وارن بافت تمامی سهام خود در خطوط هواپیمایی را به فروش رساند

شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
وارن بافت اعلام کرده که شرکت تحت مدیریتش، تمامی سهام خود در خطوط هواپیمایی را که بیش از ۴ میلیارد دلار ارزش داشت، به فروش رسانده است.
تبلیغات

وارن بافت، رئیس هیئت‌مدیره‌ی برکشایر هاتاوی اعلام کرده که این شرکت سرمایه‌گذاری تمامی سهام خود در شرکت‌های هواپیمایی را به فروش رسانده است. براساس آمارهای موجود ارزش این سهام ماه دسامبر و پیش از همه‌گیر شدن ویروس کرونا بیش از ۴ میلیارد دلار بوده است. برکشایر هاتاوی در شرکت‌هایی نظیر یونایند ایرالاینز، آمریکن ایرلاینز، ساث‌وست و دلتا سرمایه‌گذاری کرده بوده است. 

وارن بافت در جریان رویداد مربوط به ارائه‌ی گزارش مالی برکشایر هاتاوی گفت:

شرایط دنیا برای شرکت‌های هواپیمایی بسیار تغییر کرده است. من نمی‌دانم که این شرایط به چه شکل تغییر کرده‌اند و امیدوارم هر چه زودتر شرایط به شکل منطقی بازگردد. من نمی‌دانم که آیا الگوی رفتار شهروندان آمریکایی تغییر کرده یا در آینده‌ به دلیل ادامه‌دار بودن شرایط تغییر خواهد کرد؛ اما من تصور می‌کنم که برخی صنایع نظیر صنایع هوایی بنا به دلایلی که خارج از دستان ما بوده، ضربه دیده و به نوعی تعطیل شده است. 

همانطور که می‌دانید، خطوط هواپیمایی از ابتدای ماه مارس میلادی به موجب همه‌گیر شدن هر چه بیشتر ویروس کرونا ضربه‌ی اقتصادی سنگینی را به موجب کنسل شدن و لغو پروازها متحمل شدند. 

وارن بافت به این نکته اشاره کرده که خروج برکشایر هاتاوی از سرمایه‌گذاری در خطوط هواپیمایی بصورت کامل بوده و این مجموعه تمام سهام خود در ایرلاین‌های مختلف را واگذار کرده است. براساس آمارهای موجود از ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی، برکشایر هاتاوی بیش از ۱۰ درصد از سهام آمریکن ایرلاینز به ارزش ۴۲.۵ میلیون دلار،  ۹.۲ درصد از سهام دلتا به ارزش ۵۸.۹ میلیون دلار، ۱۰.۱ درصد از سهام ساث‌وست به ارزش ۵۱.۳ میلیون دلار و ۷.۶ درصد از سهام یونایند ایرلاینز به ارزش ۲۱.۹ میلیون دلار را در اختیار داشته که همگی واگذار شده‌اند. سهام این شرکت‌های هواپیمایی به ترتیب ۶۲.۹، ۵۸.۷، ۴۵.۸ و ۶۹.۷ درصد کاهش داشته است. 

برکشاویر هاتاوی در حالی سرمایه‌گذاری در بخش هوایی را به انجام رساند که پیش از آن، وارن بافت بارها سرمایه‌گذاری در این حوزه را نامناسب خوانده بود. صنعت هواپیمایی در حالی دهمین سال سوددهی متوالی خود را در روزهای منتهی به سال ۲۰۲۰ جشن گرفت که این سوددهی در اثر ادغام‌ها و کاهش قیمت سوخت به دست آمده بود، حال آنکه شیوع ویروس کرونا باعث شد تا این روند ادامه‌دار نباشد. بافت همچنین اعلام کرده که تردید دارد تعداد مسافران خطوط هوایی در چند سال آینده به اندازه سال ۲۰۱۹ برسد. براساس اطلاعات ارائه شده توسط خطوط هوایی آمریکن، یونایتد، ساث‌وست و دلتا که ماه پیش اولین ضرردهی خود را پس از شیوع ویروس کرونا گزارش دادند، تقاضا برای سفرهایی هوایی در ایالات متحده بیش از ۹۵ درصد کاهش داشته است. 

شرکت‌های هواپیمایی در آمریکا چندی پیش اولین بسته‌ی حمایتی دولت فدرال به مبلغ ۲۵ میلیارد دلار را دریافت کردند که آن‌ها را از اخراج کارمندان و کاهش هزینه‌ها تا ۳۰ سپتامبر سال جاری بی‌نیاز می‌کند. باید دید که در آینده و آغاز فصل تابستان، شرایط برای شرکت‌های هواپیمایی چطور رقم خواهد خورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات