ثروت جف بزوس در عرض یک روز ۱۳ میلیارد دلار افزایش یافت

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
با آنکه ویروس کرونا بسیاری از کسب‌وکارها را در سرتاسر جهان، زمین‌گیر کرده اما برای جف بزوس، مدیرعامل وقت آمازون، بسیار خوش‌یمن بوده و باعث رشد ثروت افسانه‌ای این کارآفرین سرشناس شده است.
تبلیغات

ویروس کرونا نه‌تنها در سرتاسر جهان، مشکلات سلامت و مرگ‌ومیر را به‌همراه داشت، بلکه بحران اقتصادی بزرگی را برای بسیاری از ساکنان کره‌ی زمین ایجاد کرد. تعداد زیادی از کشورهای جهان، صرف‌نظر از توسعه‌یافته یا درحال توسعه بودن، درحال دست‌وپنجه نرم کردن با بحران جدیدی هستند که به‌خاطر تعطیلی‌های گسترده در کسب‌وکارها به‌خاطر همه‌گیری جهانی، ایحاد شد. کارمندان زیادی بیکار شده‌اند و مردم در اکثر نقاط جهان نسبت به پیش از شیوع کووید ۱۹، فقیرتر شده‌اند. دراین‌میان، وضعیت اقتصادی برای عده‌ی قلیلی از مردم بهتر هم شده است. به‌عنوان مثال، جف بزوس، تنها در عرض یک روز ۱۳ میلیارد دلار ثروتمندتر شد.

بلومبرگ در جدیدترین گزارش خود ادعا کرد که جف بزوس، بزرگ‌ترین افزایش ثروت خود را در روزهای اخیر تجربه کرده است. البته این بزرگ‌ترین رشد، از هشت سال پیش تاکنون محسوب می‌شود که بلومبرگ، فهرست میلیاردرهای جهانی را منتشر می‌کند. ارزش سهام آمازون در روز دوشنبه‌ی هفته‌ی جاری رشد ۷/۹ درصدی را تجربه کرد که درنتیجه ثروت بزوس را با افزایش ۱۳ میلیارد دلاری به ۱۸۹/۳ میلیارد دلار رساند.

ثروت جف بزوس اکنون از ارزش بازار شرکت‌هایی همچون اکسون موبیل و نوکیا و مک‌دونالد هم بیشتر است

ایالات متحده اکنون در میانه‌ی بحرانی شبیه به رکود بزرگ اقتصادی در دهه‌ی ۱۹۳۰ قرار دارد. دراین‌میان، ثروتمندترین فرد جهان در سال جاری ۷۴ میلیارد دلار ثروتمندتر شد. ثروت ۱۸۹/۳ میلیارد دلاری بزوس، اکنون از ارزش بازار شرکت‌های مشهور بزرگی همچون اکسون موبیل، نوکیا و مک‌دونالد هم بیشتر است.

در دوران بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا، بسیاری از صنایع همچون هوانوردی و خودروسازی با رکود جدی روبه‌رو شدند. در چنین وضعیتی برخی از کسب‌وکارها همچون آمازون و برخی سرویس‌های آنلاین دیگر، مسیر رشد را طی کردند. ای‌مارکتر پیش‌بینی می‌کند حجم تجارت الکترونیک در ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ رشد ۱۸ درصدی را تجربه خواهد کرد. در همین حین، کاهش ۱۰ درصدی در حجم کل خرده‌فروشی نسبت به سال گذشته پیش‌بینی می‌شود. کسب‌وکار دیگر آمازون که به رشد سالانه‌ی آن‌ها کمک خواهد کرد، سرویس ابری AWS است.

فهرست ثروتمندترین افراد جهان جولای ۲۰۲۰

همسر سابق جف بزوس که در جریان جدایی از او، به یکی از ثروتمندترین افراد جهان تبدیل شد هم از افزایش ارزش سهام آمازون سود برد. افزایش ارزش سهام در هفته‌ی جاری باعث شد تا ثروت مکنزی بزوس هم ۴/۶ میلیارد دلار بیشتر شود و او به رتبه‌ی ۱۳ در فهرست ثروتمندترین افراد جهان برسد. مکنزی اکنون پس از فرانسوا بتانکو می‌یر، وارث برند لورئال، دومین زن ثروتمند جهان است.

ثروتمندتر شدن جف بزوس شاید برای برخی از کارمندان و کارگران آمازون، ناراحت‌کننده باشد. غول تجارت الکترونیک در موضوع رفتار با نیروی انسانی هیچ‌گاه اعتبار خوبی نداشته است. اعتراض‌های متعدد کارمندان آمازون همیشه در صدر اخبار دنیای کسب‌وکار قرار دارد که اخیرا هم درکنار کارمندان هول‌فودز، در حرکتی موسوم به sick-out نسبت به شرایط کاری در دوران همه‌گیری کووید ۱۹ اعتراض کرده‌اند.

جف بزوس تنها فردی نیست که در دوران همه‌گیری کرونا، ثروتمندتر شد. فوربز می‌گوید از ماه مارس تا مه، ۲۵ نفر از ثروتمندترین افراد جهان، در مجموع ۲۵۵ میلیارد دلار به ثروت خود افزوده‌اند. ظاهرا ویروس کرونا که در ابتدا ویروسی بی‌طرف تصور می‌شود که ثروتمند و فقیر را به یک اندازه تهدید می‌کرد، به‌مرور در مسیری قرار می‌گیرد که به نفع ثروتمندان عمل می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات