیفای توانسته در این بازه‌ی زمانی به‌طور میانگین ۴٫۱۲ یورو (حدود ۴٫۹۷ دلار) به ازای هر کاربر پریمیوم به دست بیاورد. این عدد در مقایسه‌ با میانگین درآمد به ازای هر کاربر در فصل اول ۲۰۲۰، هفت درصد افت کرده است.

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد میانگین درآمد به ازای مشترک اسپاتیفای در پنج فصل اخیر کاهش یافته؛ چون این شرکت تخفیف‌های زیادی برای پلن‌هایش در نظر گرفته است تا توجه افراد بیشتری را در بازارهایی مثل روسیه و هند جلب کند. 

اسپاتیفای بارها از کلیدواژه‌ی «ترکیب محصول» به‌عنوان دلیل کاهش میانگین درآمد یاد می‌کند و این یعنی احتمالا اکثر کاربران اسپاتیفای ترجیح می‌دهند سراغ بسته‌های اشتراکی ارزان‌قیمت بروند. بالا بردن قیمت این بسته‌های اشتراکی ممکن است جلوی کاهش هرچه بیشتر میانگین درآمد را بگیرد.

گزارش مالی جدید به عملکرد اسپاتیفای تا پایان ماه مارس ۲۰۲۱ (اواسط فروردین ۱۴۰۰) ارتباط دارد و به همین دلیل اثر افزایش قیمت پلن‌ها را در گزارش مالی فصل دوم ۲۰۲۱ مشاهده خواهیم کرد. اسپاتیفای می‌گوید افزایش قیمت‌ها «تأثیر اساسی» روی نرخ لغو پلن اشتراکی نداشته است. اسپاتیفای در بحبوحه‌ی افزایش قیمت پلن‌های اشتراکی در تلاش است به منتقدانی که می‌گویند این پلتفرم به اندازه‌ی کافی به خواننده‌ها پول نمی‌دهد، واکنش نشان دهد. اسپاتیفای ماه گذشته وب‌سایتی با عنوان Loud & Clear راه‌اندازی کرد تا سیاست‌های پرداختی خود را شفاف‌تر کند. 

وال‌استریت ژورنال ادعا می‌کند اسپاتیفای موفق به کسب سود ۲۳ میلیون یورویی شده است. این شرکت یک سال قبل سود یک میلیون یورویی کسب کرده بود. 

شاید بزرگ‌ترین تغییر در کسب‌و‌کار اصلی اسپاتیفای، برنامه‌ی این شرکت برای راه‌اندازی پلن اشتراکی HiFi برای پخش موسیقی بدون افت کیفیت باشد. این سرویس جدید تا پایان سال جاری میلادی در دسترس قرار می‌گیرد. بر اساس اطلاعات رسمی، پلن HiFi «موسیقی را با کیفیت CD و فرمت صوتی بدون افت کیفیت به دستگاه شما و اسپیکرهای مجهز به اسپاتیفای کانکت در بازارهای منتخب» ارائه می‌دهد. قیمت پلن HiFi هنوز اعلام نشده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات