چه عواملی موجب افزایش اخیر قیمت ارزهای دیجیتال شد؟

چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در چند روز اخیر، قیمت دارایی‌های کریپتو، ازجمله بیت‌کوین و اتریوم، افزایش یافته است. از خبر تأیید ETF بیت‌کوین یکی از دلایل این امر یاد می‌کنند.
تبلیغات

بازار رمزارزها در چند ساعت، بیش از ۱۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار به ارزش دارایی‌های کریپتو، ازجمله بیت‌کوین و لایت کوین و اتریوم افزوده است. بیت‌کوین که در دو هفته گذشته تلاش کرده قیمتش را افزایش دهد، در چند روز اخیر، حدود ۸ درصد افزایش داشته است؛ اما همچنان درمحدوده‌ی ۳،۶۰۰ دلار قرار دارد. لایت‌کوین هم حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده و درنتیجه، تا حدود ۵۰۰،۰۰۰ دلار به ارزش کلی‌اش اضافه شده است.

چه عاملی باعث افزایش قیمت شده است؟

 در ۸فوریه و پس از دوره‌ی طولانی ثبات و کاهش‌نیافتن قیمت در میزانی مشخص، معامله‌گران پیش‌بینی کردند که افزایش قیمت چشمگیری در بازار تجربه خواهد شد. برخی از معامله‌گران، مانند DonAlt، به‌صورت عمومی گفته‌اند قراردادهای مختلفی منعقدشده که قرار است پرداخت در آن‌ها ازطریق بیت‌کوین یا اتریوم باشد. این موضوع احتمالا موجب افزایش قیمت در این رمزارزها می‌شود.

بسیاری از سرمایه‌گذاران اتریوم‌هایی را درمحدوده‌ی قیمت ۱۰۰ دلار خریده‌اند تا وقتی به ۲۰۰ دلار رسید، آن‌ها را بفروشند. البته اگر بازار مجددا سقوط کند، قیمت اتریوم به‌حدود ۹۰ دلار خواهد رسید. اگر به کمتر از ۹۰ دلار برسد، شرایط برای سرمایه‌گذاران بسیار سخت خواهد شد.

به‌گفته‌ی لوک مارتین (Luke Martin)، تحلیلگر تکنیکال رمزارزها، افزایش ۸ درصدی قیمت بیت‌کوین ممکن است سطح محدوده‌ی فعلی را بشکند و افزایش قیمت مجددی در بیت‌کوین را رقم بزند.

پرش یک درصدی قیمت بیت‌کوین موجب شده بیشتر صرافی‌ها افزایش قیمت ۳ تا ۱۰ درصدی را اعلام کنند. ما در محدوده‌ی فعلی خسته شده‌ایم و بیش از یک هفته است که قیمت بیت‌کوین ثابت مانده است. عبور از قیمت فعلی رو به افزایش یا کاهش قیمت هیجان‌انگیز خواهد بود. به‌علاوه همان‌طورکه می‌دانید، افزایش قیمت بیت‌کوین ممکن است موجب افزایش در آلت‌کوین‌ها شود.

پس از افزایش مقطعی قیمت بیت‌کوین، DonAlt گفت افزایش به بیش از ۳،۰۰۰ دلار شاید موجب شود قیمت بیت‌کوین به ۴،۰۰۰ دلار برسد.

بیاید برای یک لحظه هم که شده، امیدوار باشیم. ما به‌تازگی رکود جدیدی طی چند هفته اخیر را شاهد بوده‌ایم. زمان به‌نفع دارندگان بیت‌کوین و اتریوم سپری می‌شود. از دیدگاه من، به‌زودی قیمت ۴،۰۰۰ دلار را تجربه خواهیم کرد.

همان‌طورکه قیمت رمزارزها در افت‌وخیز است، دارایی‌های کریپتو تحت‌تأثیر عوامل تکنیکال و نه عوامل اساسی قرار می‌گیرند. ممکن است این عوامل موجب تغییرات گسترده‌ای در بازار شوند. با‌این‌حال به‌اعتقاد الکس کروگر (Alex Krüger)، اقتصاددان و تحلیلگر تکنیکال رمزارزها، دلیل افزایش قیمت در چند روز اخیر، به‌دلیل حمایت کمیسیون بورس و اوراق‌ بهادار (SEC) از صندوق قابل‌معامله در بورس بیت‌کوین است.

به‌گفته‌ی رابرت جکسون (Robert Jackson)، کمیسیونر بورس و اوراق‌ بهادار ایالات متحده‌ی آمریکا، این موضوع ممکن است عامل مهم تغییرات قیمت چند روز اخیر باشد. این تحلیلگر می‌گوید:

در کمال تعجب، کمیسیون بورس و اوراق‌ بهادار تصمیم دارد از صندوق قابل‌معامله در بورس بیت‌کوین حمایت کند. این موضوع را کمیسیونر بورس و اوراق‌ بهادار به من اطلاع داده است. از نظر تکنیکال، این خبر موجب جهشی در قیمت خواهد شد؛ همان‌طورکه در نمودار روزانه شاهدش هستیم.

در ۸فوریه، رابرت جکسون خبر داد به‌احتمال زیاد، کمیسیون بورس و اوراق‌ بهادار صندوق قابل‌معامله در بورس بیت‌کوین را تأیید خواهد کرد. جکسون در مصاحبه‌ا‌ش با Roll Call، اعلام کرده اگر صندوق قابل‌معامله در بورس بیت‌کوین مطابق با الزامات و استانداردهای تعیین‌شده‌ی کمیسیون بورس و اوراق‌ بهادار باشد، این نهاد آن را تأیید خواهد کرد.

وضعیت کنونی فقط فریب است؟

قیمت بیت‌کوین هنوز کمتر از ۴،۰۰۰ دلار است. اگرچه نشانه‌های مثبتی از افزایش وجود دارد، سطح مقاومت همچنان روی همین قیمت است و هفته‌ها این وضعیت پایدار مانده است. مشخص نیست بازار می‌تواند میزان قیمت فعلی را حفظ کند یا نه؛ اما با‌توجه‌به نیروهای محرکه، می‌توان انتظار افزایش قیمت را برای تمامی رمزارزها داشت. بیشتر دارایی‌های کریپتو، مانند لایت‌کوین، EOS، اتریوم و کاردانو، در چند روز اخیر، عملکرد قیمتی درخورتوجهی داشته‌اند و انتظار می‌رود در ادامه‌ی سال ۲۰۱۹، وضعیت نیز روبه‌بهبودی باشد. با وجود افزایش قیمت اخیر،‌ همچنان ارزش بیشتر رمزارزها حدود ۹۰ درصد از بیشترین میزان خود کمتر است و باید منتظر بود و چشم به آینده داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات