گزارش مالی نیکون از کاهش دورقمی درآمد و سود این شرکت خبر می‌دهد

سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش مالی جدید نیکون نشان می‌دهد فروش و درآمد واحد تصویربرداری این شرکت کاهش یافته است؛ اما نیکون خودش را برای آینده‌ای باثبات آماده می‌کند.
تبلیغات

نیکون به‌تازگی گزارش عملکرد خود در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۱ را منتشر کرده است. اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد روند کاهش ابعاد بازار دوربین‌ها به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا تسریع شده است. در نگاه اول، آمار نیکون ناامیدکننده به‌نظر می‌رسند؛ بااین‌حال واحد تجاری تصویربرداری نیکون از بخش سخت ماجرا عبور کرده است و خودش را برای آینده‌ی بهتر آماده می‌کند.

براساس گزارش خبرگزاری Digital Photography Review، عملکرد نیکون در بازه‌ی زمانی سه‌ماهه‌ی نخست تا سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۱ داده‌های ۱ آوریل تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۳ فروردین تا ۱۱ دی ۱۳۹۹) را شامل می‌شود؛ زیرا نخستین و آخرین روز سال مالی نیکون به‌ترتیب اول آوریل و سی‌ویکم مارس است.

برای اینکه بهتر بفهمید عملکرد نیکون در دوران دنیاگیری ویروس کرونا چگونه بوده است، تقریبا تمامی آمار ذکرشده در این مقاله به بازه‌ی فصل اول تا سوم سال مالی ۲۰۲۱ نیکون ارتباط دارند و صرفا فصل سوم را شامل نمی‌شوند؛ زیرا صرفا با بررسی آمار فصل سوم نمی‌توان وضعیت نیکون را دقیق بررسی کرد.

جدیدترین گزارش مالی واحد تصویربرداری نیکون. بخشی که با مستطیل زردرنگ مشخص شده، سال مالی ۲۰۲۱ است و جدول‌ سمت چپ همین بازه‌ی زمانی را در سال مالی ۲۰۲۰ نشان می‌دهند

درآمد واحد تصویربرداری نیکون در بازه‌ی فصل اول تا سوم سال مالی ۲۰۲۱ تقریبا ۱۱۶٫۷ میلیارد ین (۱٫۱ میلیارد دلار) بوده که درمقایسه‌با همین بازه‌ی زمانی در سال مالی گذشته، ۳۸ درصد (۷۲٫۳ میلیارد ین معادل ۶۸۵ میلیون دلار) کاهش یافته است. در همین بازه‌ی زمانی، ضرر عملیاتی نیکون ۲۸ میلیارد ین (۲۶۵ میلیون دلار) بوده که درمقایسه‌با ضرر عملیاتی فصل اول تا سوم سال مالی ۲۰۲۰ (۲۹٫۲ میلیارد ین معادل ۲۷۷ میلیون دلار) کاهش یافته است و سود عملیاتی اندک ۱٫۲ میلیارد ین (۱۱٫۳ میلیون دلار) را نشان می‌دهد. گزارش‌ها حاکی از کاهش سود عملیاتی هستند و کاهش عظیم سود عملیاتی نیکون اتفاق خوشایندی نیست.

براساس گزارش‌های جدید، نیکون قصد دارد خطوط تولید تمامی دوربین‌ها و اکثر لنزهای خود را از ژاپن به تایلند منتقل کند. گفته می‌شود نیکون مجبور شده است در فصل دوم و سوم سال مالی ۲۰۲۱ از دست موجودی اضافی محصولاتش خلاص شود؛ زیرا در دوران اوج دنیاگیری ویروس کرونا، میزان تقاضا برای دوربین و لوازم جانی مرتبط به‌شدت کاهش یافت. با درنظرگرفتن این حقیقت که نیکون به‌صراحت می‌گوید دوربین‌های بدون آینه فروش چشمگیری تجربه می‌کنند، می‌توانیم بگوییم احتمالا اصلی‌ترین بخش کاهش فروش دوربین‌ها به محصولات DSLR ارتباط دارد. 

نیکون می‌گوید در بازه‌ی فصل اول تا سوم سال مالی ۲۰۲۱ موفق شده است بیش از ۶۶۰ هزار واحد دوربین مجهز به لنز ‌تعویض‌پذیر شامل دوربین‌های بدون آینه و DSLR و ۱٫۰۸ میلیون لنز تعویض‌پذیر بفروشد. این شرکت در بازه‌ی زمانی مشابه سال مالی ۲۰۲۰ موفق‌ شده بود ۷۲۰ هزار واحد دوربین مجهز به لنز تعویض‌پذیر و ۱٫۱۸ میلیون واحد لنز تعویض‌پذیر بفروشد؛ البته میزان درآمد به‌اندازه‌ی کاهش تعداد فروش محصول در سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا نکرده است و اتفاق مشابهی در گزارش مالی اخیر کانن نیز دیده بودیم. این موضوع نشان می‌دهد محصولات فروخته‌شده در سال ۲۰۲۱ قیمت بیشتری داشته‌اند.

نیکون می‌گوید عکاسان حرفه‌ای و افرادی که برای سرگرمی عکاسی می‌کنند، به‌مرور‌زمان تمایل بیشتری به دوربین‌های میان‌رده تا بالارده نشان می‌دهند و قیمت فروش محصولات افزایش می‌یابد. حجم فروش محصولات نیکون در فصل اول تا سوم ۲۰۲۱ درحدود ۵۲٫۲ درصد کاهش یافت؛‌ اما میزان افت سالانه‌ی درآمد ناشی از فروش این محصولات ۳۸٫۳ درصد بود. 

نیکون به‌تازگی تغییراتی در پیش‌بینی خود از میزان درآمدهای سال مالی ۲۰۲۱ اعمال کرده است و انتظار دارد درآمد و سود عملیاتی‌اش در سال مالی ۲۰۲۱ به‌ترتیب ۱۴۵ میلیارد ین و ۴۰- میلیارد ین باشد. نیکون گفته است که قصد دارد استراتژی خود مبنی‌بر تولید محصول میان‌رده تا بالارده برای عکاسان حرفه‌ای را ادامه دهد. کسی نمی‌تواند منکر این قضیه شود که نیکون سال سختی را سپری کرد، بااین‌حال، همچون دیگر شرکت‌های فعال در صنعت دوربین اقدامات لازم را انجام داده است تا هزینه‌ها را کاهش و به سوددهی ادامه دهد.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات