پرونده‌‌ی عجیب استخراج غیر قانونی ۶۰ میلیون دلار بیت کوین در آلمان

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
فردی در آلمان به‌ جرم استخراج غیر قانونی بیت کوین، به زندان و ضبط ۶۰ میلیون دلار بیت کوین محکوم شده است؛ اما او رمز عبور والت خود را در اختیار پلیس قرار نمی‌دهد.
تبلیغات

بیت کوین (Bitcoin)‌ به‌عنوان بزرگ‌ترین رمزارز دنیا مزیت‌های فراوانی دارد که بسیاری از آن‌ها واضح‌اند. یکی از مشخصه‌های مهم بیت کوین این است که می‌توان به‌صورت ناشناس مالک آن را بود و معاملات را به ‌شکل ایمن انجام داد. همین مزایای بیت کوین گاهی اوقات شرایط متفاوت و نسبتا عجیبی رقم می‌زنند.

براساس گزارش ورج، پلیس آلمان به‌تازگی  معادل بیش از ۵۰ میلیون یورو (۶۰ میلیون دلار) بیت کوین ضبط کرده است؛ اما آن‌طور که رویترز می‌نویسد پلیس نمی‌تواند به این بیت کوین دسترسی پیدا کند؛ زیرا مالک ۵۰ میلیون یورو بیت کوین رمز عبور را به آن‌ها نمی‌گوید. 

این مرد مخفیانه نرم‌افزار استخراج بیت کوین را روی رایانه‌ی دیگران نصب کرده بود و به‌ همین‌ دلیل به زندان محکوم شد. او که مدت‌ زندان را سپری کرده است، در کل فرایند دستگیری و زندانی بودنش هیچ‌ جزئیاتی درباره‌ی نحوه‌ی دسترسی به بیت کوین ها به مقامات آلمانی ارائه نداد.

یکی از دادستان‌های آلمان در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرد: «ما از او درخواست کردیم [اطلاعات را در اختیارمان قرار دهد]؛ اما او چیزی نگفت.» اتفاقی که در آلمان رخ داده است، سؤالی بزرگ در ذهن ما ایجاد می‌کند: آیا می‌توان چیزی (به‌خصوص پول) که امکان دسترسی یا استفاده از آن وجود ندارد، ضبط کرد؟

مدتی پیش گزارشی درباره‌ی یک برنامه‌نویس در نیویورک تایمز منتشر شد که براساس آن، او دارایی بیت کوین خود را د هارد درایوی امن قفل کرده بود و همین اتفاق،‌ حقیقتی مهم را برملا کرد: حدودا ۲۰ درصد بیت کوینی که در دنیای امروز وجود دارد (مجموعا حدود ۱۴۰ میلیارد دلار) به‌طور کامل گم شده است یا اینکه در والت‌هایی با رمز عبور فراموش‌شده قرار دارد؛ یعنی ۲۰ درصد از کل بیت کوین موجود به‌طور کامل غیر قابل ‌دسترس است. 

فردی که در آلمان دستگیر شده است، هیچ تمایلی به همکاری با افرادی که باعث دستگیری او شده‌اند ندارد یا رمز عبور را از یاد برده است. رویترز می‌نویسد دادستان‌های آلمان مطمئن شده‌اند که این مرد توانایی دسترسی به بیت کوین هایش را نداشته باشد؛ اما اگر دادستان‌ها نیز توانایی دسترسی به آن را نداشته باشند، احتمالا حجم بیت کوین غیر قابل ‌دسترس در دنیای امروزی به ‌شکلی محسوس افزایش یافته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات