ارزش سهام اپل در سال ۲۰۱۹ بهترین عملکردش در دهه گذشته را ثبت کرد

یک‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل در سال ۲۰۱۹ عملکرد مالی خیره‌کننده‌ای به‌نمایش گذاشت و آخرین سال دهه‌ی ۲۰۱۰ را به‌عنوان بهترین سال ازلحاظ رشد ارزش سهام ثبت کرد.
تبلیغات

ارزش سهام اپل روز پنجشنبه‌‌ی هفته‌ی گذشته رشد مجددی تجربه و رکورد جدیدی برای سازنده‌ی گوشی آیفون ثبت کرد؛ رشدی که در مسیر اوج‌گیری ارزش در سال گذشته قرار داشت و درنهایت، بهترین سال مالی در دهه‌ی ۲۰۱۰ را برای کوپرتینویی‌ها به‌ارمغان آورد.

رشد ارزش سهام اپل در اولین روز معاملات پس از کریسمس در آمریکا، ۱/۶ درصد ثبت شد. گزارشی از نظرسنجی ISI ادعا می‌کند که ایرپادهای اپل و آیفون در فهرست موردانتظار اکثر آمریکایی‌ها برای هدیه‌ی کریسمس قرار داشته است؛ درنتیجه فصل خرید تعطیلات، رکوردهای خوبی را برای کوپرتینویی‌ها ثبت کرد. پنجشنبه‌ی گذشته، سومین روز متوالی رشد ارزش سهام برای اپل بود. آن‌ها در یک ماه گذشته، تنها پنج‌بار کاهش ارزش سهام را در پایان روز معاملات تجربه کردند.

رشد بیش از ۷ درصدی ارزش سهام در‌مقایسه‌با دسامبر، این ماه را به دهمین ماه مثبت سال ۲۰۱۹ برای کوپرتینویی‌ها تبدیل می‌کند. رشد ارزش سهام اپل در ماه گذشته، مجموع رشد را برای سال ۲۰۱۹ به بیش از ۸۰ درصد رساند. بزرگ‌ترین شرکت سهامی عام آمریکا علاوه‌بر افزایش ارزش سهام، افزایش ۵۳۰ میلیارد دلاری ارزش بازار را نیز تجربه کرد. افزایش مذکور از کل ارزش بازار هریک از شرکت‌های حاضر در فهرست S&P 500 (به‌جز پنج شرکت) بالاتر است و همچنین، دوبرابر ارزش بازار اینتل بیان می‌شود.

آیفون 11 / iPhone 11

اپل سال ۲۰۰۹ را با رشد سالانه‌ی حدود ۱۵۰ درصد به‌پایان رسانده بود. در آن زمان ارزش سهام کوپرتینویی‌ها از بحران مالی نجات یافته و مسیر رشد را در پیش گرفته بود. آمار رشد سال ۲۰۱۹ این شرکت، به‌راحتی میانگین رشد ۳۰ درصدی شاخص S&P 500 و بسیاری از شرکت‌های بزرگ دیگر را پشت‌سر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، مایکروسافت در سال گذشته رشد ۵۵ درصدی و آمازون رشد ۲۳ درصدی یا کمتر از یک‌سوم اپل را تجربه کرد.

سال ۲۰۱۹ شروع خوبی برای اپل به‌همراه نداشت؛ اما آمار ماه‌های ابتدایی به پایین‌ترین نقطه‌ی عملکرد ارزش سهام تبدیل شدند. آن‌ها ماه ژانویه را با کاهش ارزش سهام شروع کردند و برای اولین‌بار در طول دو دهه، پیش‌بینی درآمد خود را کاهش دادند. اخبار کاهش پیش‌بینی باعث افزایش فروش سهام سهام‌داران شد؛ اما درادامه‌ی مسیر، ارزش سهام روندی صعودی در کل سال تجربه کرد. کارشناسان یکی از دلایل فروش را اعلام خبر کاهش نسبی تنش تجاری بین آمریکا و چین می‌دانند.

تحلیلگر Cowen، کریش سانکار، در گزارش ۱۷ دسامبر خود نوشت:

اپل سال را با پیش‌بینی منفی شوکه‌کننده شروع کرد و درادامه، روند سقوطی در C1H19 ثبت شد. کاهش سرعت فروش آیفون و نداشتن استراتژی مشخص برای توسعه‌ی 5G و تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین، دلایل عملکرد ضعیف اپل در ابتدای سال بود. در نیمه‌ی دوم سال، این روند به‌سمت حرکت مثبت تغییر کرد.

سانکار رشد کسب‌وکار سرویس‌های اپل را به‌عنوان یکی از دلایل تغییر مسیر عملکرد مالی بیان می‌کند. زیرمجموعه‌ی سرویس‌ها با رونمایی محصول استریم ویدئویی و سرویس اشتراکی بازی‌های ویدئویی، عملکرد مناسبی ثبت کرد. به‌علاوه، وال‌استریت درباره‌ی معرفی آیفون 5G در سال ۲۰۲۰، دیدگاه مثبتی دارد و ظرفیت‌های آن را با خوش‌بینی بیشتری بررسی می‌کند. شرکت‌های تحلیلی بسیاری اخیرا اهداف ارزش سهام کوپرتینویی‌ها را افزایش داده‌اند که بسیاری از آن‌ها نسل بعدی مهم‌ترین خط‌تولید اپل را به‌عنوان دلیل بیان می‌کنند.

+Apple TV

وال‌استریت درمجموع ارزش سهام اپل را مثبت پیش‌بینی می‌کند

علاوه‌بر شرکت تحلیلی Cowen که پیش‌بینی خود را درباره‌ی ارزش سهام اپل از ۲۹۰ دلار در ابتدای سال به ۳۲۵ دلار افزایش داد، Piper Jaffray نیز به‌خاطر هیجان رونمایی محصول 5G، هدف خود را ۱۵ دلار بالاتر بیان کرد. شرکت Wedbush روز دوشنبه‌ی گذشته، پیش‌بینی خود را از ارزش سهام اپل به ۳۵۰ دلار رساند که بیشترین رقم پیش‌بینی در وال‌استریت محسوب می‌شود. این شرکت پیش‌بینی کرد نسل بعدی آیفون با پیشرفت‌های بزرگ در کارایی و سرعت درمقایسه‌با آیفون ۱۱، انقلابی بزرگ به‌همراه خواهد داشت. فراموش نکنید آیفون ۱۱ هم رکوردهای بزرگی ازلحاظ کارایی و سرعت ثبت کرد. در سال ۲۰۱۹، ۵۵ درصد از کل درآمد اپل از آیفون کسب شد.

ارزش میانگین پیش‌بینی‌ها برای سهام اپل، ۲۶۸ دلار بیان می‌شود که ۷ درصد از ارزش سهام کنونی پایین‌تر است. البته وال‌استریت به‌طور کلی دید مثبتی به عملکرد اپل دارد و ۲۸ شرکت به سرمایه‌گذاران پیشنهاد خرید سهام می‌دهند. البته ۱۴ شرکت نیز نظر خنثی دارند و هفت شرکت فروش سهام را پیشنهاد می‌کنند.

اولین آزمایش عملکرد ارزش سهام اپل در پایان ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۲۰ رخ خواهد داد که کوپرتینویی‌ها گزارش اولین فصل مالی خود را منتشر می‌کنند. تحلیلگران افزایش سود بیش از ۸ و افزایش درآمد بیش از ۴/۵ درصد را برای سال آتی پیش‌بینی می‌کنند. کوپرتینویی‌ها احتمالا در فصل پیش رو ۶۶/۷ میلیون دستگاه گوشی آیفون خواهند فروخت که رشد ۰/۸ درصدی را درمقایسه‌با سال گذشته به‌همراه خواهد داشت. قیمت میانگین فروش آیفون برای آن دوره نیز ۷۸۱/۳۵ دلار پیش‌بینی می‌شود که از مدت مشابه سال گذشته، ۴/۱ درصد کمتر خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات