بازگشت بیت‌ کوین؛ رکورد قیمت این رمز ارز شکسته شد

سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با رسیدن قیمت بیت ‌کوین به ۱۹,۸۵۰ دلار در روز دوشنبه، رکورد پیشین ارزش این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷ شکسته شد.
تبلیغات

روز دوشنبه روند تدریجی صعود قیمت بیت‌کوین که از مراحل ابتدایی شیوع ویروس کرونا آغاز شده بود، ادامه یافت و رکوردی جدید در ارزش این رمزارز به ثبت رسید. بر اساس گزارش وب‌سایت خبری CoinDesk که در حوزه‌ی بیت‌کوین فعالیت می‌کند، با رسیدن قیمت بیت‌کوین به ۱۹,۸۵۰ دلار در روز دوشنبه، رکورد پیشین ارزش این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷ شکسته شد.

برای اینکه ارزش بیت‌کوین دوباره به اوج برسد، راهی طولانی سپری شده است. پس از افزایش قیمت رمز ارز یادشده تا نزدیکی ۲۰ هزار دلار در دسامبر سال ۲۰۱۷، ارزش آن سقوط شدیدی تجربه کرد و در عرض یک‌ سال، به اندکی بیشتر از ۳ هزار دلار رسید. دلیل افزایش پیشین قیمت این ارز غیر متمرکز، سرمایه‌گذاران آسیایی بودند؛ اما از نظر CoinDesk، سرمایه‌گذاران سازمانی در ایالات متحده روند کنونی افزایش قیمت را رقم زده‌اند. توسعه‌دهنده‌ای ناشناس (یا گروهی از توسعه‌دهندگان)، در سال ۲۰۰۸ بیت‌کوین را ایجاد کرد.

وب‌سایت ارائه‌دهنده‌ی خدمات پرداخت Square که جک دورسی، مدیرعامل توییتر، آن را بنیان نهاده، در ماه اکتبر ۵۰ میلیون دلار روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده است. آمریتا آهوجا، مدیر ارشد مالی Square، درباره‌ی این سرمایه‌گذاری می‌گوید:

ما معتقدیم بیت‌کوین پتانسیل این را دارد که در آینده ارزی پرکاربردتر باشد.

سازمان‌هایی همچون PayPal نیز وارد حوزه‌ی بیت‌کوین شده‌اند. این غول خدمات پرداخت آنلاین گفته است اوایل سال ۲۰۲۱ اجازه می‌دهد ارزهای رمزنگاری‌شده همچون بیت‌کوین و اتریوم خریداری، فروش و روی پلتفرم این شرکت نگه‌داری شوند. تصمیم PayPal درست چند هفته پس از اعلام سرمایه‌گذاری Square روی رمز ارز مذکور اتخاذ شده است. برخی از تحلیل‌گران، بیت‌کوین را جایگزینی برای طلا می‌دانند. این افراد تصور می‌کنند سرمایه‌گذاری روی رمز ارز یادشده به‌عنوان روشی برای ذخیره‌ی دارایی، مانع از تأثیر تورم می‌شود.

قیمت بیت‌کوین بیشتر به ‌دلیل روند خریدوفروش، عدم ‌اطمینان، چرخه‌ی اخباری که منتشر می‌شود و نگرانی‌ها درباره‌ی کاربردهای آن، به‌شدت ناپایدار است. قیمت بیت‌کوین پس از دستیابی به بالاترین رکورد در روز دوشنبه، اندکی افت داشت و تا زمان نگارش این مطلب به ۱۹,۵۵۰ دلار کاهش یافت. بااین‌حال برخی تحلیل‌گران معتقند که قیمت بیت‌کوین طی این روند افزایشی از ۲۰ هزار دلار فراتر خواهد رفت و در بلند‌مدت، پایدارتر خواهد بود.

البته موفقیت بیت‌کوین در شکستن رکورد قیمت، مشکلات دیگری به ‌دنبال دارد. دانشمندان حوزه‌ی تغییرات اقلیمی، درباره‌ی مصرف برق مورد نیاز برای استخراج بیت‌کوین نگرانی‌هایی دارند. به ‌دلیل حل معادلات ریاضی جهت به ‌دست‌ آوردن بیت‌کوین، استخراج این رمز ارز به قدرت محاسباتی بالایی نیاز دارد. در سال ۲۰۱۸ محققان اعلام کردند که افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال باعث ایجاد تقاضا در برق مصرفی خواهد شد که این مسئله، انتشار بیش‌ازحد کربن را در پی دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات