مدیرعامل ویزا: اگر نیاز باشد از ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنیم

سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل Visa به‌تازگی در یک برنامه تلویزیونی، صحبت‌های عجیبی پیرامون وضعیت فعلی و آینده رمزارزها کرده است.
تبلیغات

طبق اظهارات آل کلی، مدیرعامل Visa، چنانچه بازار جهانی در مسیر اجماع با ارزهایی نظیر بیت‌کوین و اتریوم قرار بگیرد، شرکتش از این ارزها پشتیبانی خواهد کرد.

آل کلی در مصاحبه با جیم کرامر مجری برنامه Mad Money این‌گونه بیان کرد که رمزارزها به‌عنوان یک طبقه دارایی، تهدید یا جایگزینی برای ارزهای پایه محصولات Visa نیستند؛ بلکه هم‌چنان که در طی سال‌های آتی، رمزارز‌ها پذیرفته و به‌کار گرفته می‌شوند، آن‌ها نیز تقاضا‌هایی برای این دسته از دارایی را پردازش و مدیریت خواهند کرد. او می‌گوید:

من فکر می‌کنم باید بازارهایی وجود داشته باشند که اجباراً و به شکل دستوری از رمزارزها استفاده کنند تا هم ما و هم مشتریان با خیال راحت در این بازارها فعالیت کنیم. ما باید در میانه‌ی میدان پرداخت دنیا باشیم! فارغ از اینکه هر جریان پرداختی به چه شیوه ای عمل می‌کند یا اینکه ارز پایه‌ی آن چیست. بنابراین بازار به هر سمت گرایش پیدا کرد، ما هم خودمان را برای همان مسیر آماده خواهیم کرد. اما در حال‌ حاضر، ظاهراً رمزارزها بیشتر به‌عنوان یک کالا مورد استفاده هستند تا به‌عنوان یک ابزار پرداخت.

میانه‌ی میدان کجاست؟

ویزا، شرکت خدمات کارت اعتباری با بالاترین ضریب نفوذ در بخش مالی بوده و در کنار Master Card در میان پرسودترین کسب‌وکارهای بازار است.

کلی تأکید کرده است که نهایتاً Visa در بلندمدت با ارائه‌ی خدمات در این زمینه به‌عنوان یک واسطه، اقدام به جذب آن دسته از  کاربران ارز دیجیتال خواهد کرد که با پرداخت هزینه به شرکت، ارسال و دریافت دارایی‌های دیجیتال خود را به‌وسیله‌ی پلتفرم‌های ویزا انجام می‌دهند.

هرچند مدیرعامل ویزا معتقد است که تا آن زمان دیگر شرایط به‌گونه‌ای است که Visa خود را با اطمینان وارد میدان مبادلات رمزارزها کرده (آن هم با نقش واسطه‌گری)، اما زمانی‌که این طبقه از دارایی‌ در متن مبادلات و معاملات به‌کار گرفته شود، دیگر نیازی به واسطه برای پردازش تراکنش‌ها نیست.

این روزها با وجود کیف‌پول‌های غیرمحرمانه و پلتفرم‌های متن‌باز در این حوزه، کاربران ارزهای دیجیتال می‌توانند در یک بستر امن و کاربردی، دارایی‌های خود را انتقال دهند؛ بدون اینکه حتی لازم باشد کارمزد اضافی مازاد بر کارمزدی که به اکوسیستم ماینرها تعلق می‌گیرد، پرداخت کنند.

Miner Fee

یک مشکل متصور این است که در مقطع کنونی، به دلیل فقدان یک سازوکار ارزیابی و اعتبارسنجی مناسب و کارا برای پذیرندگان در بازارهای بهره‌گیر از رمزارزها، نمی توان همه را متقاعد کرد که حتی خریدهای ساده مانند غذا و نوشیدنی را از این طریق انجام دهند؛ حال آنکه مؤسسه‌ای در ابعاد Visa می‌تواند با ورود جدی به این حوزه، یک‌تنه ضریب پذیرش رمزارزها را میان جامعه‌ی پذیرندگان رمزارزها در یک گستره‌ی وسیع بالا ببرد.

با این اوصاف جالب است که نیت Visa در ورود به بخش ارزهای دیجیتال، ایفای نقش واسطه‌گری است، آن هم سال‌ها پس از اینکه رمزارزها به رسمیت شناخته شده و توسط مشتریان و پذیرندگان به‌عنوان جایگزین ارزی مانند دلار آمریکا، به‌کار گرفته شده‌اند.

شرط اصلی وفاداری

اکنون، زمان حمایت و بهره‌گیری از رمزارزها است؛ اکنون که شاخص بازار درحال رشدنمایی است و گام‌های اولیه را برمی‌دارد. در سال‌های آتی با تحقق چشم‌اندازهای فناوری‌های مبتنی بر بلاک‌چین، حوزه‌های فعالیت رمزارزها بسیار متکی به خدمات و سیستم‌های غیرمتمرکز خواهد بود. به‌طور مثال، می‌توان به صرافی Binance چین اشاره کرد که اکنون پلتفرم غیرمتمرکز خود را توسعه داده است.

در شرایطی که گروه‌های بزرگ مالی همچون شرکت سرمایه‌گذاری فیدلیتی، بانک سیتی‌گروپ و گلدمن‌ساکس با مشاهده حجم چشمگیر تقاضاها برای این طبقه از دارایی، شروع به ارائه‌ی خدمت به سرمایه‌گذران بازار رمزارزها کرده‌اند، مؤسسات مالی نظیر ویزا، مورگان استینلی و بسیاری دیگر با تردید و احتیاط برای ورود به این بازارها گام برمی‌دارند.

حال باید دید منشاء این اختلاف در نگرش و تفاوت رویکردهای مدیریتی در این مؤسسات مالی کجاست؟ نظر شما مخاطبان زومیت چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات