تماشا کنید: ارتقای SSD مک مینی M1 امکان‌پذیر، اما دشوار است

یک‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
نمای بالا مک مینی M1 اپل مدل سفید رو میز
یوتیوبری به‌ نام لوک میانی که به ماد کردن محصولات الکترونیکی شهرت دارد، این‌ بار ویدیویی از روش ارتقای SSD مک مینی M1 خود به‌اشتراک گذاشته است.
تبلیغات

دارندگان مک مینی M1 می‌توانند حافظه‌ ذخیره‌سازی این دستگاه را ارتقاء دهند اما این‌ کار فرایند نسبتاً دشواری است که شامل لحیم‌کاری نیز می‌شود و به‌ همین دلیل اکثر کاربران در وهله‌ی اول از انجام آن اجتناب می‌کنند.

طراحی مک‌مینی‌های قبلی اپل که با پردازنده‌ اینتل عرضه می‌شد، امکان تغییر قطعات مختلف ازجمله هارد را فراهم می‌کرد. اپل در راستای مهاجرت به تراشه‌های اختصاصی خود، به‌طور کامل به قطعاتی رو آورده که به بُرد اصلی کامپیوتر لحیم‌ می‌شوند و در نتیجه کاربران امکان ارتقای قطعات را ندارند.

اگرچه اپل با لحیم‌کاری قطعات مختلف کامپیوترهای جدیدش، فرایند ارتقای حافظه‌ی ذخیره‌سازی را بسیار دشوار کرده، انجام این‌ کار غیرممکن هم نیست. اگر دانش، مهارت کافی، قطعات موردنظر و البته کمی شانس داشته باشید، امکان ارتقای سخت‌افزار مک‌مینی مجهز به تراشه‌ اختصاصی اپل وجود دارد.

یوتیوبر معروف، لوک میانی با همکاری مهندس دیگری به‌نام Dosdude، ویدیویی منتشر کرده که در آن سعی دارد حافظه‌ی ذخیره‌سازی مک‌مینی M1 را ارتقاء دهد. انجام این‌کار شامل مراحلی می‌شود که اکثر افراد مایل به انجامش نیستند.

برد مک مینی M1

هدف لوک میانی، ارتقاء حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایتی مک مینی M1 به حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۲ ترابایتی است. او با کمک Dosdude قطعه‌ی SSD اصلی مک مینی را که روی بُرد لحیم‌شده بود حذف و دو تراشه‌ی NAND یک ترابایتی جایگزین کردند.

دسترسی به قطعات مک مینی نسبتاً ساده به‌نظر می‌رسد و درواقع بدین منظور فقط باید ۱۳ پیچ روی بدنه را باز کنید.

اولین مانع بزرگ این است که لایه‌ی زیر تراشه‌های SSD کنونی مک مینی M1 برداشته شود. همچنین مقاومت‌هایی در نزدیکی تراشه‌ها وجود دارد که باید دست‌نخورده باقی بمانند. این قطعات با استفاده از ابزار مخصوص برای خراش دادن و اعمال کمی حرارت از یکدیگر از یرد اصلی جدا می‌شوند. تراشه‌های جدید SSD نیز قبل‌ از قرار گرفتن روی برد اصلی و لحیم‌کاری مجدد، با استفاده از هیتر مخصوص گرم می‌شوند.

برد مک مینی M1

مرحله‌ی بعد برای ارتقای SSD مک مینی M1، استفاده از Apple Configurator 2 بود. اگرچه لوک میانی سعی داشت از MacOS Big Sur یا نسخه‌های دیگر این سیستم‌عامل استفاده کند، به‌دلیل اینکه Apple Configurator اجازه‌ی بازیابی NAND خالی یا برنامه‌ریزی‌نشده را نمی‌دهد، مشکلی در این مسیر به‌ وجود آمد.

لوک میانی براساس توصیه‌هایی که از افراد دیگر شنیده بود، تراشه‌های حافظه‌ی ذخیره‌سازی جدید مک مینی M1 را تعویض کرد. گفته می‌شود ترتیب قرار گرفتن تراشه‌ها روی بُرد برای اپل بسیار اهمیت دارد اما انجام این‌ کار نیز کارساز نبود.

در نهایت لوک میانی مجموعه‌ی جدیدی از تراشه‌های NAND خالی را که از پیش برنامه‌ریزی نشده‌ بودند، روی مک‌ مینی M1 قرار داد و جالب اینکه تغییر مذکور کارساز بود و این‌ کار با Configurator سیستم‌عامل macOS Ventura انجام شد.

میانی در پایان ویدیو با تأیید اینکه امکان ارتقای حافظه‌ی ذخیره‌سازی و سایر قطعات مک مینی وجود دارد، روند طی‌شده را به‌طور خلاصه ارائه داد. البته برای انجام این‌ کار قطعاً به مهارت‌های خاص و حوصله‌ زیاد نیاز دارید.

ارتقای حافظه‌ی ذخیره‌سازی، دستاوردی بسیار عالی برای پروژه‌ی لوک میانی است؛ به‌خصوص اگر تراشه‌های ۱۰۰ دلاری مورداستفاده برای ارتقای مک مینی M1 را با هزینه‌ی ۸۰۰ دلاری برای ارتقاء از نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی به نسخه‌ی ۲ ترابایتی مقایسه کنیم. البته بار دیگر اشاره می‌کنیم که برای انجام چنین کاری باید تجهیزات، دانش فنی و البته اعصاب آرامی داشته باشید.

میانی در سال ۲۰۲۲ نیز تلاش کرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی مک استودیو را ارتقاء دهد که البته این پروژه با شکست مواجه شد زیرا ماژول‌های درایو این کامپیوتر، از تراشه‌های NAND بدون کنترلر استفاده می‌کنند و درواقع با مک استودیو مدیریت می‌شوند و نه در خودِ ماژول.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات