آیا تغییر الگوی تجاری گوگل مپس به معنای پولی شدن آن است؟

دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اخیرا شاهد انتشار خبری مبنی بر پولی شدن سرویس گوگل مپس هستیم؛ اما این خبر صحت ندارد و گوگل بر طبق اطلاعاتی که ماه گذشته ارائه کرد، الگوی تجاری گوگل مپس را تغییر می‌دهد.
تبلیغات

اخیرا برخی از رسانه‌های فارسی‌زبان اخباری مبنی بر پولی شدن سرویس گوگل مپس منتشر کرده‌اند. انتشار این خبر این شبهه را در مخاطبان ایجاد کرده‌ است که تمام استفاده‌کنندگان از سرویس گوگل مپس یا نرم‌افزار نقشه‌های گوگل باید از امروز (۲۱ خردادماه) برای استفاده از آن‌ها مبلغی پرداخت کنند. جالب‌تر این‌که برخی از این رسانه‌ها وب‌سایت انگلیسی‌زبان ونچربیت (VentureBeat) را به‌عنوان منبع این خبر ذکر کرده‌اند. در ادامه به بررسی صحت این مسئله می‌پردازیم.

اول از همه، باید بدانیم که سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها دو مقوله‌ی جداگانه هستند. سرویس نقشه‌های گوگل، خدمتی است برای موقعیت‌یابی، مسیریابی و جستجوی مکان‌ها که توسط گوگل ارائه می‌شود و گوگل مپس یکی از هزاران اپلیکیشنی است که از این سرویس استفاده می‌کند. تغییرات الگوی تجاری مربوط به سرویس گوگل مپس هستند، نه اپلیکیشن گوگل مپس؛ پس اگر از اپلیکیشن گوگل مپس روی گوشی هوشمند خود برای پیدا کردن مکان‌ها یا انتخاب مسیر مناسب برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنید، قرار نیست تغییری را تجربه کنید.

سرویس‌ و اپلیکیشن‌ دو مقوله‌ی جداگانه هستند

اما از سوی دیگر، هزاران توسعه‌دهنده و کسب و کار برای ارائه‌ی خدمات خود از سرویس نقشه‌های گوگل استفاده می‌کنند؛ برای مثال می‌توان به سرویس‌های تاکسی اینترنتی اشاره کرد. بدیهی است که تغییرات الگوی تجاری گوگل مپس می‌تواند به معنای تغییراتی در هزینه‌های پرداختی توسط توسعه‌دهندگان و کسب و کارها جهت استفاده از این سرویس باشد. در ادامه با نگاهی به موارد ذکرشده در وبلاگ رسمی سرویس نقشه‌های گوگل و همچنین مطلب منتشرشده در وب‌سایت ونچربیت، چند و چون این تغییرات را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

Google Maps

اول از همه، گوگل تعداد رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) گوگل مپس را از ۱۸ به ۳ (نقشه‌ها، مسیرها و مکان‌ها) تقلیل داده است؛ اهالی مانتن ویو امیدوار هستند این تغییر باعث ساده‌تر شدنِ استفاده از این پلتفرم شود. در کنار این مسئله، گوگل امکانات ویژه‌ای نیز برای تاکسی‌های اینترنتی و شرکت‌های مسیریابی ارائه کرده است. توسعه‌دهندگان برای استفاده از سرویس نقشه‌ها باید دارای یک حساب مالی باشند. در عین حال، گوگل اعتباری به مبلغ ۲۰۰ دلار برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته است. بنابر ادعای گوگل، همین اعتبار ۲۰۰ دلاری برای اغلب کاربران کفایت خواهد کرد.

گوگل اعتباری به مبلغ ۲۰۰ دلار برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته است

در عین حال گوگل تنها به‌ ازای سرویس‌هایی که شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند از آن‌ها هزینه‌ی ماهانه دریافت خواهد کرد و خبری از مبالغ اضافه مانند حق عضویت، هزینه‌ی جمع‌آوری سرویس و... نخواهد بود. از نگاه گوگل، این مسئله به کسب و کارهای کوچک اجازه می‌دهد در ابتدا با پرداخت هزینه‌ای مناسب استفاده از سرویس نقشه‌ها را شروع کنند و با افزایش حجم تجارت خود، هزینه‌ی بیشتری برای استفاده از سرویس نقشه‌ها پرداخت کنند.

گوگل در کنار ایجاد تغییراتی در الگوی تجاری، امکاناتی مانند پیشتیبانی مجانی را نیز برای تمام کابران سرویس نقشه‌ها فراهم کرده‌ است. تغییرات صورت‌گرفته، مؤسسات غیر انتفاعی، گروه‌های مقابله با بحران، سازمان‌های خبری و کسب‌وکارهای نوپایی که تحت پوشش برنامه‌های حمایتی گوگل قرار دارند را تحت تأثیر قرار نخواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات