شمار کاربران اشتراکی اسپاتیفای از مرز ۱۵۵ میلیون نفر رد شد

پنج‌شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس جدیدترین گزارش مالی اسپاتیفای، تعداد کاربران اشتراکی این پلتفرم از مرز ۱۵۵ میلیون رد شده است و اسپاتیفای ماهانه ۳۴۵ میلیون کاربر فعال دارد.
تبلیغات

اسپاتیفای (Spotify) در جدیدترین گزارش مالی خود اعلام کرد هم‌اکنون بیش از ۱۵۵ میلیون مشترک پریمیوم و ۳۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. براساس گزارش ورج، مقایسه‌ی آمار نشان می‌دهد تعداد مشترکین پریمیوم و تعداد کاربران فعال ماهانه‌ی اسپاتیفای به‌ ترتیب با رشد سالانه‌ی ۲۴ درصدی و ۲۷ درصدی مواجه شده است. ظاهرا بیشترین رشد کاربران اسپاتیفای به بخش کاربران فعال ماهانه مربوط می‌شود‌ که تبلیغات برای آن‌ها به ‌نمایش درمی‌آید و در سال ۲۰۲۰ با رشد ۳۰ درصدی مواجه شده و به ۱۹۹ میلیون نفر رسیده است.

اسپاتیفای در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۰ گفته بود به ۱۴۴ میلیون مشترک پریمیوم و ۳۲۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دست پیدا کرده است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، با وجود افزایش تعداد کاربران اسپاتیفای، میانگین درآمد این شرکت به ‌ازای هر کاربر در سال ۲۰۲۰ نسبت ‌به سال ۲۰۱۹، هشت درصد (حدودا ۵٫۱۳ دلار) کاهش پیدا کرده است. براساس ادعای تحلیلگر وال‌استریت ژورنال، دلیل این موضوع به درنظرگرفتن تخفیف‌هایی ویژه برای پلن‌های اشتراکی به ‌منظور جذب تعداد بیشتری کاربر برمی‌گردد. دلیل دیگر این موضوع این است که اسپاتیفای در مناطقی مثل روسیه و هند قیمت کمتری برای پلن‌های اشتراکی در نظر گرفته است.

گزارش مالی اسپاتیفای نشان می‌دهد درآمد این شرکت از تبلیغات افزایش پیدا کرده و این بخش ۱۳ درصد از کل درآمد را به خود اختصاص داده است. واحد تبلیغات این پلتفرم مدت‌ها است که کمتر از ۱۰ درصد کل درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهد.

به‌طور کلی اسپاتیفای متحمل ضرر ۱۲۵ میلیون یورویی شده است که خبر خوبی محسوب نمی‌شود؛ اما نکته‌ی مثبتی درمورد آن وجود دارد. این پلتفرم در سال ۲۰۱۹ به ۲۰۹ میلیون یورو ضرردهی رسیده بود و این یعنی توانسته است ضرر را در سال ۲۰۲۰ کاهش بدهد. کم پیش می‌آید که اسپاتیفای سود کسب کند؛ زیرا طی سال‌های اخیر به‌شدت شروع ‌به سرمایه‌گذاری و صرف هزینه‌های سنگین کرده است تا مسیر رشد را هموارتر کند.

گزارش مالی اسپاتیفای در حالی منتشر می‌شود که در ماه‌های گذشته به ‌خاطر سرمایه‌گذاری در حوزه‌های خارج از موسیقی بارها در اخبار حضور پیدا کرده است. این پلتفرم مدتی پیش از ورود رسمی به حوزه‌ی کتاب صوتی خبر داد؛ قابلیت آزمایشی اسپاتیفای بدین صورت بود که افراد معروف کتاب‌های عمومی نظیر «فرانکشتاین»، «خبر روایت زندگی فردریک داگلاس» و «یک برده‌ی آمریکایی» را می‌خواندند. 

نحوه تغییرات کاربران فعال اسپاتیفای در فصل چهارم 2020

اسپاتیفای توجه بسیار ویژه‌ای به حوزه‌ی پادکست نشان می‌دهد. در سه‌ماهه‌ی گذشته، این پلتفرم موفق شد نام‌های بزرگی نظیر شاهزاده هری و مگان مارکل و البته آوا دوورنی را به سرویس پادکست خود اضافه کند. اسپاتیفای می‌گوید امروزه بیش از ۲٫۲ میلیون پادکست به مخاطبان خود ارائه می‌دهد و اجرای پادکست‌ها در این پلتفرم نسبت ‌به سال ۲۰۱۹ به‌ مقدار ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

اسپاتیفای می‌گوید ۲۵ درصد از کل کاربرانش در سه‌ماهه‌ی منتهی به دسامبر ۲۰۲۰ (آذر و دی ۱۳۹۹) سراغ گوش دادن پادکست رفته‌اند. سرمایه‌گذاری‌های جدید این پلتفرم در پادکست باعث شده است  توجه مردم به پادکست‌ها در این پلتفرم افزایش یابد و همین موضوع در نهایت وابستگی اسپاتیفای به کسب مجوز از شرکت‌های موسیقی برای پخش محصولاتشان را کاهش می‌دهد. 

برخی از تحلیلگران می‌گویند سرمایه‌گذاری اسپاتیفای در حوزه‌ی پادکست هنوز به‌شکلی معنی‌دار جواب پس نداده است. به گفته‌ی یکی از تحلیلگران Citi، بررسی‌های این مؤسسه تا به‌امروز نشان می‌دهند سرمایه‌گذاری اسپاتیفای در پادکست باعث نشده است تعداد دانلود اپلیکیشن یا تعداد مشترکین پریمیوم آن به ‌شکلی محسوس افزایش پیدا کند. سال گذشته‌ی میلادی برخی گزارش‌ها گفتند اسپاتیفای به اضافه کردن پلن اشتراکی به بخش پادکست فکر می‌کند تا درآمدهایش را افزایش دهد. 

اسپاتیفای قصد دارد روز ۲۲ فوریه‌ی ۲۰۲۱ (۴ اسفند ۱۳۹۹) رویدادی با عنوان Stream On برگزار کند. این شرکت می‌گوید در مراسم مورد بحث جزئیات بیشتری درباره‌ی وضعیت جهانی حوزه‌ی استریم موسیقی و آینده‌ی پیش‌بینی‌شده برای آن ارائه می‌دهد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات