ضرر ۲/۹ میلیارد دلاری اوبر در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰

جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
دارا خسروشاهی در مصاحبه‌ با رسانه‌ها گفت که در مقایسه با بازه‌های زمانی گذشته، اوبر بیشترین خسارت در تاریخ فعالیت خود را در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ دیده است.
تبلیغات

گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت اوبر در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ خسارتی بالغ بر ۲/۹ میلیارد دلار را تجربه کرده است. دارا خسروشاهی، مدیرعامل و موسس اوبر در پاسخ به رسانه‌ها گفت که این شرکت در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ درآمدی بالغ بر ۳/۵۴ میلیارد دلار داشت که نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۲۰۱۹ از افت ۲/۹ میلیارد دلاری رنج می‌برد.

مدیرعامل اوبر توضیح می‌دهد که کل بهای رزرو ناخالص بخش کسب و کار تاکسی اینترنتی اوبر با افت ۳ درصدی همراه بوده است؛ اما بخش سفارش غذا یا اوبر ایتز (Uber Eats) نسبت به سال گذشته به‌لطف افزایش سفارشات از رشد ۵۴ درصدی بهره می‌برد.

کسب و کارهایی شبیه به اوبر به‌صورت مستقیم از مشتریان درآمدزایی نمی‌کنند؛ بلکه رابطی میان کاربران و سرویس‌دهندگان هستند و درآمد آن‌ها با سهم‌داشتن از بخشی از درآمد سرویس‌دهنده حاصل می‌شود. محاسبه تمامی مخارج به همراه مالیات و موارد دیگر نیز بهای رزرو ناخالص این دسته از کسب‌ و کارها را تشکیل می‌دهد.

با شیوع بیماری کرونا به کسب و کارهای مختلفی آسیب وارد شد و بسیاری از مناطق دنیا به‌صورت خودجوش یا به دستور مقامات محلی به حالت قرنطینه درآمدند. همین امر نیز به کسب و کارهایی مانند اوبر که در زمینه حمل و نقل شهری فعالیت دارد، ضربه سنگینی وارد کرده است.

چندی پیش اوبر اعلام کرد که ۳،۷۰۰ نفر از کارکنان تمام وقت خود یا به عبارتی ۱۴ درصد از نیروهای شرکت را از کار برکنار خواهد کرد. بیش از ۴۰۰ کارمند دیگر نیز از بخش‌های اوبر جامپ تعدیل خواهند شد تا این شرکت شانس بیشتری برای ادامه به فعالیت‌های خود داشته باشد.

دارا خسروشاهی در پاسخ به رسانه‌ها گفت که اوبر در شهرهای مختلف شاهد افت ۷۰ درصدی بهای رزرو ناخالص بوده است. گویا با وجود درآمدزایی بخش سفارش غذای اوبر، درآمد حاصله به قدری نبوده که خسارات بخش سفارش تاکسی را جبران کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات