IBM با پرداخت ۳۴ میلیارد دلار ردهت را تصاحب کرد

دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
مطالعه 4 دقیقه
IBM، کل سهام شرکت ردهت را با قیمت ۳۴ میلیارد دلار به‌صورت نقدی خریداری کرد. با این معامله، آی‌بی‌ام به شرکتی بزرگ در حوزه‌ی سرویس ابری هیبریدی تبدیل می‌شود.
تبلیغات

چند روز قبل شایعه‌هایی در مورد تصمیم‌ جدید IBM مبنی بر تصاحب شرکت ردهت منتشر شده بود. روز گذشته IBM در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمام سهام ردهت را خریداری کرده است.

IBM برای تصاحب ردهت، موظف به پرداخت ۳۴ میلیارد دلار است. قیمت هر سهم ردهت برای رفتن به زیر پرچم آی‌بی‌ام ۱۹۰ دلار تعیین شده است. براساس اعلام IBM، هیئت مدیره‌ی هر دو شرکت، در مورد انجام این معامله به توافق رسیده‌اند، ولی کماکان منتظر تایید سهامداران ردهت و جلب نظر سازمان‌های رگولاتوری هستند. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، انتظار می‌رود که تصاحب ردهن توسط IBM در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ نهایی شود.

بی‌شک این معامله به‌نفع IBM تمام خواهد شد. IBM از جمله‌ی بزرگ‌ترین بازیگران حوزه‌ی سرورهای بیزنس است و سرمایه‌گذاری آی‌بی‌ام در حوزه‌ی فضای ابری و سرویس‌های مبتنی بر آن و همچنین معماری مبتنی بر فضای ابری می‌تواند جهشی بزرگ برای IBM به‌همراه داشته باشد. شرکت‌های ردهت و IBM از ماه می سال جاری میلادی در حوزه‌ی سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری، وارد همکاری جدیدی با یکدیگر شده‌ بودند. شرکت ردهت قرار است یک واحد مجزا در تیم Hybrid Cloud آی‌بی‌ام داشته باشد که هم‌اکنون ۱۹ میلیارد دلار از کسب‌و‌کار IBM متکی به همین واحد است و در نظر دارد کماکان با تمرکز به نرم‌افزار متن‌باز کار خود را پیش ببرد. جینی رومتی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره‌ی IBM در بیانیه‌ای اعلام کرد:  

تصاحب ردهت، جریان بازی را برای IBM تغییر می‌دهد و می‌تواند همه‌چیز را در حوزه‌ی کسب‌و‌کار فضای ابری تغییر دهد. IBM بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری هیبریدی جهان خواهد شد و می‌تواند به شرکت‌ها راهکارهای ابری متن‌باز ارائه دهد. خدمات ابری می‌تواند برای شرکت‌ها ارزش‌های بسیاری به‌همراه داشته باشد و تغییراتی در کسب‌و‌کار آن‌ها ایجاد کند.  
ریانش ابری

IBM اعلام کرد که با تصاحب ردهت و فعالیت مشترک این دو شرکت، می‌تواند در حوزه‌های ارائه‌ی سرویس‌های نرم‌افزار در لینوکس، کانتینرها (containers) و  همچنین Kubernetes، مدیریت بر سرویس ابری چندگانه یا مالتی کلاد، مدیریت بر فضای ابری و اتوماسیون وارد فاز جدیدی از فعالیت‌های خود شود. IBM همچنین اضافه کرد که با همکاری ردهت به مشارکت با سایر ارائه‌دهندگان خدمات ابری مختلف از جمله مایکروسافت آژور، سرویس ابری آمازون، مایکروسافت، علی بابا و گوگل کلاد خواهد پرداخت.

تصاحب ردهت توسط IBM، یکی از بزرگ‌ترین معامله‌های فناوری است. شاید بتوان به جرات گفت که این معامله، بزرگ‌ترین معامله‌ی نرم‌افزاری تاکنون است. دل توانست با پرداخت ۶۷ میلیارد دلار، شرکت EMC را تصاحب کند؛ حال آنکه این تصاحب در حوزه‌ی سخت‌افزار بود.

در حالی که شرکت‌هایی همچون آمازون بر مبنای سرویس‌های ابری، کار خود را پیش می‌برند؛ بسیاری از شرکت‌ها نیز به‌تدریج وارد این حوزه می‌شوند. آمار و بررسی‌های IBM نشان می‌دهد که تا ۸۰ درصد از حجم کارهای تجاری، به فضای ابری منتقل نشده است که مربوط به ماهیت اختصاصی بازار سرویس‌های ابری می‌شود. IBM با تصاحب ردهت، فرصت‌های بهتری برای فعالیت بیشتر در چنین بازار تخصصی خواهد داشت. رومتی در ادامه‌ی صحبت‌های خود اعلام کرد: 

هم‌اکنون، تنها ۲۰ درصد فعالیت‌های خود را مبتنی بر سرویس‌ها و خدمات ابری به‌انجام می‌رسانند و از قدرت محاسبه برای کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کنند. ۸۰ درصد باقی‌مانده قرار است تا ارزش واقعی و رشد حقیقی را نشان دهد. این مباحث سرفصل بعدی فعالیت‌های ابری است و نیازمند تغییر برنامه‌های کسب‌و‌کار به سرویس‌های مبتنی بر فضای ابری هیبریدی می‌شود تا بتواند داده‌های بیشتری استخراج کند و باعث بهینه‌سازی بخش‌های مختلف کسب‌و‌کار از زنجیره‌های تامین تا فروش می‌شود. 
IBM

چنین فضایی می‌تواند جایگاه آی‌بی‌ام را برای توسعه‌ی نرم‌افزار متن‌باز فراهم کند که هسته‌ی اصلی فعالیت‌های ردهت است و برای توسعه‌های امروز ارائه می‌دهد. جیم وایت‌ هرست، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره ردهت در بیانیه‌ای گفت:

متن‌باز، انتخاب پیش‌فرض برای راهکارهای فناوری اطلاعات مدرن و امروزی است و من واقعا افتخار می‌کنم که شرکت ردهت در این حوزه نقش مهمی داشته است. با به‌هم پیوستن دو شرکت ردهت و IBM، این دو شرکت می‌توانند در سطحی بالاتر، قدرتمندتر و با  توانمندی‌های بیشتری خدمات مربوطه را ارائه دهند و بی‌شک مخاطبان ردهت در این حوزه گسترده‌تر خواهد شد. انتظار می‌رود که در حوزه‌ی فناوری‌های مربوط به سیستم‌های متن‌باز، شاهد ارائه‌ی خدماتی منحصر‌به‌فرد باشیم. 

در حالی که IBM با شرکت‌هایی همچون آمازون رقابت می‌کند، انتظار می‌رود که سایر شرکت‌ها بعد از تصاحب ردهت توسط IBM به همکاری خود با IBM ادامه بدهند. آرویند کریشنا معاون ارشد واحد Hybrid Cloud آی‌بی‌ام علام کرد: 

IBM خود را متعهد کرده است تا به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های مولتی کلاد قابل اعتماد به فعالیت خود ادامه دهد و با کمک فناوری ردهت می‌تواند در الویت‌بندی سرویس ابری در سرویس ابری چندگانه یا مولتی کلادها، به‌صورت بهتری پاسخگوی نیاز کاربران خود باشد. در انجام این کار، IBM از فناوری مبتنی بر سیستم‌های منبع باز پشتیبانی می‌کند و در مقیاس بزرگ و قابل‌توجهی در سراسر جهان، می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد. 

IBM معتقد است طی ۱۲ ماه، تصاحب شرکت Red Hat باعث افزایش درآمد، افزایش سود ناخالص و تزریق پول نقد به شرکت آن‌ها خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات