رکوردشکنی درآمد TSMC در آخرین فصل ۲۰۲۰ به لطف فروش خوب آیفون ۱۲

شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
TSMC در سه‌ماهه‌ی منتهی به دسامبر سال ۲۰۲۰ درآمد کم‌سابقه‌ای داشته است که به تقاضای بی‌سابقه آیفون ۱۲ نسبت داده می‌شود.
تبلیغات

تاکنون، بارها اخباری مبنی بر فروش چشمگیر خانواده‌ی آیفون ۱۲ منتشر شده است و گفته می‌شود به تبع تقاضای زیاد برای این گوشی‌ها، شرکای تجاری اپل نیز بسیار سود برده‌اند. به‌ دنبال گزارش مالی فاکسکان مرتبط با رکورد درآمد، اپل‌اینسایدر به نقل از خبرگزاری بلومبرگ گزارشی تدوین کرده است که نشان می‌دهد TSMC به‌عنوان تنها تولیدکننده‌ی تراشه‌های مورد نیاز اپل، بالاترین درآمد سه‌ماهه‌ را تجربه کرده است.

به‌ گفته‌ی بلومبرگ، غول تایوانی صنعت نیمه‌هادی اعلام کرده که درآمدش از  تولید تراشه در دسامبر ۲۰۲۰  از ۴٫۲ میلیارد دلار فراتر رفته است. بلومبرگ با توجه به این گزارش تخمین می‌زند که درآمد سه‌ماهه‌ی منتهی به همان ماه احتمالا به رکورد ۱۲٫۹۳ میلیارد دلار خواهد رسید و به همین ترتیب، درآمد کل سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته و به حدود ۴۶٫۷ میلیارد دلار رسیده است. TSMC قصد دارد گزارش مالی رسمی خود را در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۵ دی ۱۳۹۹) منتشر کند.

TSMC در سال‌های گذشته تأمین‌کننده‌ی اصلی تراشه‌ی محصولات اپل بوده است و از‌ طریق سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت و روزافزون به پیشرفت فناوری‌های توسعه‌ی تراشه ادامه می‌دهد. مطمئنا با مشتری سودآوری مانند اپل، این شرکت همچنان به عبور از مرزهای توسعه‌ی سیلیکون ادامه خواهد داد و برای حفظ اپل، هر کاری انجام می‌دهد. گفته می‌شود اپل TSMC را به‌عنوان شریک تجاری باارزشی به ‌رسمیت می‌شناسد و در سال ۲۰۲۱ حدود ۸۰ درصد از کل خط تولید پنج نانومتری این شرکت را به‌ منظور تولید پردازنده‌هایی از جمله A15 Bionic برای استفاده در آیفون ۱۳ رزرو کرده است.

برخی صاحب‌نظران صنعت نیمه‌هادی ادعا می‌کنند که اپل تمام ظرفیت تولید اولیه تراشه‌های TSMC، ساخته‌شده با فرایند ۳ نانومتری را به‌ منظور استفاده در دستگاه‌های مبتنی بر iOS و کامپیوتر مک پیش‌خرید کرده است. انتظار می‌رود این تراشه‌ها در مقایسه ‌با فرایند ساخت ۵ نانومتری، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد بهتر و ۲۰ تا ۲۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ارمغان بیاورند.

بر اساس گزارش‌های قبلی، سری آیفون ۱۲ در یک چرخه‌ی بی‌سابقه «گاو نَر» قرار گرفته‌اند که معمولا این اصطلاح تقریبا هر ۵ الی ۶ سال برای گوشی‌های آیفون به کار می‌رود: در دنیای سرمایه‌گذاری از اصطلاحات Bull (گاو نَر) برای نشان دادن روند صعودی بازار و Bear (خِرس) برای توصیف شرایط ضعیف بازار استفاده می‌شود. گفته می‌شود شاید اپل با خانواده‌ی آیفون‌ ۱۲ بتواند رکورد فروش افسانه‌ای آیفون ۶ را جابه‌جا کند و از قرار معلوم، شرکت‌های دیگر مانند کوالکام، TSMC، سامسونگ، فاکسان و... که نقش مستقیمی در تولید آیفون دارند، از این موضوع بهره خواهند گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات