FATF دستورالعمل‌های ارائه‌دهندگان خدمات در حوزه رمزارز را به‌روز می‌کند

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
FATF قصد دارد با به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها، مقرراتی همه‌جانبه ارائه بدهد که صرافی‌ها، ارائه‌دهندگان کیف پول، پلتفرم‌های امانت‌داری و موارد دیگر در حوزه رمزارز را شامل می‌شود.
تبلیغات

گروه ویژه‌ی اقدام مالی (FATF) تصمیم دارد دستورالعمل‌های خود برای ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های مجازی و رمزارز را به‌روزرسانی کند و مقرراتی همه‌جانبه ارائه بدهد که صرافی‌ها، ارائه‌دهندگان کیف پول، پلتفرم‌های امانت‌داری و مواردی این‌چنینی را شامل می‌شود. این سند به‌روزشده جهت مشاوره‌ی عمومی افراد اصلی ذی‌نفع در دسترس خواهد بود.

براساس گزارش کوین‌تلگراف به ‌نقل از بیانیه‌ای که FATF روز پنج‌شنبه صادر کرد، تصمیم این سازمان برای به‌روزرسانی دستورالعمل‌های ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های ارزی (VASP) نتیجه‌ی جلسه‌ی سه‌روزه‌ای با حضور تمامی اعضای این سازمان بود. این سازمان بین دولتی که بر سیاست‌های مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم تمرکز دارد، در بخشی از بیانیه‌ی منتشرشده خاطرنشان کرده است که دستورالعمل‌های به‌روزشده تا دو هفته‌ی دیگر منتشر می‌شوند.

دستورالعمل جدید، به‌روزرسانی سندی خواهد بود که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد و قانون سفر (Travel Rule) را با VASP-ها سازگار کرد. قانون سفر FATF از تمامی ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های ارزی می‌خواهد اطلاعات تراکنش‌های مربوط به گیرنده‌ها و فرستنده‌های رمزارز را در پلتفرم‌هایشان به ‌اشتراک بگذارند. FATF در سند بررسی دوازده‌ماهه‌ی خود که در ژوئن ۲۰۲۰ منتشر شد، اعلام کرده بود که در پیاده‌سازی قانون سفر رمزارز پیشرفت‌هایی حاصل شده است. گزارش پیشین این سازمان نشان می‌داد که VASP-های مستقر در ایالات متحده، تا حد زیادی با قوانین جدید سازگار هستند.

البته براساس اخباری که پیش‌تر منتشر شده است، کشورهای آسیایی در اجرای قانون سفر FATF پیش‌گام هستند و صرافی‌هایی در سنگاپور و کره‌ی جنوبی با قوانین یادشده بیشترین سازگاری را دارند. دستورالعمل به‌روزشده‌ی گروه ویژه‌ی اقدام مالی که در آینده برای ارزهای دیجیتال و VASP-ها منتشر خواهد شد، تراکنش‌های نظیر به نظیر رمزارزها و ارزهای دیجیتال باثبات یا استیبل کوین‌ها (Stablecoin) را نیز شامل می‌شود.

براساس اطلاعیه‌ی FATF، بازخوردی که از مشاوره‌ی عمومی دستورالعمل‌های به‌روزشده حاصل می‌شود روی بخشی از دستورالعمل نهایی این سازمان برای VASP-ها و رمزارزها که در ژوئن ۲۰۲۱ منتشر می‌شود تأثیرگذار خواهد بود. نیاز FATF به نظارت ریسک‌محور روی ارز دیجیتال و VASP-ها برای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم پابرجا باقی می‌ماند؛ اما لازم است به این نکته توجه شود که معامله‌ی غیر قانونی رمزارز هم‌چنان رو به کاهش است.

در گزارش Chainalysis، شرکت اطلاعاتی حوزه‌ی بلاک‌چین درباره‌ی جرایم مربوط به رمزارزها در سال ۲۰۲۰، در بازه‌ی زمانی یادشده تنها ۰٫۳۴ درصد از تمامی فعالیت‌ها در ارزهای دیجیتال، مختص به تراکنش‌های مرتبط با جرم‌وجنایت بود. در واقع، هم نسبت و هم ارزش دلاری واقعی جرایم مربوط به رمزارزها بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ کاهش یافته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات