فاکسکان پایین‌ترین سود فصلی در ۲۰ سال گذشته را ثبت کرد

یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش مالی فصلی فاکسکان نشان می‌دهد شرکت تایوانی باوجود ثبت پایین‌ترین آمار سوددهی در دو دهه‌ی گذشته، به‌مرور رشد مالی را تجربه می‌کند.
تبلیغات

فاکسکان گزارش مالی فصل اول سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد. سند مالی شرکت تایوانی نشان می‌دهد که آن‌ها برای اولین‌بار در ۲۰ سال گذشته به پایین‌ترین حد سوددهی رسیده‌اند. کاهش سوددهی شرکت در فصل اول به‌خاطر شیوع شدید همه‌گیری ویروس کرونا در چین بود که باعث توقف فعالیت تولیدی در مراکز فاکسکان در چین شد. همین بحران همه‌گیری، با کاهش سفارش ازسوی مشتریان اصلی همچون اپل نیز همراه بود که به کاهش بیشتر درآمد فاکسکان انجامید.

فاکسکان که با نام کامل Hon Hai Precision Industry شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تجهیزات الکترونیکی در جهان است. شرکت در گزارش جدید خود از عبور از بحران اقتصادی شیوع کرونا نیز خبر داد. رشد جدید اقتصادی آن‌ها حاصل سبک زندگی جدیدی خواهد بود که به‌مرور در سرتاسر جهان دیده می‌شود و اکثر افراد را به کار کردن در خانه ترغیب می‌کند. حتی ادامه‌ی وضعیت نه‌چندان مناسب بازار گوشی‌ موبایل و پایین ماندن تقاضا در آن دسته و بازار کلی مصرف‌کننده‌ی تجهیزات الکترونیکی هم مانعی برای بازگشت فاکسکان به دوران اوج نخواهد بود.

فاکسکان پیش‌بینی می‌کند که در فصل دوم ۲۰۲۰ به دوران رشد بازگردد

در بخشی از بیانیه‌ی گزارش مالی فاکسکان تأکید می‌شود که شرکت در فصل دوم سال ۲۰۲۰ به دوران اوج باز خواهد گشت. در همان بیانیه تأکید می‌شود که تمامی مراکز تولیدی شرکت در چین، به فعالیت عادی بازگشته‌اند. سود خالص فاکسکان در فصل ژانویه تا مارس ۲۰۲۰، برابر با ۷۰/۳ میلیون دلار گزارش شد که کاهش ۹۰ درصدی را نسبت به فصل مشابه سال گذشته نشان می‌داد. این سود، پایین‌ترین سود فصلی شرکت تایوانی از فصل اول سال ۲۰۰۰ بود. به‌علاوه، پیش‌بینی اجماعی تحلیل‌گران نیز سود شرکت را در فصل اول، حدود چهار برابر مقدار گزارش‌شده پیش‌بینی کرده بود. درآمد فاکسکان در فصل گذشته، با کاهش ۱۲ درصدی روبه‌رو شد.

لیو یانگ‌وی، رئیس هیئت‌مدیره‌ی فاکسکان در جلسه‌ای آنلاین با سرمایه‌گذاران پیرامون گزارش درآمدی اخیر گفت: «ارتباطات از راه دور، سرگرمی‌های مجازی و سبک زندگی جدید، منجر به شکل‌گیری جریان رشد جدیدی در شرکت شده است». او در ادامه‌ی صحبت‌ها گفت که بخش‌های تجاری و پردازشی شرکت، به‌ترتیب در فصل جاری رشد سالانه‌ی درآمدی بیش از ۱۰ درصد و بیش از ۱۵ درصد را تجربه خواهند کرد.

ویروس کرونا / کووید 19 / Coronavirus / کروناویروس

زیرمجموعه‌ی محصولات الکترونیکی مصرفی فاکسکان، شامل گوشی‌های هوشمند، نسبت به زیرمجموعه‌های دیگر پیش‌بینی آن‌چنان مثبتی دریافت نمی‌کند. پیش‌بینی می‌شود که این زیرمجموعه، کاهش ۱۵ درصدی فروش را در گزارش‌های سالانه تجربه کند. به‌هرحال همه‌گیری ویروس کرونا تأثیر زیادی بر تقاضا در بازار گوشی‌های هوشمند داشت که به تمامی فعالان ضربه‌های شدیدی وارد کرد. زیرمجموعه‌ی محصولات الکترونیکی مصرفی، ۴۲ درصد از درآمد فاکسکان را در فصل اول ۲۰۲۰ به خود اختصاص داد.

یانگ‌وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود پیرامون درآمد از بخش محصولات مصرفی گفت: «در بخش محصولات الکترونیکی مصرفی، از آنجایی که اکثر افراد اکنون در خانه به‌سر می‌برند، قدرت خرید آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. بازیابی وضعیت قدرت خرید احتملا به زمان زیادی نیاز خواهد داشت». کاهش تقاضایی که یانگ‌وی در صحبت‌های خود به آن اشاره می‌کند، قبلا در گزارش‌های متعدد بازار دیده شده بود. به‌عنوان مثال در فصل اول سال جاری، فروش گوشی‌های هوشمند در بازار چین با کاهش ۲۰ درصدی روبه‌رو شد که بیشترین کاهش تقاضا در تاریخ بود. شرکت تحقیقاتی تایوانی TrendForce در ماه گذشته گزارشی منتشر کرد که در آن از پیش‌بینی کاهش جهانی تولید گوشی هوشمند به میزان ۱۶/۵ درصد و رسیدن به آمار ۲۸۷ میلیون دستگاه در فصل منتهی به ماه ژوئن نسبت به سال گذشته خبر داد.

رئیس هیئت‌مدیره‌ی فاکسکان در جلسه با سرمایه‌‌گذاران، هیچ‌گونه پیش‌بینی از آینده‌ی وضعیت مالی و بازار ارائه نداد. او مانند بسیاری از فعالان و کارشناسان دیگر اعتقاد دارد وضعیت کنونی، امکان ارائه‌ی هرگونه پیش‌بینی مالی را دشوار می‌کند. از دیگر آمارهای گزارش مالی فاکسکان می‌توان به ارزش سهام این شرکت اشاره کرد که در سال جاری با کاهش ۱۵ درصدی روبه‌رو بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات