سوئد احتمالا یک ارز دیجیتال را به واحد پول رسمی کشور تبدیل می‌کند

پنج‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به گزارش بلومبرگ، سوئد تحقیقاتی دوساله را آغاز کرده است تا امکان استفاده از ارز دیجیتال به‌عنوان واحد پول رسمی کشور را بررسی کند. این کشور کمتر از هر جامعه‌ی دیگر در دنیا پول نقد دارد.
تبلیغات

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، دولت سوئد قصد دارد به‌زودی احتمال انتقال سیستم معاملات کشور به بستر یک ارز دیجیتال بررسی کند. در سوئد کمتر از هر کشور دیگری پول نقد یافت می‌شود و به‌ همین دلیل است که اقتصاددانان در اغلب مواقع سوئد را کشوری با کمترین پول نقد می‌دانند. به ‌نظر می‌رسد سوئد قصد دارد قدم دیگری به ‌سمت ازبین‌بردن پول نقد بردارد.

پِر بولاند، وزیر بازارهای مالی سوئد، مدتی پیش گفت فرایند بررسی شرایط توسط دولت سوئد آغاز شده است و انتظار می‌رود تا نوامبر ۲۰۲۲ (آبان و آذر ۱۴۰۱) به ‌پایان برسد. آنا کینبرگ باترا،‌ رئیس پیشین هیئت‌مدیره‌ی کمیته‌ی مالی ریکسبنک (Riksbank)، به‌عنوان مسئول تحقیقات دولت سوئد معرفی شده است.

سوئد جزو نخستین کشورهای دنیا است که به فکر روی کار آوردن یک ارز دیجیتال جدید و استفاده از آن به‌عنوان واحد پول رسمی افتاده است. بانک مرکزی سوئد از مدتی پیش پروژه‌ای به‌صورت آزمایشی در همکاری با شرکت Accenture آغاز کرده است و از طریق آن، نسخه‌ی الکترونیکی کرون (واحد پول سوئد) را بر پایه‌ی همان شبکه‌ی بلاک‌چین زیربنای ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین ارائه می‌دهد.

استفان اینگوِز، رئیس بانک ملی سوئد، در ماه اکتبر سال جاری میلادی (مهر و آبان ۱۳۹۹) گفت هرگونه تصمیم برای منتشر کردن کرون الکترونیکی (E-Krona) باید در سطح سیاسی گرفته شود.

پر بولاند می‌گوید بر اساس چشم‌انداز سوئد از شرایط فعلی، مهم است که «بازارهای پرداخت دیجیتال‌ به ‌شکلی امن عمل کنند» و برای همه در دسترس باشند. به گفته‌‌ی بولاند، بسته ‌به نحوه‌ی طراحی ارز دیجیتال و فناوری‌های مورد استفاده، استفاده از ارز دیجیتال «ممکن است عواقبی گسترده‌ برای کل سیستم مالی» در پی داشته باشد. 

ریکسبنک سوئد در ماه اکتبر ۲۰۲۰ (مهر و آبان ۱۳۹۹) تخمین زد که استفاده از پول نقد در سوئد به کمترین سطح در تاریخ رسیده است؛ زیرا دنیاگیری کووید ۱۹ باعث شده تمایل مردم به استفاده از اسکناس‌ و سکه‌ کم شود. بر اساس تحقیقاتی که این بانک انجام داده است، کمتر از ۱۰ درصد تمامی پرداخت‌های سوئد با پول نقد انجام می‌گیرد. بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی (BIS) در سال ۲۰۱۸ تخمین زده بود که مقدار پول نقد در سوئد کمتر از تمامی جوامع دیگر است.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

تصویر اصلی مقاله، ورودی یکی از فروشگاه‌های بزرگ سوئد را نشان می‌دهد که روی آن نوشته شده است: «در فروشگاه ما پول نقد پذیرفته نمی‌شود.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات