با حذف پرداخت درون‌برنامه‌ای نتفلیکس، اپل سالانه ۲۵۶ میلیون دلار از دست می‌دهد

یک‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۱
مطالعه 2 دقیقه
تصمیم نتفلیکس برای حذف امکان پرداخت درون‌برنامه‌ای از اپلیکیشن آی‌او‌اس (iOS)، به‌معنای ضرر سالانه‌ی ۲۵۶میلیون‌دلاری برای اپل است.
تبلیغات

در روزهای اولیه‌ی آی‌او‌اس (iOS)، اپل ۳۰درصد از درآمد حاصل از فروش تمام اپلیکیشن‌ها را ازآنِ خود می‌کرد. توسعه‌دهندگان نیز در پاسخ به این مسئله، اپلیکیشن‌های خود را به برنامه‌های مجانی تبدیل می‌کردند و با دریافت مبالغی به‌صورت درون‌برنامه‌ای، درآمد کسب می‌کردند. این اقدامِ توسعه‌دهندگان، اپل را برآن داشت که هرگونه پرداخت درون‌برنامه‌ای را ممنوع کند که از سیستم پرداخت اپل استفاده نمی‌کردند.

رقابت با ابزارهای اندرویدی و نیز درخواست اپلیکیشن‌ها از کاربران برای پرداخت هزینه‌ها ازطریق وب‌سایت‌های اختصاصی، اپل را وادار کرد سهم دریافتی دائمی‌اش را به ۱۵درصد کاهش‌ دهد. باوجوداین، همین میزان نیز برای سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های پرطرفداری مانند اسپاتیفای و نتفلیکس به‌منزله‌ی میلیون‌ها دلار است. همین مسئله باعث‌ شده این سرویس‌ها به‌تدریج استفاده از سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای اپل را کنار بگذارند و از کاربران بخواهند ازطریق وب‌سایت‌های اختصاصی خود هزینه‌های لازم را پرداخت کنند.

app store

پس از سرویس ویدئویی آمازون و اسپاتیفای، اخباری منتشر شدند که به پشت‌پازدن نتفلیکس به سیستم پرداخت اپل اشاره می‌کردند. اکنون، این سرویس استریم ویدئویی به کاربران جدید اجازه نمی‌دهد پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای را ازطریق سیستم پرداخت اپل انجام دهند.

براساس تخمین‌ها، سال گذشته نتفلیکس مبلغی درحدود ۲۵۶میلیارد دلار را برای استفاده از سیستم پرداخت اپل به جیب اهالی کوپرتینو سرازیر کرده است. باوجوداین‌، حتی درصورت ازدست‌دادن تعداد زیادی از کاربران، کنارگذاشتن سیستم پرداخت اپل ممکن است ازنظر مالی به‌نفع نتفلیکس باشد.

باید یادآوری کنیم که سال گذشته این سرویس استریم ویدئویی امکان پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای را از اپلیکیشن اندرویدی خود نیز حذف کرد. نکته‌ی جالب این است حتی کاربران قدیمی که امکان پرداخت درون‌برنامه‌ای برایشان فراهم است، به‌تدریج درحال روی‌آوردن به پرداخت ازطریق وب‌سایت نتفلیکس هستند.

شایان ذکر است آمازون نیز امکان پرداخت هزینه‌ی فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی را فقط ازطریق وب‌سایتش فراهم می‌کند و کاربران نمی‌توانند این هزینه‌ها را ازطریق اپلیکیشن پرایم ویدئو پرداخت کنند. این مسئله درباره‌ی کتاب‌های خرید‌شده برای اپلیکیشن Kindle Mobile نیز صدق می‌کند و کاربران آمازون نمی‌توانند هزینه‌ی کتاب‌ها را ازطریق سیستم پرداخت اپل بپردازند.

افزون‌براین، شرکت Epic Games، سازنده‌ی بازی Fortnite، برای پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای از سیستم پرداخت گوگل استفاده نمی‌کند. این مسئله به‌معنی ضرری بالغ‌بر پنجاه‌میلیون دلار برای سازنده‌ی اندروید است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات