گزارش عملکرد اسپاتیفای در آستانه‌ عرضه اولیه سهام آن منتشر شد

یک‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به گزارش مؤسسه‌ی پژوهشی Strategy Analytics، مدت استفاده از سرویس استریم موسیقی اسپاتیفای، نسبت به سال گذشته بیش از ۱۷ درصد افزایش یافته است.
تبلیغات

یکی از واحد‌های مؤسسه‌ی پژوهشی Strategy Analytics موسوم به AppOptix گزارشی از عملکرد سرویس استریم موسیقی اسپاتیفای منتشر کرده است که نشان می‌دهد مدت استفاده از اپلیکیشن اندرویدی این سرویس در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال گذشته، رشدی ۱۷.۴ درصدی را تجربه کرده است، این عدد نه‌تنها تأثیر مثبتی برای اسپاتیفای در آستانه‌ی عرضه‌ی اولیه‌ی سهام آن در تاریخ ۳ آوریل (۱۴ فروردین) به بار می‌آورد و نرخ پذیرش رقبای سوئدی‌ها، نظیر گوگل پلی موزیک، پاندورا و آمازون موزیک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

خاطرنشان می‌کنیم که گوگل پلی موزیک کماکان بیش از هر سرویس موسیقی دیگری روی گوشی‌‌های هوشمند نصب شده است؛ اما به‌لحاظ میزان پذیرش کاربران، اسپاتیفای بر حوزه‌ی موسیقی سلطه دارد و این موضوع در آستانه‌ی عرضه‌ی عمومی سهام اسپاتیفای، عملکرد بسیار خوب سوئدی‌ها در بازار را نشان می‌دهد. اسپاتیفای برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ و در تلاش برای سوددهی، ایده‌ی عرضه‌ی عمومی سهام خود را مطرح کرد؛ زیرا حتی اگر اسپاتیفای موفق به گسترش جامعه‌ی کاربران خود و رساندن آن به بیش از ۱۰۰ میلیون نفر می‌شد، تنها نیمی از کاربران این سرویس، نسبت به صرف هزینه برای طرح پریمیوم آن اقدام می‌کردند.

نرخ پذیرش اسپاتیفای در برابر رقبا

در ماه ژوئن سال گذشته، گزارشی منتشر شد که براساس آن، اگرچه تعداد کاربران فعال ماهانه‌ی اسپاتیفای از مرز ۱۴۰ میلیون نفر گذشته بود، اما کسب‌وکار سوئدی‌ها کماکان زیان‌ده محسوب می‌شد؛ زیرا تعداد کاربران طرح پریمیوم کمتر از حق امتیازی بود که این شرکت به ازای هربار پخش یک قطعه‌ی موسیقی به خالق آن اثر پرداخت می‌کرد. اسپاتیفای در ابتدا به سرمایه‌گذاری خطرپذیر و جذب بودجه از جانب سرمایه‌گذارانی اتکا داشت که معتقد بودند که این سرویس در نهایت به‌اندازه‌‌‌ای رشد خواهد کرد که در طولانی‌مدت، توانایی درآمدزایی داشته باشد. از ماه سپتامبر سال گذشته‌ی میلادی، سرمایه‌گذاران، ارزش اسپاتیفای را به میزان حدودی ۱۶ میلیارد دلار افزایش دادند؛ اما تعدادی از تحلیل‌گران، پیش‌بینی می‌کردند که در آستانه‌ی عرضه‌ی اولیه سهام اسپاتیفای، ارزش آن مجددا به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

در ماه جولای گذشته، تعداد کاربران سرویس پولی (پریمیوم) اسپاتیفای از مرز ۶۰ میلیون نفر گذشت و سوئدی‌ها با افزایش ۱۰ میلیون نفری تعداد کاربران سرویس پولی اسپاتیفای، سریع‌ترین رشد تاریخ این سرویس را تجربه کردند، رشد تعداد کاربران پریمیوم اسپاتیفای، موفقیت‌های اخیر سوئدی‌ها را به‌ بهترین شکل به تصویر می‌کشد و نشان می‌دهد که راهکاری پرمخاطره‌ی این سرویس برای گسترش کسب‌وکار خود در نهایت به جذب سرمایه بر مبنای تعداد کاربران روبه‌رشد آن کمک خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات