تأثیر تغییرات حریم خصوصی iOS 14.5 بر درآمد فیسبوک

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کارمندان سابق فیسبوک توضیح داده‌اند که تغییرات iOS 14.5 در حوزه‌ی حریم خصوصی، چگونه کسب‌و‌کار تبلیغاتی فیسبوک را متأثر می‌کند.
تبلیغات

اپل همواره برای حفظ حریم خصوصی کاربرانش اهمیت ویژه‌ای قائل است و این اهمیت از زمان انتشار iOS 14 بسیار بیشتر از قبل شده. سیستم عامل موبایل اپل میزبان قابلیت‌های جدیدی می‌شود تا کاربران را قادر سازد که تعیین کنند اپلیکیشن‌های مستقل چگونه از داده‌های آن‌ها استفاده کنند. فیسبوک از همان زمان معرفی این تغییرات انگشت انتقاد را به سمت اپل نشانه گرفت است و آن‌طور که 9to5Mac می‌نویسد، اخیرا شماری از کارمندان پیشین فیسبوک توضیح داده‌اند تغییرات iOS در حوزه‌ی حریم خصوصی چگونه روی این شرکت اثر می‌گذارد. 

اپل روی قابلیتی با نام شفاف‌سازی در مورد رهگیری اپلیکیشن‌ها (ATT) کار می‌کند که در بهار پیش رو با انتشار iOS 14.5 در دسترس تمامی کاربران قرار می‌گیرد. زمانی ‌که ATT در آیفون‌ فعال شود، اپلیکیشن‌ها بدون کسب مجوز مستقیم از کاربران نمی‌توانند آن‌ها را ‌هنگام استفاده از دیگر اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها رهگیری کنند. فیسبوک یکی از غول‌های صنعت تبلیغات آنلاین محسوب می‌شود و درآمد بسیار زیادی از این راه کسب می‌کند. به‌ همین دلیل بدیهی است که این شرکت مخالفت زیادی با ATT داشته باشد.

خبرنگار CNBC به‌تازگی با شماری از کارمندان پیشین فیسبوک مصاحبه کرده است تا از آن‌ها بپرسد سیاست‌های حریم خصوصی اپل چگونه شرکت مارک زاکربرگ را متأثر می‌کنند.

فیسبوک همچون دیگر پلتفرم‌های تبلیغاتی، از قابلیتی با عنوان «نظارت از طریق تعامل» استفاده می‌کند تا بفهمد چه تعداد از کاربران تبلیغ را مشاهده کرده و به‌صورت فوری با آن تعامل برقرار نکرده‌اند؛ اما بعدا خریدی مرتبط با آن بنر تبلیغاتی انجام داده‌اند. به گفته‌ی CNBC،‌ پس از ثبت خرید، فروشگاه شناسه‌ی تبلیغ‌کنندگان (IDFA) کاربر را ثبت می‌کند و آن را با فیسبوک به ‌اشتراک می‌گذارد. سپس فیسبوک بررسی می‌کند که آن کاربر تبلیغ را مشاهده کرده است یا خیر. این موضوع به فروشگاه نشان می‌دهد که تبلیغ فیسبوک اثرگذار بوده است. 

IDFA اطلاعات بسیار زیادی درباره‌ی کاربری که با تبلیغ تعامل برقرار کرده است در دسترس فیسبوک و تبلیغ‌کنندگان قرار می‌دهد. براساس همین اطلاعات، شرکت‌های تبلیغاتی تعیین می‌کنند که به هر کاربر چه تبلیغی نشان داده شود. به ‌لطف ATT در iOS 14، کاربر می‌تواند به‌صورت اختیاری جلوی ردیابی IDFA خود را توسط فیسبوک بگیرد.

این اتفاق باعث می‌شود فیسبوک به‌سختی تشخیص بدهد که بنر تبلیغاتی‌اش اثرگذار بوده است یا خیر. در نتیجه احتمالا شرکت‌های کمتری برای تبلیغ در دنیای وب سراغ پلتفرم فیسبوک خواهند رفت و درآمد این شرکت پایین خواهد آمد. فیسبوک نگران است که مشتریان تبلیغاتی خود را از دست بدهد و این مشتریان سراغ استفاده از گوگل بروند. گوگل ادز در حال حاضر بزرگ‌ترین پلتفرم تبلیغات آنلاین در دنیا محسوب می‌شود. 

فیسبوک تاکنون بارها پویش‌های مختلفی به راه انداخته است تا بگوید سیستم جدید iOS 14 به کسب‌وکارهای کوچک صدمه می‌زند؛ چون بسیاری از آن‌ها برای تبلیغ محصولات و سرویس‌هایشان سراغ پلتفرم تبلیغاتی فیسبوک می‌روند. اما یکی از کارمندان سابق فیسبوک ادعا می‌کند این تغییرات ممکن است کسب‌وکارهای کوچک را متأثر نکنند؛ زیرا آن‌ها به‌طور معمول در شهرها یا ایالت‌های خاصی فعالیت دارند. محدود بودن جامعه‌ی کاربران باعث می‌شود کسب‌وکارهای کوچک بدون نیاز به IDFA بتوانند جامعه‌ی هدف تبلیغات را مشخص کنند. 

CNBC می‌نویسد هنری لاو، یکی از کارمندان سابق فیسبوک، گفته است مثلا صاحب یک کافی‌شاپ کوچک در آستین تگزاس، احتمالا برای هدف‌دار کردن تبلیغاتش به اطلاعات زیادی نیاز ندارد. کسب‌وکاری این‌چنینی به‌طور معمول هدف‌گذاری خود را به دسته‌های نسبتا گسترده نظیر محدوده‌ی سنی یا کد پستی مشخصی محدود می‌کند. با این کار،‌ تبلیغات این کسب‌و‌کار برای کاربران فیسبوک که در آن نزدیکی‌ها حضور دارند به ‌نمایش درمی‌آید.

لاو می‌گوید: «اگر با صاحب رستوران در هر منطقه‌ای صحبت کنید و از او بپرسید IDFA چیست، فکر نمی‌کنم هیچ کدام از آن‌ها مفهوم IDFA را بداند. تغییرات iOS، فیسبوک را در مقیاسی بزرگ متأثر می‌کند، نه صاحبان کسب‌وکارهای کوچک را.» 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات