سامسونگ می‌گوید کمبود تراشه خودرو روی گوشی‌های هوشمند تأثیر منفی خواهد گذاشت

یک‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌گفته‌ی سامسونگ، هجوم تولیدکننده‌ها برای رفع کمبود تراشه‌های خودرو احتمالا سفارش‌های مربوط به تراشه‌های حافظه‌ی گوشی‌های هوشمند را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.
تبلیغات

کمبود جهانی تراشه‌های نیمه‌هادی باعث شده است که شرکت‌های سازنده‌ی خودرو در سراسر جهان متضرر شوند. اکنون براساس گزارشی از وب‌سایت Ars Technica، سامسونگ الکترونیکس (Samsung Electronics) گفته است که هجوم تولیدکننده‌ها برای پاسخ‌گویی به این بحران می‌تواند سفارش‌های مربوط به تراشه‌های حافظه‌ی موردنیاز در گوشی‌های هوشمند را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد.

هشدار بزرگ‌ترین سازنده‌ی تراشه‌های حافظه در جهان، یعنی سامسونگ، در حالی است که شرکت‌ها و دولت‌ها به‌صورت فزاینده‌ای بابت تأثیر منفی محدودشدن ظرفیت تولید تراشه روی اقتصاد در حال‌ بهبود کشورها از ویروس همه‌گیر کرونا نگران هستند. هجوم کارخانه‌های تولید تراشه برای تأمین تقاضای تراشه‌های خودروها به‌معنی این است که بسیاری از آن‌ها درحال‌حاضر با نهایت ظرفیت کار می‌کنند؛ درنتیجه، توانایی آن‌ها برای دریافت سفارش‌های جدید محدود می‌شود که این نیز ممکن است باعث کندشدن روند تحویل تراشه‌های طراحی‌شده برای دستگاه‌های موبایل شود.

براساس گفته‌های سامسونگ، چنین فشاری روی فاندری‌ها همراه‌با هرگونه افت متعاقبی در سرعت روند پاسخ‌گویی به سفارش‌های مربوط به دستگاه‌های تلفن‌همراه، به‌صورت بالقوه‌ای تقاضا برای حافظه‌های Dram و Nand این شرکت را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. تراشه‌های یادشده امکان انجام هم‌زمان چندین وظیفه را در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها فراهم می‌کنند. هان جینمن، معاون اجرایی در کسب‌وکار تراشه‌های حافظه‌ی سامسونگ، خاطرنشان کرد:

به‌دلیل کمبودهای موجود در [زنجیره‌ی] تأمین صنعت فاندری که به مشکلی جهانی تبدیل شده است، مسئله‌ی مربوط به تأمین سایر قطعات نیمه‌هادی می‌تواند روی تقاضاها [در بخش] موبایل تأثیرگذار باشد؛ درنتیجه، پیامدهای این مسئله را از نزدیک دنبال می‌کنیم.

تولیدکننده‌های تراشه‌های نیمه‌هادی در سطح جهان از هم‌اکنون در حال رفع کمبود تراشه‌ها در صنعت خودرو هستند. شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC)، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی پردازنده در جهان، روز پنج‌شنبه گفت که می‌کوشد تولید محصولات مربوط به صعنت خودرو را تسریع کند تا نیازهای خودروسازان برآورده شود. این شرکت اضافه کرد:

با اینکه ظرفیت [تولید] ما کاملا برای پاسخ‌گویی به نیازهای هر بخش استفاده شده، TSMC در حال تخصیص مجدد ظرفیت تولید ویفر برای حمایت از صنعت خودرو در سراسر جهان است.

هفته‌ی پیش، سی سی وِی، مدیر اجرایی ارشد TSMC، به سرمایه‌گذاران گفت که در پایان سال گذشته، این شرکت برای پاسخ‌ به رشد مجدد و ناگهانی تقاضای تراشه‌های خودرو، ظرفیت تولید برخی از بخش‌های کارخانه را تغییر داده است. توجه بیشتر TSMC به این مسئله پس‌ازآن بود که خودروسازان دولت‌ها را زیرفشار قرار دادند تا در حمایت از آن‌ها اقداماتی انجام دهند. براساس اظهارات وزیر اقتصاد تایوان و TSMC، شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو در ایالات متحده و اروپا و ژاپن همان‌گونه که از کانال‌های دیپلماتیک انجمن‌های صنایع در دولت تایوان اعمال نفوذ کرده‌اند، در حال مذاکره‌ی مستقیم با تراشه‌ساز مذکور هستند.

افراد مطلع از مذاکرات خودروسازان با دولت تایوان و TSMC به وب‌سایت Ars Technica گفته‌اند که چنین تلاش‌هایی برای اعمال نفوذ غیرمعمول است. یکی از مقام‌های دولت تایوان دراین‌باره گفت:

معتقدیم با اینکه اقتصادها به‌علت همه‌گیری [ویروس کرونا] تلاش می‌کنند، دولت‌ها به‌ویژه در کشورهایی که صدمه‌ی بیشتری از ویروس مذکور دیده‌اند، تقاضا [در بازار] خودرو را انگیزه‌ای نادر برای رشد می‌دانند که برای کل اقتصادشان اهمیت دارد. معمولا نمی‌توان چنین رویکردی را ‌به‌جز در شرکت‌های معدود خاص مشاهده کرد.

همچنین، سامسونگ در حال بررسی این موضوع است که به‌صورت اضطراری ظرفیت تولید تراشه‌هایش را افزایش دهد. این شرکت کره‌ای روز پنج‌شنبه گزارش مالی درآمدهایش در سه‌ماهه‌ی منتهی به ماه دسامبر را منتشر کرد. سامسونگ درآمدها در بازه‌ی زمانی یادشده را تحت‌تأثیر تقاضای فراوان برای تراشه‌های استفاده‌شده در فناوری موبایل 5G و کامپیوترهای قدرتمند و پرچم‌دار می‌داند. علاوه‌براین، گفته است افزایش ارزش واحد پولی کره و بیشترشدن هزینه‌های تولید، درآمدهای سه‌ماهه‌ی نخست سال مالی این شرکت را کاهش خواهد داد؛ اما چشم‌انداز سامسونگ برای کل سال امیدوارکننده است.

احتمالا درآمد سامسونگ از تراشه‌های نیمه‌هادی که بیش از نصف سود عملیاتی این شرکت در سال گذشته را ازآنِ خود کرده‌اند، با افزایش قیمت تراشه‌ها در سال ۲۰۲۱ بیشتر می‌شود. دنیل کیم، تحلیلگر دانشگاه مک‌کواری، دراین‌باره اعلام کرد:

سرعت افزایش قیمت تراشه‌ها در سال جاری همچون سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نخواهد بود؛ بااین‌حال، در طولانی‌مدت رشدی پایدار را شاهد خواهیم بود که دوام بیشتری دارد.

سود خالص سامسونگ در سه‌ماهه‌ی چهارم سال مالی درمقایسه‌با بازه‌ی زمانی مشابه سال قبل، تا ۲۶٫۴ درصد رشد کرده و به ۶٫۴۵ تریلیون وون (۵٫۷۸ میلیارد دلار) رسیده است. ناگفته نماند این میزان سود از پیش‌بینی ۷٫۳ تریلیون وونی تحلیلگران کمتر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات